Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontrakt - konkurs

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har indgået en kontrakt i 2017 på et sponsorat - kontrakten er underskrevet og skulle være helt efter bogen. Min sponsor betaler så først sponsoratet noget senere i 2018 og går kort efter konkurs. Er jeg forpligtiget til at betale sponsoratet tilbage til konkursboet?
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det er svært at svare på uden at kende din sponsor. 

Som udgangspunkt skal du ikke foretage dig noget før du bliver kontaktet af kurator for konkursboet. 

Det kan være en langsom process. 

Det hele kommer an på priotetsrækkefølgen. Om nogle af din sponsors kreditorer har tinglyst deres tilgodehavende osv og dermed står foran dig i "køen". Du er jo som sådan også en kreditor i kurators øjne idet du har indgået en kontrakt i 2017 om sponsoratet og dermed ved 2017 regnskabet er en "skyldig post" i regnskabet.

I visse tilfælde kan kurator godt kræve at betalinger foretaget umiddelbart op til en konkurs bliver tilbagebetalt. 

Men ja, vent og se om du modtager en besked fra kurator. 

OBS pas på at kurator ikke bare forsøger at skrabe pengene uberettiget ind. 
Kommer et eventuelt krav, så overvej at få en advokat til at hjælpe dig, såfremt sponsoratet selvfølgelig er af en betydelige størrelse.

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

MKR7:
Hej

Jeg har indgået en kontrakt i 2017 på et sponsorat - kontrakten er underskrevet og skulle være helt efter bogen. Min sponsor betaler så først sponsoratet noget senere i 2018 og går kort efter konkurs. Er jeg forpligtiget til at betale sponsoratet tilbage til konkursboet?

Du kan blive dømt til at betale tilbage hvis din sponsor har tilgodeset dig specielt, men ikke hvis betalingen af sponsoratet er en del af normal drift. Hvis sponsor har besluttet at betale MKR7 i stedet for leverandør XXXX og YYYY som han var sur på, så kan det omstødes. 

Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har han jo måske, men ikke noget som jeg har været bevidst om. Jeg er ikke sikker på han har ved kontrakt indgåelse medtaget udgiften i sit regnskab desværre

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

MKR7:

Ja det har han jo måske, men ikke noget som jeg har været bevidst om. Jeg er ikke sikker på han har ved kontrakt indgåelse medtaget udgiften i sit regnskab desværre

Det der er afgørende er om han vidste at der var andre kreditorer han ikke kunne betale of alligevel valgte at betale dig. Hvis det er en beslutning at du skulle have penge og andre ikke skulle så er det ulovligt hvad han har gjort - ellers er det ikke

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

MKR7:

Ja det har han jo måske, men ikke noget som jeg har været bevidst om. Jeg er ikke sikker på han har ved kontrakt indgåelse medtaget udgiften i sit regnskab desværre

Det der er afgørende er om han vidste at der var andre kreditorer han ikke kunne betale of alligevel valgte at betale dig. Hvis det er en beslutning at du skulle have penge og andre ikke skulle så er det ulovligt hvad han har gjort - ellers er det ikke

Men det kan vel ikke ligge en kreditor til last at der betales. Det må da være hæftelsesgennembrud i dette tilfælde?

Man kan jo ikke vide om debitor betaler en imod bedre vidende - så kan det virkelig omstødes - er det ikke udbetaler/bestyrelsen/direktøren kurator skal gå efter i dette tilfælde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hanssing:

Men det kan vel ikke ligge en kreditor til last at der betales. Det må da være hæftelsesgennembrud i dette tilfælde?

Man kan jo ikke vide om debitor betaler en imod bedre vidende - så kan det virkelig omstødes - er det ikke udbetaler/bestyrelsen/direktøren kurator skal gå efter i dette tilfælde?

nej - kurator skal gå efter de som har fået en aftale/betaling osv - uden om andre der havde første ret. Det KAN give hæftelsesgennembrud men først og fremmest skal kurator kræve det ikke retmæssige beløb tilbagebetalt

Her vil det være op til kurator at påvise, at der er tale om brud på kreditor rækkefølge - f.eks ved at det er en nærstående eller tilsvarende, som er modtager af sponsorat, med formål at holde kreditorer ude. Det KAN være hæftelsesgennembrud, men kurator henter de steder han kan først - og skal gøre det
Modtager må så bebrejde sig selv, ikke at have checket regnskaber og og og - og det er vanskeligt ved jeg, men det ændrer ikke ved, at modtagere af penge - uden for en kreditorrækkefølge, indgået når konkurs burde være oplagt, vil skulle betale kurator tilbage

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres svar. Ærgerligt at pengene blev brugt kort efter indbetalingen og sponsoren fik sponsor plads til ingen nytte :-( Må afvente yderligere tiltag.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kendte du sponsoren på nogen måde - var der andet end 100% ren forretning i det ? Var dete 100% ukendt og 100% ren forretning så vil du jo kun rammes under meget specielle forhold. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)