Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatleasing kontra erhversleasing i Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Sep 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at erhverve mig en bil som primært skal bruges i min Enkeltmandsvirksomhed (nok 90/10 - men jeg vil bruge en digital km. tæller så nok om det, det er der styr på) - har besluttet mig for at lease.

Mit spørgsmål går på:

Kan det bedst betale sig for mig, at privatlease eller erhvervslease?

Ved privatleasing betaler jeg 25% i moms hvilket jeg ikke gør ved erhvervsleasing eller hvad? Altså privatleasing 25 % dyrere pr. måned?

Ved privatleasing kan jeg få kørselsgodtgørelse - dette kan jeg ikke få ved erhvervsleasing?

Er disse udsagn rigtig forstået?

På forhånd tak for svar :-)!

Mvh. Sepp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

EdelgufSepp:
Jeg skal til at erhverve mig en bil som primært skal bruges i min Enkeltmandsvirksomhed (nok 90/10 - men jeg vil bruge en digital km. tæller så nok om det, det er der styr på)
hvis hvidpladebil i enkeltmands kræver det du bruger VSO som du nok skal have hjælp med - brug af hvidpladebil giver skat af fri bil - meget dyrt når man selv jo også betaler i firmaet

EdelgufSepp:
Ved privatleasing betaler jeg 25% i moms hvilket jeg ikke gør ved erhvervsleasing eller hvad? Altså privatleasing 25 % dyrere pr. måned?
Der er vel snarere tale om at du kan trække moms fra ved erhvervsleasing men det er ikke til at sige uden at kende prisen i stil med, hvad er dyrest 100 kr med moms eller 80 kr uden?

EdelgufSepp:
Ved privatleasing kan jeg få kørselsgodtgørelse - dette kan jeg ikke få ved erhvervsleasing?
igen forudsat brug af VSO - det skyldes jo at du i privat selv betaler og derfor kan få fradrag for at køre for firmaet, mens når firmaet betaler - så får du skat af fri bil uanset 10 eller 50% køreforbrugs fordeling

Overvej papegøjeplade bil til alm enkeltmands https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for hurtigt svar!

Jeg har ikke kapital til at købe en bil - derfor er jeg nødsaget til at lease!

Lad os tag' et eksempel:

Jeg kan privatlease en bil til 3000 kr. alt inkl. eller jeg kan erhvervslease en bil til 2250 kr. eksl. moms.

Det er ikke bare så simpelt, at jeg kan bruge den privatleasede bil i min enkeltmandsvirksomhed (og føre km. logbog til kørte km. i erhvervsøjemed og privat kørsel) og derefter få kørselsgodtgørelse for de kørte kilometer kørt i erhvervsregi?

Som jeg har forstået det er forskellen på de to former, at jeg med den privatleasede som sagt får kørselsgodtgørelse for antal kilometer kørt i virksomhedsregi, og den erhvervsleasede får jeg fradrag for al reparation, vedligehold, mm.

Er jeg helt forkert på den?

Mvh. Sepp

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan som du beskriver det så er det nemmeste og RIGTIGE at gøre i dit tilfælde -

Du leaser en bil på gule plader til dit firma og bruger den i dit firma. Om 2-3 måneder når du har fået nogle kroner i kassen, finder du en lille nysynet bil til en 5-10000 kr og køber den til dit privatforbrug !

Stop nu med alle de der krumspring for slippe for skat. Betal hvad det koster !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo den privatleasing kan du anvende i firmaet når du betaler alt privat - og få statens takst efter nøje ført kørebog for firmakørsel i form af fradrag (du har ikke løn så udbetaler ikke men får det som fradrag ved at reducere dit resultat til skat med beløbet fra kørebogen

Papegøje har den ekstra fordel når den er købt privat med moms, at du både får fradraget for kørslen OG momsfradrag for firma km

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hej John, jeg står i samme situtation som trådstarter og kan ikke finde hoved og hale i hvad der bedst giver mening.
Jeg har enkeltmandsvirksomhed og lige nu har jeg en stationcar på hvide plader som jeg bruger til at kører til kunder/opgaver i. Jeg får så kørselsfradrag på baggrund af den kørerbog jeg udfylder ud fra SKAT’s krav.
Jeg vil dog gerne have en varevogn (under 3 tons) i stedet for, som jeg både kan bruge til erhverv og privat. 90/10 er nok realistisk da vi også har en anden bil som jeg nok vil bruge oftest til privat kørsel frem for varevognen, dog vil jeg have mulighed for privat kørsel i varevognen, til afhentning af børn osv. (den jeg kigger på har 3 sæder foran).

Men så er det så jeg får forskelig oplysninger fra forskellige bil forhandlere.
Én siger at hvis jeg leaser den 90/10 kan jeg selv betale de 10% og lad firmaet betale de 90%, men dem bliver jeg vel stadig beskattet af da det vel skal bogføres som en privat hævning ?
Som jeg forstår - hvis jeg erhvervs leaser på papegøje plader så kan jeg trække 1/3 af momsen fra leasing fra, samt jeg kan få fuldt fradrag for alle driftsudgifter (brændstof, værksted, dæk, osv. osv.) Dog ikke fuldt fradrag for en evt. service aftale, da en del af denne går under ‘forsikring’, hvis nu den uventet går i stykker feks.
Men kan jeg så ikke få fradrag for erhverv km’er som jeg gør nu ?

Du skriver : “ Papegøje har den ekstra fordel når den er købt privat med moms, at du både får fradraget for kørslen OG momsfradrag for firma km”
Dvs. Jeg får fradrag som nu med hvide plader, men oveni også kan får momsfradrag for firma km’er. Den forstår jeg ikke helt, momsfradrag for hvad mht. km’er ?
Hvis jeg køber med moms, er det vel fuld moms jeg betaler uanset om den er monteret med hvide eller papegøjeplader ?

Jeg er åben for både at købe på papegøje eller lease. Jeg vil bare ikke snyde mig selv for evt. fradrag eller lign. ved at vælge en “forkert” fra starten.

Mvh René

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Remitec:


Jeg er åben for både at købe på papegøje eller lease. Jeg vil bare ikke snyde mig selv for evt. fradrag eller lign. ved at vælge en “forkert” fra starten.

Mvh René

Der er så mange forudsætninger til dit spørgsmål, at du med garanti ikke kan bruge et svar herinde til noget som helst.

 

Gå til en revisor eller lign. (ikke sælgeren ned ved bilhandleren) og få beregnet hvad der svarer sig bedst for dig. Gør dig selv nogen konkrete tanker, hvor mange kilometer skal du bruge privat og erhverv? lav et estimat på driftsudgifterne ved den bil du gerne vil købe/lease, herunder vedligehold, vejhjælp, forsikring og brændstof.

Hver gang man justerer på en af forudsætningerne får du et nyt resultat som kan flytte dig fra et ja til et nej, eller omvendt! Derfor skal du bruge en rådgiver og ikke bruge et gæt herfra.

Hvis ikke du vil bruge tid/penge på en rådgiver, så har flere af de store revisionshuse en beregner på deres hjemmeside, som du kan bruge til selv at få en idé om hvad der kan betale sig. 

Tilmeldt 18. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for input ! :)
Jeg har netop lavet en beregning eller hvad man skal kalde det, i Excel, på nuværende udgifter.
-Brændstof
-Forsikring
-antal kilometer privat/erhverv (har 2 år at sammenligne med)
-fradrag for erhvervs kørsel
-vægt afgift
-værksted
Osv.
Men manglede så noget at sætte ind som modpart, for at jeg kunne få overblik over hvad gav mening.
Men du har helt ret, der er mange parametre.
Hvide plader, papegøjeplader, køb selv, erhvervsleasing, privat leasing, antal km’er for det ene og det andet.
Må hive fat i en revisor og evt. betale mig fra en times rådgivning. Det sikkert godt givet ud og få konkret svar på det hele :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)