Privatleasing kontra erhversleasing i Enkeltmandsvirksomhed - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Start af selvstændig virksomhed

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Alt det andet om at starte virksomhed "

Privatleasing kontra erhversleasing i Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
Amino-karma 63
Tilmeldt 8. sep 16
Indlæg ialt: 16

Skrevet 22-10-2019 kl. 18:26

Jeg skal til at erhverve mig en bil som primært skal bruges i min Enkeltmandsvirksomhed (nok 90/10 - men jeg vil bruge en digital km. tæller så nok om det, det er der styr på) - har besluttet mig for at lease.

Mit spørgsmål går på:

Kan det bedst betale sig for mig, at privatlease eller erhvervslease?

Ved privatleasing betaler jeg 25% i moms hvilket jeg ikke gør ved erhvervsleasing eller hvad? Altså privatleasing 25 % dyrere pr. måned?

Ved privatleasing kan jeg få kørselsgodtgørelse - dette kan jeg ikke få ved erhvervsleasing?

Er disse udsagn rigtig forstået?

På forhånd tak for svar :-)!

Mvh. Sepp

Amino-karma 179.974
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 39.350
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 22-10-2019 kl. 19:02

EdelgufSepp:
Jeg skal til at erhverve mig en bil som primært skal bruges i min Enkeltmandsvirksomhed (nok 90/10 - men jeg vil bruge en digital km. tæller så nok om det, det er der styr på)
hvis hvidpladebil i enkeltmands kræver det du bruger VSO som du nok skal have hjælp med - brug af hvidpladebil giver skat af fri bil - meget dyrt når man selv jo også betaler i firmaet

EdelgufSepp:
Ved privatleasing betaler jeg 25% i moms hvilket jeg ikke gør ved erhvervsleasing eller hvad? Altså privatleasing 25 % dyrere pr. måned?
Der er vel snarere tale om at du kan trække moms fra ved erhvervsleasing men det er ikke til at sige uden at kende prisen i stil med, hvad er dyrest 100 kr med moms eller 80 kr uden?

EdelgufSepp:
Ved privatleasing kan jeg få kørselsgodtgørelse - dette kan jeg ikke få ved erhvervsleasing?
igen forudsat brug af VSO - det skyldes jo at du i privat selv betaler og derfor kan få fradrag for at køre for firmaet, mens når firmaet betaler - så får du skat af fri bil uanset 10 eller 50% køreforbrugs fordeling

Overvej papegøjeplade bil til alm enkeltmands https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

Amino-karma 63
Tilmeldt 8. sep 16
Indlæg ialt: 16

EdelgufSepp
Skrevet 22-10-2019 kl. 19:16

Hej John.

Tak for hurtigt svar!

Jeg har ikke kapital til at købe en bil - derfor er jeg nødsaget til at lease!

Lad os tag' et eksempel:

Jeg kan privatlease en bil til 3000 kr. alt inkl. eller jeg kan erhvervslease en bil til 2250 kr. eksl. moms.

Det er ikke bare så simpelt, at jeg kan bruge den privatleasede bil i min enkeltmandsvirksomhed (og føre km. logbog til kørte km. i erhvervsøjemed og privat kørsel) og derefter få kørselsgodtgørelse for de kørte kilometer kørt i erhvervsregi?

Som jeg har forstået det er forskellen på de to former, at jeg med den privatleasede som sagt får kørselsgodtgørelse for antal kilometer kørt i virksomhedsregi, og den erhvervsleasede får jeg fradrag for al reparation, vedligehold, mm.

Er jeg helt forkert på den?

Mvh. Sepp

Amino-karma 207
Tilmeldt 22. apr 18
Indlæg ialt: 43

Kroghs Tømrerfirma
Skrevet 22-10-2019 kl. 21:03

Sådan som du beskriver det så er det nemmeste og RIGTIGE at gøre i dit tilfælde -

Du leaser en bil på gule plader til dit firma og bruger den i dit firma. Om 2-3 måneder når du har fået nogle kroner i kassen, finder du en lille nysynet bil til en 5-10000 kr og køber den til dit privatforbrug !

Stop nu med alle de der krumspring for slippe for skat. Betal hvad det koster !

Amino-karma 179.974
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 39.350
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 22-10-2019 kl. 21:06

Jo den privatleasing kan du anvende i firmaet når du betaler alt privat - og få statens takst efter nøje ført kørebog for firmakørsel i form af fradrag (du har ikke løn så udbetaler ikke men får det som fradrag ved at reducere dit resultat til skat med beløbet fra kørebogen

Papegøje har den ekstra fordel når den er købt privat med moms, at du både får fradraget for kørslen OG momsfradrag for firma km

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)

RSS-feed

Start af selvstændig virksomhed er venligst sponseret af:

Besøg vores samarbejdspartnere :