Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan min hustru sende fakturaer fra mit enkeltmandsfirma?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et par freelancejobs engang imellem og har derfor et enkeltmandsfirma.

Nu får min hustru også nogle faste freelancejobs og derfor vil jeg høre om det betyder noget at vi fakturerer fra mit firma, eller om det er bedre at hun opretter sit eget enkeltmandsfirma?

Betyder det noget for beskatningen?

Hvordan fungerer det som 'medarbejdende ægtefælle?

Andre råd til et ægtepar, der begge har freelancejobs, ved siden af lønmodtagerjobs? Hvad fungerer bedst?

På forhånd tak for hjælpen

Mikki

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikki M.:

Hej,

Jeg har et par freelancejobs engang imellem og har derfor et enkeltmandsfirma.

Nu får min hustru også nogle faste freelancejobs og derfor vil jeg høre om det betyder noget at vi fakturerer fra mit firma, eller om det er bedre at hun opretter sit eget enkeltmandsfirma?

Betyder det noget for beskatningen?

Hvordan fungerer det som 'medarbejdende ægtefælle?

Andre råd til et ægtepar, der begge har freelancejobs, ved siden af lønmodtagerjobs? Hvad fungerer bedst?

På forhånd tak for hjælpen

Mikki

Det er ikke fordi hun ikke kan, men det betyder jo; at dit firma står som sælger og med det ansvar som følger med. Derudover skal i huske at oplyse banken om, at aktiviteterne udvides, da I kan risikere at møde spørgsmål omkring hvidvask.

Jeg er ikke 100-meter mester i dagpengeregler, men dagpengeretten afhænger også af de selvstændige aktiviteter.

 

Beskatningen følger som udgangspunkt dig, da det er din virksomhed. Du er selv inde på "medarbejdene ægtefælle" som en mulighed til at flytte indkomsten, reglerne er https://skat.dk/skat.aspx?oid=1976890

 

Uanset hvad, så ville jeg mene det er nemmere med hendes egen virksomhed. Der er så relativ få indberetninger ved en enkeltmandsvirksomhed at det ikke betyder det store i "kontortid" - uanset hvad skal I jo i forvejen indberette for din virksomhed.

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis din kone arbejder for dit firma, skal hun være ansat i det firma - men ja, hun kan være freelancer.

ellers arbejder hun sort!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jan:

hvis din kone arbejder for dit firma, skal hun være ansat i det firma - men ja, hun kan være freelancer.

ellers arbejder hun sort!

Der er ikke nogen regel om en ægtefælle skal være ansat - og det betyder heller ikke at ægtefællen arbejder sort.

 

En ægtefælle skal være ansat, hvis virksomheden skal udbetale decideret løn ellers ikke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk også med de her faste freelance jobs - at hvis det skattemæssigt faktisk er lønmodtager arbejde, så er det ikke noget man selv vælger, og så vil du få tabt momsfradrag og skat af momsen (der er sjovt nok ikke moms på løn) og den der betaler vil tabe momsfradrag og få en bod for at arbejde med freelance og ikke lønmodtager - så vær sikker på hun faktisk er selvstændig og ikke bare ude for nogle arbejdsgivere der beder om faktura - som du så oven i vil fakturere fra dit CVR https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  skat har fokus på området

Jeg ved ikke om det også er nødvendigt med overvejelse om lovpligtig arbejdsskadeforsikring når du i CVR enkeltmands lejer dig selv og din kone ud til freelance arbejde - måske ikke - bare en tanke. Den der lejer jer har det givet ikke for jer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige at det bedste er at vi begge har hver vores enkeltmandsfirma til at udføre freelance opgaver engang i mellem?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

det vil jeg faktisk mene - og igen - forudsætter det, at det ER selvstændigt og ikke lønmodtager type der faktureres - ellers bliver det dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er flg. type opgaver hun laver og det er fra vores eget hjem det bliver lavet.

Eksempel 1: En række kommunikationsopgaver og flere måneder. Fx varetagelse af sociale medier osv.

Eksempel 2: En anden kunde er det forskellige photoshoots. De varierer i sted og omgang og er ikke de samme.

Det kan godt være de samme 2-3 kunder hun laver ting for, men opgaverne er forskellige hver gang og hun bruger sit eget udstyr og arbejder fra vores adresse.

Er det så lønmodtager? Og hvornår kan man blive dømt for det og i hvilket tilfælde kan det blive "meget dyrt"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikki M.:

Det er flg. type opgaver hun laver og det er fra vores eget hjem det bliver lavet.

Eksempel 1: En række kommunikationsopgaver og flere måneder. Fx varetagelse af sociale medier osv.

Eksempel 2: En anden kunde er det forskellige photoshoots. De varierer i sted og omgang og er ikke de samme.

Det kan godt være de samme 2-3 kunder hun laver ting for, men opgaverne er forskellige hver gang og hun bruger sit eget udstyr og arbejder fra vores adresse.

Er det så lønmodtager? Og hvornår kan man blive dømt for det og i hvilket tilfælde kan det blive "meget dyrt"?

du må læse linket og bedømme ud fra de samlede kriterier- At bruge eget udstyr er feks godt i forhold til selvstændig men det er en samlet bedømmelse - misbruger man CVR og fakturerer løn med moms fra det, så vil man så skat af momsen og mulig bod og den der betaler ikke have momsfradrag og bod - for jer er det ikke så farligt i personlig virksomhed som i selskabsform som også beskrevet https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Det er skats slut vurdering der er afgørende (og som så kan ankes men deres vurdering på basis af kriterierne)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har som nævnt allerede et enkeltmandsfirma. Ville jeg ligeså godt kunne udbetale løn til min hustru, så hiun er ansat i mit firma? Eller er der nogle fordele/ulemper ved dette?

Eksempel:

Hun arbejder for 2 firmaer en måned.

1 faktura på 10.000 ex moms

1 faktura på 6.000 ex moms

Jeg sender faktura til de to firmaer og modtager 16.000 ex moms.

Så udbetaler jeg løn via dataløn på 16.000 kr. til min hustru. Så hun er lønmodtager i mit firma.

....

Er der noget upraktisk ved at gøre det sådan? Så behøver vi ikke at oprette hver vores virksomhed.

Tak for hjælpen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)