Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må inkassofirma det??

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har solgt varer til en privat. Denne fik faktura med hjem og ville overføre. Har naturligvis navn og adresse osv. Og den stemmer.

Der er sendt 3 rykkere og den er endt ved et inkassofirma.

Som sagt er varerne købt privat og jeg ser idag, at der er fremsendt email fra inkassofirma til mig og CC kundens Aps?? Må man det?

Hvis ja, hvor finder jeg noget på det og det samme hvis nej.

Jeg vil bare have min ryg fri, hvis jeg bliver konfronteret af køber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

det korte og lange er, at den som har købt varen hæfter for betalingen som ikke kan flyttes fra privat til ApS uden din forudgående accept - Hvorfor email er CC kundens ApS må du jo høre inkassofirmaet om, hvis de har misforstået hvem der er køber - eller kunden prøver at slippe om med at flytte gælden. Man kan sige du kan være lidt ligeglad hvis kunden blot betaler - men hvis ikke, så er det personen der har købt privat som hæfter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John

Cookie - John Hannover:
- Hvorfor email er CC kundens ApS må du jo høre inkassofirmaet om

Sagen er oprettet i kundens navn og adresse. Korrespondance, tidligere er også sendt til privat email via retten osv.

Men jeg vil gerne vide om det andet er tilladt.

Lad os lege, at det var dig der havde købt en vare af mig og jeg har rykket og rykket og rykket. Sagen går så til inkassofirma osv.

Så får du pludselig en email til et af dine selskaber, omkring sagen. Vil du acceptere det. Det er det jeg gerne vil have præciseret om det er tilladt, eller jeg efterfølgende skal finde en anden samarbejdspartner til disse sager. Jeg ønsker selv at overholde både GDPR osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Lad os lege, at det var dig der havde købt en vare af mig og jeg har rykket og rykket og rykket. Sagen går så til inkassofirma osv.

Så får du pludselig en email til et af dine selskaber, omkring sagen. Vil du acceptere det. Det er det jeg gerne vil have præciseret om det er tilladt, eller jeg efterfølgende skal finde en anden samarbejdspartner til disse sager. Jeg ønsker selv at overholde både GDPR osv

det ved jeg ikke om jeg ville være sur over - jeg ville nok mere undre mig, men jeg vil nu tro, at der har været noget telefon mellem inkassofirma og kunden som gør at de sender til kundens ApS - det er svært at tro, at inkassofirmaet der fra dig alene har fået privatpersonens kontaktpunkter, vælger af sig selv at skrive til dennes ApS - det giver slet ikke mening, så jeg ville - frem for at spekulere, høre dem hvorfor mon de har gjort det?

GDPR sagen er deres og ikke din og ingen her ved om de har kundens tilladelse til at opbevare hans ApS i forbindelse med sagen - jeg tror ret klart der er en grund som kun inkassofirmaet kan oplyse dig om (kunden kunne have meddelt inkassofirmaet - at de lige skal sende via hans ApS mail, som er den han checker - uanset det er til ham selv - eller hvad ved jeg)

Du har ret til at have kundens oplysninger ud fra din faktura og ikke andet i det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes det ville være naturligt at spørge inkasso af hvilken årsag de nu sender mail til et ApS, når det er en privat som har modtaget varen og faktura.

Det er iøvrigt altid bestilleren som hæfter for betalingen og der kan ikke foretages inkasso på andre end den person eller det firma som faktura er udstedt til. Domstolene vil afvise en sag hvor en stævning udstedes til andre end bestiller/fakturamodtager.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Jørgen:
Det er iøvrigt altid bestilleren som hæfter for betalingen

Sagen er oprettet til kunden privat.

Jeg har aldrig nævnt kundens ApS for inkassofirmaet, da det jo ikke er relevant. Men inkassofirmaet har fundet ud af at kunden har ApS og sendt informationer dertil. Skal lige huske, at det er et af de større, kendte, i DK.

Men jeg har modtaget en email, hvor jeg er på, retten og kundens ApS som CC.

Og allerede som CC, er jeg rystet. Jeg har selv været på kursus i GDPR. Der skal alle i BCC.

Men et eller andet sted er det jo rystende at se, dem der skal forestille at overholder GDPR, ikke gør det.

Tilmeldt 14. Sep 19
Indlæg ialt: 27
Fra  Lasse ole Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Syntes der er flere muligheder her.
Det kan være inkasso firma har prøvet at være frække og se om de kunne hente pengene i aps selskabet. Men tænker det nok er noget mere uskyldigt, såsom at de bare har ville være sikre på den kom frem til personen og derfor også har sendt den til aps.

Syntes det vigtigste er at finde frem til om de mener der er et krav mod aps eller ikke. I dette tilfælde skal det i hvertfald bestrides omgående.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt overordnet:

- Jeg forstår dit spørgsmål som, at det du anfægter er om inkassofirmaet må skrive til kundens ApS-mail - ikke om de må sætte kunden CC på mails til dig.

- Din kunde er kunden privat og ikke ApS'et. Der er tale om almindelig obligationsret og det kan du ikke finde i nogen lov; din aftalerelation er med den du har indgået aftalen med og i den forbindelse skal kunden privat og kundens ApS ses som to forskellige personer, som ikke har noget med hinanden at gøre.

Det virker derfor også forkert, når inkassofirmaet fremsender den slags skrivelser til kundens ApS - Dels kan det være i strid med kravet om god inkassoskik, jf. inkassolovens § 9, kravet om tavshedspligt efter inkassolovens § 18 og almindelige regler efter GDPR; inkassovirksomheden risikerer jo at videregive oplysninger om skyldner som er rent private, i en sammenhæng som ikke er rent privat.

Jeg antager inkassofirmaet har fundet kundens mail i hans ApS og derfor anvendt dette - det virker dog uprofessionelt.

Jeg ville, som de andre foreslå, forespørge inkassofirmaet; måske har de ringet til ham og fået oplyst, at det er den e-mail han kan træffes på - og så er alt jo fint.

Tilmeldt 14. Sep 19
Indlæg ialt: 27
Fra  Lasse ole Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Men ApS nævnes vel ikke i det brev/email som er sendt vel ?
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne

Tak for svar.

Jeg har sendt faktura til kundens private email, som kunden oplyste mig, da varerne blev afhentet. Jeg har aldrig brugt kundens ApS-email, da jeg aldrig har handlet med dette.

Arne:
Jeg antager inkassofirmaet har fundet kundens mail i hans ApS og derfor anvendt dette - det virker dog uprofessionelt.

Jeg kan også sagtens finde en email til ApS, når jeg googler kunden, men det er jo ikke der varerne er leveret til.

Arne:
eg ville, som de andre foreslå, forespørge inkassofirmaet; måske har de ringet til ham og fået oplyst, at det er den e-mail han kan træffes på - og så er alt jo fint.

Det vil jeg gøre og som du nævner, det er uprofessionelt.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)