Hej alle
Jura-relateret spørgsmål..
Vi har en række kunder, som jævnligt gør brug af vores kundeservice. Det vil sige, at har kunder problemer med en ydelse, så tager vi ud til kunden og fikser det.
Samtlige af vores konkurrenter tager enten en timepris for dette, eller også betaler kunden en månedlig serviceaftale.
Hos os er dette gratis - Det var en måde at komme i gang på fra starten, men nu hvor tingene kører, og vi er gået fra at være et startup til mere driftvirksomhed, så er dette en stor underskudsforretning.
Det drejer sig om cirka 10 kunder, hvoraf ingen betaler for at vores tekniker kører ud i flere timer servicerer.
Nu vil vi så skrive til dem, og varsle at deres priser ændres, og deres løsning fremover vil være omfattet af en serviceaftale til XXX.
Men kan man det? - Kan jeg bare tilføje en "ydelse" i form af en serviceaftale til deres løsning, uden at de har godkendt det?. Det var ikke en del af den kontrakt de i sin tid underskrev.
Alternativt kunne man bare hæve deres priser på de nuværende produkter de har... men det giver dog mere mening at dette sker i form af en serviceaftale.
Tak for hjælpen :)
|
Det er virkelig dårlig stil at sælge noget og så ikke holde aftalen på den lange bane.
Ligeledes er det meget uigennemtænkt, at man ikke fra start har sat en grænse på for gratis ydelser. Det skulle have heddet første år eller noget i den dur.
Jeg er tilbøjelig til at mene, at du må holde fast i den dårlige ordning overfor de kunder, som du har solgt produktet i sin tid. De er ganske sikkert ambassadører for dig og glade for dig, så du må sikre dig, at du får noget den anden vej.
Hvis det er erhvervskunder, så er sagen en anden, end hvis det er privat. Du skal også bare være forberedt på, at der kan mistes kunder på den ændring. Jeg ville varsle det i rigtig god tid, og så ville jeg klart gøre det over en kop kaffe.
Du siger at det er 10 kunder. Så start bilen og kør ud og fortæl dem, hvor værdifulde de er for dig som kunder, men at du omvendt heller ikke kan fortsætte de gratis ydelser.
Tag dialogen.