Kan jeg tvinge en serviceaftale igennem uden samtykke? - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

 

Kan jeg tvinge en serviceaftale igennem uden samtykke?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
Amino-karma 265
Fra Hillerød
Tilmeldt 6. mar 13
Indlæg ialt: 61


Fra Cykelhelten.dk
Skrevet 11-09-2019 kl. 14:51
Hej alle
Jura-relateret spørgsmål..
 
Vi har en række kunder, som jævnligt gør brug af vores kundeservice. Det vil sige, at har kunder problemer med en ydelse, så tager vi ud til kunden og fikser det.
 
Samtlige af vores konkurrenter tager enten en timepris for dette, eller også betaler kunden en månedlig serviceaftale.
 
Hos os er dette gratis - Det var en måde at komme i gang på fra starten, men nu hvor tingene kører, og vi er gået fra at være et startup til mere driftvirksomhed, så er dette en stor underskudsforretning. 
Det drejer sig om cirka 10 kunder, hvoraf ingen betaler for at vores tekniker kører ud i flere timer servicerer. 
Nu vil vi så skrive til dem, og varsle at deres priser ændres, og deres løsning fremover vil være omfattet af en serviceaftale til XXX. 
Men kan man det? - Kan jeg bare tilføje en "ydelse" i form af en serviceaftale til deres løsning, uden at de har godkendt det?. Det var ikke en del af den kontrakt de i sin tid underskrev. 
Alternativt kunne man bare hæve deres priser på de nuværende produkter de har... men det giver dog mere mening at dette sker i form af en serviceaftale. 
Tak for hjælpen :)
Amino-karma 11.009
Fra København
Tilmeldt 30. jul 07
Indlæg ialt: 2.045

Flemming
Skrevet 11-09-2019 kl. 15:29

Det er virkelig dårlig stil at sælge noget og så ikke holde aftalen på den lange bane.

Ligeledes er det meget uigennemtænkt, at man ikke fra start har sat en grænse på for gratis ydelser. Det skulle have heddet første år eller noget i den dur.

Jeg er tilbøjelig til at mene, at du må holde fast i den dårlige ordning overfor de kunder, som du har solgt produktet i sin tid. De er ganske sikkert ambassadører for dig og glade for dig, så du må sikre dig, at du får noget den anden vej.

Hvis det er erhvervskunder, så er sagen en anden, end hvis det er privat. Du skal også bare være forberedt på, at der kan mistes kunder på den ændring. Jeg ville varsle det i rigtig god tid, og så ville jeg klart gøre det over en kop kaffe.

Du siger at det er 10 kunder. Så start bilen og kør ud og fortæl dem, hvor værdifulde de er for dig som kunder, men at du omvendt heller ikke kan fortsætte de gratis ydelser.

Tag dialogen.

Amino-karma 1.200
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. nov 10
Indlæg ialt: 297

M. S.
Skrevet 11-09-2019 kl. 16:31

Sådan kan det gå når man, i sin kortsigtede og uholdbare forretningsmodel, har planlagt vækst ved at underbyde markedet. 

Du har kapret kunder ved at have lavest pris - eller helt gratis - og den slags kunder er gerne loyale overfor netop .... prisen, så når du ikke længere er billigst, er der sikkert næste håbefulde talent, som kaprer markedsandele ved at kannibalisere sin egen næringsvej.

Masser af brancher er ramt af netop det du beskriver, og der er tydeligvis ikke nogen fælles erfaringsdannelse.

Kampen bliver at konvertere loyalitet til laveste pris til loyalitet til hvad pokker det nu er du lige gør lidt bedre.

Amino-karma 3.712
Fra Aarhus
Tilmeldt 20. nov 14
Indlæg ialt: 815

Arne
Skrevet 11-09-2019 kl. 19:54

Det er for mig uklart, om den service I indtil nu har ydet er ydet på baggrund af en formel aftale med kunden, eller om der bare er tale om almindelig god kundeservice når kunden har haft behov.

Amino-karma 2.592
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. okt 15
Indlæg ialt: 540

Jørgen
Fra jur.afd.dk ApS
Skrevet 11-09-2019 kl. 20:30

Du skriver ikke noget om der i den oprindelige kontrakt står at i gratis servicerer ud i al fremtid, eller hvordan dine servicebetingelser er formuleret.

Det ville være rart for at kunne svare dig korrekt.

Hvis der ikke står noget, tvinger du jo ikke en aftale igennem.

Den enkelte kunde ved ikke at du gratis servicerer hos 10 kunder og du kunne jo gøre det at du for eks. efter en periode på 1-2 år meddeler at nu er den gratis garantiperiode udløbet og du foreslår at der tegnes et serviceabonnement som koster xxx kr pr md/år, men det hele afhænger af hvad der står i den oprindelige kontrakt.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.biz v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.biz.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)

RSS-feed
 
Administration & Finansiering er venligst sponseret af:

Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m.
Besøg vores samarbejdspartnere :