Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktøransvar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg står i en situation, hvor en ven og udlandsdansker har behov for en direktør med dansk folkeregisteradresse i sit ApS. Jeg kommer ikke til at have meget med den daglige drift at gøre, men skal da underskrive årsregnskab. Det er et reelt firma, med ansatte, callcenter og omsætning og altså ikke på nogen måde et skuffeselskab.

I den sammenhæng bliver der tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring, men jeg er lidt i tvivl om hvor godt jeg er dækket ind, hvis der alligevel mod min forventning, skulle være urent trav.

Hvis der bliver optaget lån uden min viden og underskrift, vil jeg så kunne blive draget til ansvar?

Hvordan sikrer jeg mig selv bedst i denne situation?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er ansatte, callcenter og omsætning, så fatter jeg ikke en dyt af, at man behøver tage en ekstern person og gøre ham til direktør. Allerede dér lugter den for mig.

Når der er ansatte, så er der også daglig drift - og direktøren er altså øverste ansvarlig for den daglige drift og ikke bare en stråmand. Kan du ikke selv høre at det er helt forkert?

.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

pedanteren:
Hvordan sikrer jeg mig selv bedst i denne situation?

Du lader være med at involverer dig i noget der virker lidt tvivlsomt.

pedanteren:
der tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring

Den dækker jo kun bestyrelsesmedlemmer, så direktøren er ikke dækket af en sådan forsikring.

De vil aldrig kunne optage et lån, hvis direktøren er den eneste der må tegne firmaet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal sikre dig at bestyrelsesansvar også dækker direktør ansvar. Du skal sikre dig, at du har adgang til alt du behøver om den daglige drift, inkl, viden om personale, økonomi ind og ud, kapitalforhold og lovkrav fra myndigheder og andre.

Så længe du ikke begår noget der er groft uforsvarligt, og er dækket af dir. ansvarsforsikring eksternt (mod ejer og best. dækker den normalt ikke da de selv har pligten til at vide hvad du laver) så går det som nok men du skal sikre dig, at du får adgang til regnskabet løbende (det er jo en del af at kunne underskrive ledelseserklæring og årsraport) og kendskab til alt som normalt hører under direktøren, ligesom du skal have ret til at have din daglige gang derinde, i det omfang du måtte finde det nødvendigt.
Du skal også regne med, at personale vil komme til dig med alt de er utilfredse med, bank, myndigheder osv, og her skal du jo både kunne handle og have kendskab.

Du bør naturligvis inddrages i tegningsrettigheder, og kan til dels sikre dig ved, at ingen kan tegne selskabet eksternt uden du er medtegner. Ofte vil det dog hedde f.eks enten direktøren og et bestyrelsesmedlem (eller anden ) fælles  eller - hvis der er en bestyrelse (det tyder bestyrelsesforsikring jo på)  to bestyrelsesmedlemmer sammen - for at sikre man ikke er lammet hvis direktøren er borte.

Jeg synes, som Flemming, det kan lyde lidt sjovt, men omvendt, skal selskabet naturligvis have en direktør, og sådan en er der måske ikke kapacitet til blandt de ansatte, og laves alt korrekt, kan din situation som godt være mulig.

Er det en af udlændinge nu? (en EU borger ofte)? Hvis de alle bor uden for EU, så kan det være årsag til de behøver en dansk - som så godt kan være uden fuld tid og uden at sidde fast på kontoret, men dog som nævnt, skal have ret til at kende alt det en direktør normalt skal kende til. Hvis ejere eller andre så uden din viden foretager sig noget ulovligt, og det ikke er groft uforsvarligt af dig ikke at kunne vide det, så vil du ikke normalt kunne drages til ansvar for det

 http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/aktieselskabers-organisation.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Ansatte, callcenter er ikke placeret i DK.

Tilmeldt 5. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det meget grundige svar John

Det er nok lige på sin plads med en uddybning. Selskabet er ejet af en dansk person der er bosat udenfor EU og det er et anpartsselskab. Der er ikke nogen bestyrelse og jeg mener selvfølgelig Direktøransvarsforsikring.

Der er nogle forhold mht certifikater og samarbejder hvor det er et krav at selskabet har en direktør bosiddende i DK.

Der er ingen ansatte i DK, så det er en stilling hvor jeg ikke har noget reelt arbejde. Lønnen er da også kun symbolsk og det skal ses som en vennetjeneste fra min side.

Jeg vil selvfølgelig gennemse regnskabet løbende. er der noget jeg skal være opmærksom på udover direktørforsikring? Med andre ord, hvordan sikrer jeg mig at alt laves korrekt?

jeg takker for svaret. det lyder til at det ikke er så risikabelt at gå i gang med.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker uoverskueligt for mig. DK selskab men ikke ansatte i DK - Har selskabet dem som ansatte selv om de ikke bor i DK, har selskabet DK omsætning - med symbolsk løn ville jeg som minimum kræve ret til betalt konkret rådgivning hos en god jurist med henblik på aftalen, eller takke nej

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)