Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte og løn med bagudvirkende kraft

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 07:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har i nogle år ikke udbetalt løn eller udbytte til mig selv fordi jeg ikke har haft behov for det.

Kan jeg gøre brug af det "fribeløb" eller hvad man skal kalde det nu? således at jeg kan udbetale et større beløb nu uden at at det har nogen skattemæssige konsekvenser?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

bumle90:

Hej, jeg har i nogle år ikke udbetalt løn eller udbytte til mig selv fordi jeg ikke har haft behov for det.

Kan jeg gøre brug af det "fribeløb" eller hvad man skal kalde det nu? således at jeg kan udbetale et større beløb nu uden at at det har nogen skattemæssige konsekvenser?

Det korte svar: nej, det kan du ikke!

 

Ved godt det ikke hjælper at være bagklog, men det kunne være andre kigger med. I et selskab er man nødt til at lave skatteplanlægning, hvilket betyder indberette løn og foretage udbytteudlodning selvom man ikke har brug for pengene - hvis man ikke ønsker likviderne ud i privaten kan man jo lade dem stå på en gældspost i selskabet, så de kan hæves uden konsekvenser den dag man har brug for dem. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Jesper - og så husk at hvis man indefryser som gæld fra virksomhed til en selv, så skal der ske en lovpligtig markedsmæssig forrentning af beløbet

eneste ekstra er at man jo kan tage udbytte op til 27% grænsen (ca 54.000 dobbelt for ægtefæller) uden at man har tabt andet - end at man jo måske ikke udnyttet grænsen i tidl år - men den samlede beskatning bliver så ca 40% svarende til den skat man havde fået ved løn eller udbytte de tidl. år. Det er dog lidt mere besværligt da det nu er med mellembalance da vi er i september

Tag nu løn op til topskat og så udbytte op til 27% i år for at få ting så billigt som muligt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

Her ser man i øvrigt en af forskellene mellem selskaber og personlig virksomhed med VSO, da man i sidstnævnt ville få modregnet betalt ancontoskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra New York
Tilmeldt 4. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
useful information
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En løsning kan være at hvis der er tale om et selskab (ivs, aps eller A/S) kan du, med hjælp fra en revisor, lave et holdingselskab som ejer dit driftsselskab. 

Når du (holdingselskabet) ejer mere end 10% af aktierne/anparterne så er udbytte til holdingselskabet skattefrit.

Så kan du i princippet udlodde lige så meget du vil, så længe dette er forsvarligt overfor for kreditorer m.v., til dit holdingselskab. 

Herefter kan du så udlodde videre ud til dig selv privat, men HER bliver du beskattet og som John også nævner er det 27% af de første 54.000kr (108.000kr hvis du er gift) og herefter betaler du fuld skat. 

Men det betyder også at du kan starte med at udbetale løn til dig selv i datterselskabet, samtidig med at du blot modtager 54.000kr om året fra dit holdingselskab, så længe det er forsvarligt udloddet. På den måde kan du relativt nemt indhente den løn/udbytte du ikke har udloddet i de foregående år.

Jeg vil anbefale at du snakker med din revisor om mulighederne :) 

Venlig hilsen

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke helt om jeg kan se fordelen her. For at kunne udlodde udbytte fra drift til holding, så skal der jo være fri kapital. Er der det, så kan der lige så godt udloddes udbytte direkte til ejer med 27 - 42% uden det det skal rundt om holding - og samtidig kan man jo naturligvis hæve løn.

Jeg kan ikke lige se hvor besparelsen ligger i, at flytte udbytte op til holding fra drift? Skat er i alle fald 22% i drift - og så kan jeg ikke se forskel mellem at hæve udbytte 27/42% i drift - eller i holding - ud over holding spiser nogle penge til forsikring og bankkonto mm.

Holding kan jeg se på anden vis men 54.000 kr udbytte beskattes da helt ens fra drift direkte eller fra holding og lave holding over drift - kræver vel anpartsombytning mm som også koster - men jeg misser måske et eller andet i din plan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:

En løsning kan være at hvis der er tale om et selskab (ivs, aps eller A/S) kan du, med hjælp fra en revisor, lave et holdingselskab som ejer dit driftsselskab. 

Alt det kan man jo lave i driftsselskabet også, det kræver jo ikke et holding.

 

Og i øvrigt løser det jo heller ikke det problem som trådstarter står i - fradragsværdierne kan ikke udnyttes tilbage i tid.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om et større beløb, kan det da klart give en fordel at udbetale det som et udbytte til holding? 

Det løsningsforslag jeg kom med lægger heller ikke op til at du skal udbetale hele beløbet privat nu og her, men derimod opsparer det i dit holding og kun betale 54.000kr ud om året indtil lønnen er "indhentet". 

Det er en fordel såfremt man ønsker at betale et større beløb her og nu, hvilket jeg har antaget ud fra trådstarters spørgsmål, men ikke vil beskattes af det hele her og nu. 

Mit løsningforslag lægger op til at hele det ønsket løn/udbytte fra tidl. år, bliver betalt på 1 gang, og dermed er holdingselskab den bedste løsning, idet denne transaktion så vil være skattefri.

Herefter er vi enige om der ikke er en forskel på håndteringen af udbyttet på 54.000kr om året til de 27% og alt udover beskattes med op til 42%.

Jeg er enig i at beløbets størrelse er afgørende for hvilket valg der er bedst, men uden at kende virksomhedens tal eller lignende, er det blot bygget på antagelser ud fra tråden.

Vh Mathias

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på beløbets størrelse? 

Ønsker trådstarter eksempelvist at udbetale 300.000kr nu og her, vil du da forslå at få det udbetalt som udbytte ved 27-42%? 

Er beløbet "kun" på 54.000kr (eller 108.000kr hvis man er gift) er jeg enig, så behøver man ikke holding. 

Men jeg har antaget at beløbet er større, som også trådsstarter skriver.

Jeg vil jo ikke bare flytte alle pengene til et holdingselskab og så udbetale det hele igen privat, det giver jo ingen mening? 

Er beløbet som skal betales nu og her større, er det da den bedste løsning at udbetale det til et holding (skattefrit) og herefter udbetale årligt op til grænsen på de 27%.

Så minimere du trods alt skatten? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:

Hvis der er tale om et større beløb, kan det da klart give en fordel at udbetale det som et udbytte til holding? 

Hvordan?

Fra selskabssfæren til privat er grænsen på 27%/42% den samme uanset om trådstarter har et holding eller ej. Så hvis man blot ønsker at udnytte skatteværdien set i forhold til progressionsgrænsen, giver det fuldstændig samme værdi om man udlodder udbytte fra holding eller drift - den mellemregning som opstår når de udloddede midler bliver stående i et selskab (uanset om det er holding eller ej) skal renteberegnes på helt samme måde.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)