Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling fra kunde

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Så er det hele branchen, der håndterer momsen forkert.

Du kan ikke udskyde momspligtens indtræden. Det sker senest ved betaling, uanset om det er et acontobeløb.

Er det ikke en lige lovlig skarp konklusion?

 

Hvis du læser linket fra skat, så er det jo et krav at "Varen eller ydelsen er specificeret på forudbetalingstidspunktet"

Der findes mange brancher som kræver forudbetaling uden at ovennævnte krav er opfyldt, det kunne jo være Flemmings branche ikke opfylder det krav på forudbetalingstidspunktet.

 

Momspligten kan ikke indtræde før man ved hvad der reelt skal stå på fakturaen (groft sagt). Og er momspligten ikke indtrådt, så kan der under ingen omstændigheder opkræves moms af en forudbetaling.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligvis lidt skarpt formuleret, men Flemming skrev selv tidligere, at han udstedte først tilbud, derefter en ordrebekræftelse, og at betalingen sker ud fra dette. Derfor går jeg stærkt ud fra, at varen er specificeret på betalingstidspunktet.

I øvrigt, hvis varen ikke er specificeret, så kan momspligten i stedet være indtrådt som følge af "voucher-reglerne". Så momspligten kan jo efter de nye regler godt indtræde før man ved hvad der skal stå på fakturaen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Muligvis lidt skarpt formuleret, men Flemming skrev selv tidligere, at han udstedte først tilbud, derefter en ordrebekræftelse, og at betalingen sker ud fra dette. Derfor går jeg stærkt ud fra, at varen er specificeret på betalingstidspunktet.

Måske/måske ikke, jeg kender ikke de reelle omstændigheder. 

Jeg vil også bare påpege, at i en række brancher er det meget normalt at indgå kontrakter/aftaler omkring levering af varer/ydelser hvor antal/volumen på forhånd ikke er kendt. Og i de brancher vil forudbetalinger stadig ikke være momspligtige.

Ole Lynge Andersen:

I øvrigt, hvis varen ikke er specificeret, så kan momspligten i stedet være indtrådt som følge af "voucher-reglerne". Så momspligten kan jo efter de nye regler godt indtræde før man ved hvad der skal stå på fakturaen.

Enig, momspligten kan godt indtræde før man ved hvad der "præcist" skal stå på fakturaen. (det var også derfor jeg anførte termen "groft sagt" om min påstand)

Men i praksis har jeg endnu kun set betydningen af voucher-reglerne i enkelte brancher, primært detail og serviceindustri målrettet privatpersoner. 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)