Hejsa Jeg har et firma registreret i Danmark, og jeg åbner nu en svensk webshop som udelukkende skal sælge varer til svenskere. Hovedparten af de varer jeg skal sælge på det svenske marked køber jeg af svenske firmaer. Dvs. disse firmaer sender varerne direkte til mine slutkunder i Sverige, og sender derefter en faktura til mig i Danmark. Mit firma har ikke adresse i Sverige og er ikke på nogen måde registreret i Svenske systemer. Jeg er i tvivl om hvorledes jeg skal forholde mig til momsen. Har jeg ret i følgende: 1) Jeg skal vise priserne i webshoppen med 25 % moms. 2) Når det er private svenskere som handler i webshoppen, skal der 25 % moms på fakturaen. 3) Når det er svenske firmaer som handler i min webshop, skal jeg fjerne momsen på fakturaen. 4) Når jeg køber varer fra mine svenske leverandører, kan jeg så forvente at de sender fakturaer til mig EXCL. Moms, hvis de på forhånd kender mit CVR nr.? Er der særlige forhold jeg skal være opmærksom på, når jeg etablerer en webshop i Sverige, uden at have adresse derovre? Og så lige et par tillægsspørgsmål: a) Kan jeg forvente at svenskerne er lige så villige til at handle online som danskerne? b) Tror I det er en barriere for svenskerne, at de handler med et dansk firma med adresse i Danmark? c) Kan jeg tillade mig at kun at yde support på mail og telefon på dansk og engelsk (mit svenske er ikke så godt |
For at gøre det kort så kræver den beskrevne opstilling at du registrerer dit firma i Sverige og påligner dine Svenske kunder Svensk moms.
Havde du sendt varerne fra andre lande end Sverige så havde du ret i hvordan det skal håndteres rent momsmæssigt bortset fra at du så ville få fakturaer uden moms fra dine leverandører.
Du skal ikke foretage nogle transaktioner med baggrund i din beskrivelse før du har snakket grundigt med en revisor. Du kommer til at hæfte for en stor moms-byrde hvis det går galt.