Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms tilbage fra køb i udland

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er en nyopstartet enkeltmandsvirksomhed og skal til at indberette moms for min første momsperiode. I denne periode har jeg haft flere udgifter end indtægter og havde derfor regnet med at få moms tilbage. Men trods mange timers indledende research om momsregler osv har jeg fuldstændig overset, at jeg ikke bare kan få moms tilbage fra indkøb i udlandet Confused

Det drejer sig primært om køb af noget software fra et amerikansk selskab, der også har en filial i Danmark, og der er betalt i EUR med 25% dansk moms (svarende til knap 2.000 DKK). Derfor gik jeg fejlagtigt ud fra, at momsen bare kunne trækkes fra. Øv.

Jeg prøver nu at finde ud af, hvad jeg har af muligheder. Om det bare er tabte penge, eller om jeg har mulighed for refusion eller andet, og om det har noget at sige, at selskabet har en dansk filial. 

Hvis der er nogen, der vil dele ud af deres visdom, er jeg meget taknemmelig. 

Kh Emil

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de har pålagt dansk moms på 25 % må du have et dansk moms nr. prøv at undersøge om det er tilfældet.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke de har dansk moms nr. men har pålignet moms fra udlandet så tyder det på at du ikke har indkøbt det som køb til selskabet men til dig selv (eget navn). Handel imellem virksomheder over grænsen sker nemlig momsfrit.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har et dansk momsnummer. Jeg havde dog lige glemt en vigtig detalje, som måske komplicerer tingene yderligere. Købet er nemlig foretaget et par dage før oprettelsen af virksomheden. Det burde der, som jeg har forstået, normalt ikke være noget i vejen for, når købet er med henblik på oprettelse af virksomhed, men det kan måske have en betydning for, om jeg kan få momsen tilbage? Mit cvr-nummer fremgår jo derfor ikke på fakturaen.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Hvis ikke de har dansk moms nr. men har pålignet moms fra udlandet så tyder det på at du ikke har indkøbt det som køb til selskabet men til dig selv (eget navn). Handel imellem virksomheder over grænsen sker nemlig momsfrit.

Ja, det gik lige op for mig. Så er der vel ikke så meget at gøre?
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke tabte penge. Bogfør det som udgift helt udenom momsafregningen.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah okay. Altså bogføre hele beløbet (inkl. moms) som udgift uden at angive moms/momskode?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandheden er, at hvis du køber i udlandet og får det sendt hjem - og ikke få fjernet momsen, så må du ikke trække beløbet fra som udgift, da ikke er forretningsmæssigt betinget, men noget du selv medvirker til - så er det sendt hjem, kun selve udgiften i bogføring - resten er mellemregning privat i personlig virksomhed eller . skattekorrektion i selskab mm

Er det købt under rejse, kan du trække op til 50 Euro moms fra uden at bede om refusion - ellers samme regel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Amadeo:
Bogfør det som udgift helt udenom momsafregningen.

Hvorfor dog det når sælger har et dansk moms nr?  Ergo må der jo bare være tale om almindelig dansk købsmoms.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Sandheden er, at hvis du køber i udlandet og får det sendt hjem - og ikke få fjernet momsen, så må du ikke trække beløbet fra som udgift, da ikke er forretningsmæssigt betinget, men noget du selv medvirker til - så er det sendt hjem, kun selve udgiften i bogføring - resten er mellemregning privat i personlig virksomhed eller . skattekorrektion i selskab mm

Er det købt under rejse, kan du trække op til 50 Euro moms fra uden at bede om refusion - ellers samme regel

vh John Hannover

Tak for svar, John. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår din besked rigtigt. Det drejer sig om noget software, der er leveret elektronisk, hvis det har nogen betydning. Det er i øvrigt ikke et program, der giver nogen mening at bruge privat. Jeg var igang med at planlægge opstart af virksomhed, da programmet pludselig - for første gang - blev sat ned til halv pris fra 16.000 DKK, så jeg skyndte mig at slå til i den tro, at jeg godt kunne trække det fra, selvom jeg først opstartede virksomheden nogle dage efter. Det er selvfølgelig super beklageligt. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)