Tak for svar. Det beroliger lidt. Vi har ikke prøvet det før, og vi var bange for vi bare hang automatisk på det fordi de havde sagt de ville dække det.
Jeg tror vi mangler lidt oplysninger i det beskrevne handlingsforløb. Som jeg forstår det er der sket følgende:
1. Kunden hyrer jer til at foretage rengøring
2. I hyrer en underleverandør til opgaven, men kontrakten som kunden har er fortsat med jer og I har kontrakten til underleverandøren
3. Der sker en påstået skade.
4. Underleverandøren anerkender skaden
5. Underleverandøren trækker i land og nægter skaden.
Hvis ovenstående er sket som jeg ridser op, mener jeg I risikerer at hænge på skaden. Det er naturligvis i sidste ende underleverandøren som må betale, men da der er tale om en skade i kontraktforhold, og kunden har kontrakten med jer, vil kunden skulle rette kravet mod jer - det er jo ikke kunden problem, at I ansætter en noget kluntet underleverandør (særligt hvad angår anerkendelse af kravet og aftale med jer herom). Hvis I ender med at punge ud for skaden, bør I dog kunne krævet udgiften dækket af underleverandøren (det kaldes regres), men det er i sidste ende jeres problem.
Det er uheldigt for jer, at underleverandøren anerkender og så trækker i land - hvis jeg har misforstået forløbet, og underleverandøren fortsat anerkender skaden, så få underleverandøren til at betale. Det er dog kunden som må bevise sit tab (så tjek lige, at 50.000 kr. ikke er fantasispind).