Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at forstå afskrivning på ejendomme

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg prøver at forstå, hvornår det bedst kan betale sig at benytte sig af regnskabsmæssig afskrivning på ejendomme.

Mit eksempel bygger på udlejningsejendomme, hvor man jo typisk har en lejeindtægt og et større lån i ejendommen, som man afbetaler på. Når man betaler af på et lån, vil der stadig være et overskud, som skal beskattes. Dette påvirker likviditeten væsentligt.

Som jeg ser det, kan ens likviditet blive bedre af at benytte afskrivning på ejendomme, da dette jo er en udgift/afskrivning på ejendommen og modregnes i overskuddet.

Jeg har kigget på mindre virksomheders regnskaber, der beskæftiger sig med udlejning af lejligheder, og ingen af dem benytter sig af afskrivning på ejendomme. Det kan jeg simpelthen ikke forstå.

Hvad overser jeg?

Med venlig hilsen
Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er forskel på regnskabsmæssig afskrivning og skattemæssigt. Som udgangspunkt kan der ikke afskrives på udlejningsejendomme skattemæssigt som jeg husker det. Vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du overser det, at de regnskabsmæssige afskrivninger ikke kan fratrækkes i skattepligtig indkomst.

Desuden er regnskabsmæssige afskrivninger som sådan ikke et valg. Hvis den valgte regnskabspraksis er kostpris, så SKAL der afskrives. Hvis den valgte regnskabspraksis er dagsværdi så skal der ikke afskrives, men derimod løbende reguleres til aktuel dagsværdi.

Vær i øvrigt opmærksom på, at der skattemæssigt ikke kan afskrives på udlejningsejendomme til beboelse.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Afskrivninger er en periodisering af en omkostning, f.eks et værditab.
Boligejendomme taber vist sjældent værdi.
Så det giver god mening at man ikke kan afskrive skattemæssigt, og derved forbedre sin likviditet.

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for input! Så er der vidst styr på det :)

God weekend til jer alle!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)