Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om brug af stiftelseskapital til køb af privatejede aktiver

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 03:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige jeg stifter et Aps kontant.

Jeg har en hjemmeside der generer indkomst, indtil nu bare personlig b-indkomst.

Nu sælger jeg så hjemmeside til selskabet for en fair markedspris (hvordan den så begrundes).

Er det så ok herefter?

Jeg betaler privat skat af salget. Virksomheden har et aktiv der bevarer stiftelseskapitalen? Hjemmesiden generer fremover straks indtægt, så det er tydeligt, der ikke er tale om proforma eller omgåelse af regler for indskud med værdier. Jeg går ud fra at den modsatte situation er et problem, altså man sælger et aktiv til overpris. Hvis jeg sælger et aktiv der måske reelt er 100.000kr værd for 50.000kr, så er det vel ikke et problem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:07

Ja fremgangsmåden er ok hvis prisen afspejler den reelle værdi af hjemmesiden. Du skal i princippet finde den pris som en uafhængig 3. mand ville betale for den pågældende hjemmeside.

Lav et papir hvor aftalen om overdragelsen fremgår og hvor det fremgår hvordan prisen er fastsat.

Det er i princippet lige galt om prisen er for højt eller lavt sat i forhold til den reelle markedsværdi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

JensHansen11:
Hvis jeg sælger et aktiv der måske reelt er 100.000kr værd for 50.000kr, så er det vel ikke et problem.

JensHansen11:

eg har en hjemmeside der generer indkomst, indtil nu bare personlig b-indkomst.

Nu sælger jeg så hjemmeside til selskabet for en fair markedspris (hvordan den så begrundes).

Ja det er første huk - det er noget skat er meget klare på - og kunne være årsindkomst/overskud x 5 måske (svarer til 20% forretning) reguleret for den tid du bruger mm. Jeg tror jeg ville overveje at få en revisor til at give et bud på prisen, da du ellers får en meget ubehagelig overraskelse. Det du er ude i er regulært at skulle vælge skattepligtig omdannelse eller skattefri omdannelse til ApS https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html  der laves mange klare fejl på det område

JensHansen11:
Hvis jeg sælger et aktiv der måske reelt er 100.000kr værd for 50.000kr, så er det vel ikke et problem.
ikke med på hvad du mener - men uanset hvad - skal du sælge til markedspris - ikke over - ikke under for du skal betale skat her af 100.000 kr når du sælger det ind - og ikke af 50.000 kr. Sælger du for dyrt - får du for store fradrag i selskabet og for billigt for lille skat selv

Du skal læse mit link og gå til en revisor og ikke løbe i det helt typiske problemer du nu lægger op til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)