Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 06:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det er pension skattefrit. Jeg ejer et APS. Betyder det jeg kvit og frit kan flytte f.eks. 20k om måneden fra min firma konto til et pensionsselskab og notere det som en udgift? Der plejer altid at være et men i henhold til skat 😁 Tænker rate og livrente.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er kun aldersopsparing som er skattefri på udbetalingstidspunktet. Hvis du indbetaler på denne ordning fra selskabet, vil du til gengæld blive beskattet af beløbet i år.

Når du har et selskab, kan du godt oprette en arbejdsgiver administreret pensionsordning (hos en bank, pensionsselskab e.l.), og via dem indbetale 20k om måneden på rate- og livrentepension. De 20k vil i selskabet blive betragtet som en almindelig personaleomkostning/løn med fuldt fradrag.

Rent teknisk vil pensionsselskabet afregne 8% i AM-bidrag af de 20K, og de resterende 18.400 kr. vil så indgå som formue/indestående i pensionsdepotet. Når du får dem udbetalt, bliver du beskattet af beløbet som personlig indkomst ekskl. AM-bidrag (da det jo allerede er afregnet ved indbetalingen). Du slipper dermed ikke for beskatning, men udskyder den bare til din pension.

Husk at du maksimalt kan indbetale 55.900 kr. (efter de 8% AM-bidrag er fratrukket) på ratepension. Resten skal indbetale på en livrentepension.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

hansiboy:
Du slipper dermed ikke for beskatning, men udskyder den bare til din pension
dog med den bemærkning, at skatten af gevinst i bindingsperioden er 15,3% pal skat - og det vil over nogle år kunne udgøre en voldsom forskel - set mod alm aktie / kapitalbeskatning + fordel ved kreditorbeskyttelse og stadigt mulighed for topskattebesparelse http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html og så er der i disse år en ekstra skattebesparelse ved indbetalingen på rate HVIS du har mindre end 15 år til pensionsalder - en besparelse som for 2019 har værdi på 22% og fra 2020 32% (om jeg husker ret) regnet som værdi af ligningsmæssigt fradrag 

ved indbetaling af max =55.900 kr til ligningsmæssig værdi 0,29 med fradrag 0,32 giver det faktisk en besparelse skattemæssigt på 5.188 gode kroner i 2020 penge - så møj besværlig udregning og forklaring, men der er faktisk en fordel ekstra  (forbehold for om jeg husker procent korrekt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Microsoft Konsulent:

Som jeg forstår det er pension skattefrit. Jeg ejer et APS. Betyder det jeg kvit og frit kan flytte f.eks. 20k om måneden fra min firma konto til et pensionsselskab og notere det som en udgift? Der plejer altid at være et men i henhold til skat 😁 Tænker rate og livrente.

Svarene fra de to andre er ret fyldestgørende, men husk at du ikke som hovedaktionær må indbetale mere end 20% af din løn på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning og så fraflytte Danmark.

Hvis du indbetaler eksempelvis 30% af din løn til pension og du fraflytter Danmark, så skal du betale 60% i skat af al pension over 20% af lønnen for de seneste 10 år før fraflytning. Du ender altså med at stavnsbinde dig selv til Danmark, hvis du opsparer mere end 20%. Hold øje med dette!.

Af samme årsag udbetaler jeg kr 46.000 om måneden i løn (til topskat) og 11.500 til pension. Så er jeg sikker på, at hvis/når jeg fraflytter Danmark, så skal jeg ikke betale strafskat. 

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha den var vigtig da jeg faktisk overvejer at flytte til Canada! Takker.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nemlig - den danske stat vil have max ud af os.

Du skal i tillæg huske, at SAMTLIGE checks til ældre forsvinder, hvis du emigrerer. Dermed er kun folkepensionens grundbeløb tilbage, og den kan reduceres yderligere, hvis du emigrerer for tidligt.

Man gør klogt i at konsultere en pensionsrådgiver forud for sine investeringer og lægge en plan sammen med vedkommende, så man netop ikke risikerer at vinke farvel til en masse surt optjente penge.

Der er regler og begrænsninger for ALT - dog undtaget frie midler. Så aner du ikke hvad du skal, så skal du investere med frie midler i ubundne ordninger. Så er du fri til at gøre som du vil. Men det er sjældent skatteoptimering, så brug nogle få tusinde på at få lavet en pensionsplan.

Good luck!

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 03:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget fornemt, takker!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)