Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udtagning og moms ved lukning personlig virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har altid troet, at momslovens § 8 stk 2

Med levering mod vederlag sidestilles udtagning af aktiver, der ikke er omfattet af reglerne i §§ 43 og 44, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf, når udtagningen sker til privat brug eller til andre formål, som ikke vedrører den afgiftspligtige virksomheds levering af varer og ydelser

og § 28 stk 4
 For aktiver, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes afgiftsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres afgiftsgrundlaget med 20 pct. for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet

Betød at: Ved lukning af personlig virksomhed skulle alle aktiver man privat tog ud - momsen som angivet med fuld moms anskaffelsesår - 20% ned følgende år til den år 6 var 0.

Her siger en revisor så, at det kun gælder investeringsgoder over 100.000 kr - og det må jeg jo så have lært

Jeg TROEDE det var omvendt -  at investeringsgoder OVER 100.000 kr hørte til ML § 43/44 og IKKE specifikt handlede om udtagning ved ejer lukker og selv overtager sine aktiver, men om overgang fra anvendelse i virksomhedens momspligtige aktivitet til en ikke momspligtig

Er det KUN aktiver over 100.000 kr der skal ud efter moms 100% i anskaffelsesår og så 20% ned til den år 6 er 0  - mens alle andre - en computer der måske er 1/3 værd efter et år - skal ud til kun 1/3 moms da den følger prisen? - 

Eller - er det alle aktiver til under 100.000 kr ex moms som skal følge reglen om fuldt moms og 20% ned per år?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg har altid troet, at momslovens § 8 stk 2

Med levering mod vederlag sidestilles udtagning af aktiver, der ikke er omfattet af reglerne i §§ 43 og 44, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf, når udtagningen sker til privat brug eller til andre formål, som ikke vedrører den afgiftspligtige virksomheds levering af varer og ydelser

og § 28 stk 4
 For aktiver, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes afgiftsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres afgiftsgrundlaget med 20 pct. for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet

Betød at: Ved lukning af personlig virksomhed skulle alle aktiver man privat tog ud - momsen som angivet med fuld moms anskaffelsesår - 20% ned følgende år til den år 6 var 0.

Her siger en revisor så, at det kun gælder investeringsgoder over 100.000 kr - og det må jeg jo så have lært

Jeg TROEDE det var omvendt -  at investeringsgoder OVER 100.000 kr hørte til ML § 43/44 og IKKE specifikt handlede om udtagning ved ejer lukker og selv overtager sine aktiver, men om overgang fra anvendelse i virksomhedens momspligtige aktivitet til en ikke momspligtig

Er det KUN aktiver over 100.000 kr der skal ud efter moms 100% i anskaffelsesår og så 20% ned til den år 6 er 0  - mens alle andre - en computer der måske er 1/3 værd efter et år - skal ud til kun 1/3 moms da den følger prisen? - 

Eller - er det alle aktiver til under 100.000 kr ex moms som skal følge reglen om fuldt moms og 20% ned per år?

vh John H

Helt grundliggende så skal skidt og kanel holdes hver for sig!

§§ 43-44 gælder for de aktiver som er defineret i § 43.

I tilfælde af en lukning som du skriver gælder § 8, stk. 2 for alt andet.

 

At der er ligheder i mellem reglerne ændrer ikke på at et aktiv skal behandles efter enten det ene eller det andet sæt regler - der er ikke noget som falder udenfor.

 

Så for at svare på dit spørgsmål; alle aktiver (fast ejd undtaget) til 100.000 kr. i anskaffelsessum behandles efter § 8, stk. 2. Dvs. 20% værdiforringelse per år som udgangspunkt med mindre aktivet ikke værdiforringes da skal det udtages til fuld anskaffelsessum.

 

Det med at følge prisen sker dog ofte i praksis, eksempelvis computeren som kun er 1/3 værd efter et år. Men skal ret være ret, så må man kun følge prisen hvis man sælger til en tredjemand ikke hvis man udtager til virksomhedens ejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var bla. denne som mente at under 100.000 kr 

https://www.revisorkolding.dk/revisorraadgivning/skat-og-moms-ved-virksomhedslukning/  som blev brugt af anden revisor - til at forklare det du ser med fedt i citatet

Hvis du udtager aktiver fra virksomheden til privat brug, skal du betale såkaldt udtagningsmoms. Det gælder både, mens du stadig er aktiv og i det år, virksomheden lukker. I momsmæssig henseende skal du sondre mellem, om der er tale om investeringsgoder eller ej. Investeringsgoder er goder, der er købt for over 100.000 kroner eksklusive moms.

Hvis du udtager et investeringsgode til privat brug, eksempelvis et fadølsanlæg, som er købt for 126.000 kroner, skal du afregne moms på baggrund af købsmomsen reduceret med 20 procent per hele år.

Hvis du udtager aktiver, som er købt for under 100.000 kroner til privat brug, skal du ansætte aktivet til handelsværdi inklusive moms ved udtagning og beregne 20 procent moms

Det siger jo - over 100.000 kr reduceres moms 20% per hele år - under 100.000 kr almindelig moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det var bla. denne som mente at under 100.000 kr 

https://www.revisorkolding.dk/revisorraadgivning/skat-og-moms-ved-virksomhedslukning/  som blev brugt af anden revisor - til at forklare det du ser med fedt i citatet

Hvis du udtager aktiver fra virksomheden til privat brug, skal du betale såkaldt udtagningsmoms. Det gælder både, mens du stadig er aktiv og i det år, virksomheden lukker. I momsmæssig henseende skal du sondre mellem, om der er tale om investeringsgoder eller ej. Investeringsgoder er goder, der er købt for over 100.000 kroner eksklusive moms.

Hvis du udtager et investeringsgode til privat brug, eksempelvis et fadølsanlæg, som er købt for 126.000 kroner, skal du afregne moms på baggrund af købsmomsen reduceret med 20 procent per hele år.

Hvis du udtager aktiver, som er købt for under 100.000 kroner til privat brug, skal du ansætte aktivet til handelsværdi inklusive moms ved udtagning og beregne 20 procent moms

Det siger jo - over 100.000 kr reduceres moms 20% per hele år - under 100.000 kr almindelig moms

vh John Hannover

Jeg mener ganske enkelt det de skriver enten er forkert eller i bedste fald misvisende.

 

Nu skriver de decideret i eksemplet "udtagning", og derfor kan der efter min opfattelse aldrig komme handelspris/markedsværdi på tale. Det giver momsloven ikke lov til. Udgangspunktet for momsgrundlaget ved udtagning er altid anskaffelsessum og dernæst kan der (afhængig af det enkelte aktiv) komme en årlig %-reduktion på tale.

 

Nu henviser de ikke i hverken deres egen tekst eller i den citerede tekst til lovgrundlaget for deres påstand, så det er svært at se hvorfor de skulle have ret eller uret. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)