Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varesalg med porto

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere,

Jeg er diætist/sundhedscoach med egen klinik (PMV) og er ikke momsregistreret. Min primære vare er derfor konsulentydelser uden moms, men for nylig er jeg begyndt at sælge enkelte kosttilskud til mine klienter, enten i forbindelse med konsultationerne eller også som et "efter-salg", fordi klienten bestiller varen hos mig efterfølgende.

Formålet er, at give mine klienter mulighed for at købe produkterne billigere gennem mig. Så der er ingen eller kun minimal fortjeneste på det (ved oprunding til hele beløb fx.).

Jeg har kun enkelte produkter på "varelager" (max. 10 stk), som sælges under konsultationen, dvs. varer der er bestilt med levering til mig, hvor der ikke er porto på, fordi der er fri fragt ved bestilling af en bestemt mængde. Så her bogfører jeg bare varen under salg med kostpris og moms inkl.

Når klienten derimod bestiller kosttilskuddet udenfor konsultationen (altså bagefter), bestiller jeg varen fra firmaet og så bliver varen sendt direkte til klienten. Fakturaen bliver sendt til mig og der er porto på.

Min hukommelse omkring bogføring af varelager og fragt osv. er lidt rusten, så derfor er mit spørgsmål, hvordan jeg bogfører varesalget, især når det er udenfor konsultationerne og især fragten. Skal fragten bogføres på en særskilt konto, eller kan jeg bare sælge varen inkl. porto som en fast pris (så ville jeg have to forskellige priser på samme vare, en uden fragt og en med fragt. Det dur vel ikke?)

Et andet spørgsmål går på administration af "varelager". Jeg bruger Dinero som bogføringsprogram og den holder tilsyneladende styr på, hvor mange stk., der er indkøb af en pågældende vare. Nogle af de hjembestilte produkter til varelager, tager jeg ud og bruger selv. Dvs. køb og salg stemmer ikke overens. Jeg kan godt gennemskue, at jeg selvfølgelig skal bogføre et salg til mig selv, men hvordan bogføres dette ?

På forhånd tusind tak for hjælpen :-)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du sælger til kunden varens pris tillagt fragt. Du kan jo på fakturaen skrive varens pris og fragt.

Du opretter en ny konto i diniro, mener ikke de har nogen, der hedder eget vareforbrug som du kreditere og debitere private andele i egenkapitalen 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)