PMV eller Enkeltmandsvirksomhed? - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Start af selvstændig virksomhed

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Hvilken virksomhed skal jeg starte? "

PMV eller Enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 8
Tilmeldt 26. jun 19
Indlæg ialt: 2

Skrevet 26-06-2019 kl. 14:14
Hej Aminoer,

Jeg skal til at starte virksomhed og er i tvivl om hvilken virksomhedsform, jeg skal vælge. Privat Mindre Virksomhed eller Enkeltmandsvirksomhed.

Sagen er den at jeg har haft en enkeltmandsvirksomhed tidligere, som jeg var nødsaget til at lukke grundet en 1 års udlandsrejse. Min omsætning lå og svingede lige omkring 50.000 kr., hvilket er grunden til at jeg denne gang overvejer en PMV form. Da jeg ikke har de store udgifter ift mit erhverv ville det også være rart at undgå hele momscirkusset der følger med en enkeltmandsvirksomhed.

Er der nogen herinde, der ved om man kan have udenlandske kunder i en PMV? Eller om dette kræver en enkeltmandsvirksomhed? For dette vil afgøre sagen med det samme.

Håber I kan hjælpe mig.

Mvh Mia
Amino-karma 177.337
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.709
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 26-06-2019 kl. 15:28

Først og fremmest skal du være sikker på ikke at kommer over momsgrænsen for så får du moms på alt du har faktureret inden + bod som risiko

Dernæst betyder PMV at danske skal indberette betalinger som honorar på PMV nummeret til skat - og det kan være samme i en del udlande.

Du Kan sælge som PMV til udlandet men ikke varer ud af EU eller køb fra uden for EU - hvor der kræves import/eksport registrering

vh John H

Amino-karma 8
Tilmeldt 26. jun 19
Indlæg ialt: 2

Miao
Skrevet 26-06-2019 kl. 15:42
Ok - tak John. Jeg kommer helt sikkert til at sælge til kunder udenfor EU, der er tale om illustrationer og grafisk arbejde, så der er ingen egentlig fysisk vare. Men der skal jo ikke lægges moms på, når det er til udlandet, vel?

Det lyder dog som det er bedst at oprette en enkeltmandsvirksomhed, for at være på den sikre side. Desuden har jeg erhvervslokaler i egen bolig, som jeg gerne vil have fradrag for.

Ville du råde mig til en enkeltmandsvirksomhed på ovenstående grundlag? Eller hvad tænker du?

Mvh Mia
Amino-karma 177.337
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.709
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 26-06-2019 kl. 16:32

Der skal ikke lægges moms på til uden for EU nej - blot bogføres på konto for ydelsessalg uden for EU og så angives det som rubrik C i moms (brug regnskabsprogram f.eks. Dinero)

Erhvervslokaler i bolig - skarpe krav og forskel på lejer og ejer bolig se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

ja jeg synes i alle fald enkeltmands og ikke PMV - i valget medlem de to

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed

Start af selvstændig virksomhed er venligst sponseret af:

Besøg vores samarbejdspartnere :