Vi er en familie der har en familieejet kaffefarm i Honduras. Vi ønsker at starte en import til Danmark. Da vi aldrig har drevet virksomhed før, søger vi gode råd og vejledning til, hvordan man starter en sådan import op. Vi vil gerne importere grønne bønner, som vi vil riste og pakke i DK. Vi søger i første omgang svar på følgende spørgsmål: 1. - hvilken type virksomhed vi skal oprette ? Vi er to ejere. 2. - Vi ønsker at sælge kaffen på en webshop samt til 1-2 caféer i kbh. Er der så tale om en engros- eller detailhandel? 3. - skal vi CVR registreres før vi kan melde til fødevarestyrelsen? og hvornår i processen er det i det hele taget bedst, at melde til fødevarestyrelsen? 4. - Der er tale om økologisk kaffe, men vi har endnu ikke fået certifikater i Honduras. Hvordan fungerer egenkontrol af økologiske fødevarer i DK og kan vi overhoved melde importen som økologisk, når vi endnu ikke har certifikater fra Honduras? De bedste hilsner Don Lopez kaffe |
Hey Don Lopez
Rigtig mange gode spørgsmål og det vil jeg meget gerne tage en snak med dig om.
Kaffe er jo en dansk nødvendighed så personligt ser jeg det som et oplagt markedet, selvom konkurrencen selvfølgelig også er høj.
Til CVR delen vil jeg til hver en tid sige vi skal tage fat i en med jura viden. Men Der er 3 muligheder når i er 2 ejere. ApS, I/S og A/S personligt ville jeg ikke overveje tanken om I/S. ApS er oplagt eftersom kapital kravene er faldet.
Har i noget som forbinder jer til Danmark det kan spille en faktor med CVR og fødevarer styrelsen.
Jeg vil påstå at i skal tage fat i fødevarestyrelsen i god tid inden i vil åbne op i Danmark, vi har hørt om lange arbejdsgange hos dem.
I skal søge certifikater i Hondruas.
jeg tager gerne en telefon samtale for at uddybe mere. Det skal siges jeg er ikke advokat og derfor vil prof rådgivning altid være den rigtige vej at gå. :) Men jeg kender en masse som hjælper iværksættere som jer selv :)