Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privat ejet virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej forum

Jeg vil gerne spørge om der er forskel i beskatningsprocenten ved et virksomhedssalg der er privat ejet eller et A/S.

Og... er der noget at spare i skat ved at afregne feks. opkøbssalæreret i løn/bonusser i den nye stilling man kan få i opkøbsvirksomheden.?

Eller er det dyrere for mig?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:40

Det kommer helt an på hvor meget du får for virksomheden, og hvor store udskudte skatter der er i selskabet. Det handler om at du ved at sælge aktier ofte kan lade en stor del af beskatningen ligge i selskabet og overdrage skatteforpligtelsen til køber via en lavere afståelsessum. Dvs. at du kun beskattes af avance ved salg af aktierne som aktieindkomst (28-43%/45%). 

Opkøbssalæret. Du betaler vel ikke penge for at få lov til at sælge din virksomhed. Vi taler vel advokatomkostninger m.v. De kan med fordel afholdes af køber, da køber kan fratrække udgiften (hvis det er til advokat/eller revisor). Samtidig får du indirekte fradrag fordi man regulerer købesummen ned ad så du afholder en del af udgiften (hvis vi taler om assistance der vedrører jer begge). Har I hver jeres rådgivere afholder hver selvfølgelig sin part.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:21

Tak for svaret.

Det jeg er blevet tilbudt er prisen for virksomheden i løn og bonusser over en periode. (får en stilling i den virksomhed der køber min virksomhed) Er beskatningen hårdere på den måde end ved en direkte afregning? (engangsbetaling)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:22

Det kommer helt an på din indkomstmæsige situation.Hvis du kommer til at betale topskat af din løn og den løbende bonus fremefter så vil det være en hård beskatning. Det samme gør sig gældende i relation til en egentlig afståelsessum på salgstidspunktet, hvis du betaler topskat i dette år og ikke har anden virksomhed som muliggør opsparing i virksomhedsordningen. Du kan her vælge at indskyde på en såkaldt ophørspension og derved neutralisere beskatningen, men det kan du sådan set også når vi taler om løbende udbetalinger af bonus.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)