Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer med Lunarway eller lignende som bankkonto?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg håber at jeg poster i den rette kategori.

Sagen er at jeg har oprettet et CVR i sidste uge til min lille konsulent/online markedsføring virksomhed. Nu står jeg og skal have oprettet en erhvervskonto et sted.

Jeg har næsten ingen udgifter forbundet med virksomheden og skal ej heller have lån, kredit eller lignende, derfor leder jeg efter det nemmeste sted at oprette en erhvervskonto. Jeg har allerede 2 fakturaer jeg skal have sendt ud, så jeg vil gerne have gjort det hurtigst muligt.

Min egen bank har en meget lille erhvervsafdeling, så de var ikke sikre om de kunne tilbyde mig en erhvervskonto. Afventer dog stadigvæk endegyldigt svar fra min rådgiver. Jeg har ikke lyst til at flytte bank, og har ærlig talt heller ikke lyst til at betale et større beløb for oprettelse af erhvervskonto her i opstarten.

Jeg har set flere herinde som har anbefalet Lunarway som erhvervskonto. Det overvejer jeg nu også.

Som jeg forstår så får man udelukkende et Debet kort, som man altid skal beholde penge på så kontoen ikke går i 0. Det er som sådan intet problem. Dog hører jeg også at der ikke er tilkoblet en netbank. Hvad gør jeg så når jeg skal trække overskuddet fra min enkeltmandsvirksomhed ud til mig selv? Kan jeg overføre pengene til min personlige nemkonto eller bliver jeg nødt til at hæve pengene i kontanter?

Ligeledes har jeg hørt at man ikke kan koble automatiske betalinger på. Jeg har tidligere haft et debet Mastercard hvor jeg har haft forskellige abonnementer, som så er blevet trukket hver gang der var tid til det. Det bør da også være muligt med dette her kort?

Et sidste spørgsmål er angående PayPal. Fungerer min PayPal egentlig også som en separat erhvervskonto? Kan jeg allerede her imorgen sende fakturaer ud igennem PayPal mens jeg venter på at oprette en Lunarway eller en almindelig erhvervskonto?

Vil gerne igang ordentligt uden at lave en masse fejl. Så sætter rigtig stor pris på de rette råd.

På forhånd tak for hjælpen og hav en fantastisk uge allesammen!

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lunarway:

Det er ikke et debet kort, men derimod et prepaid kort med egen saldo.

Det vil sige at du har både en bankkonto med en saldo og et prepaid kort med en saldo.

Du har adgang til kontoen via en app på din mobiltelefon, hvor du kan indsætte penge, overføre penge og betale girokort.

Automatisk betaling er ikke muligt. Og det er bøvlet hvis du skal lave kontoudtog m.m.

---

Du kan godt benytte paypal til at modtage betalinger selv om du ikke har en erhvervskonto endnu.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er mange år siden jeg har haft enkeltmandsvirksomhed, men mener at det er ok at bruge ens private bankkonto. Det tyder det også på her hos nemkonto:

https://www.nemkonto.dk/Virksomhed/Spoergsmaal-og-svar/Generelt-om-NemKonto-og-virksomheder#Kan%20min%20virksomheds%20og%20personlige%20NemKonto%20v%C3%A6re%20den%20samme?

Kan min virksomheds og personlige NemKonto være den samme?

For enkeltmandsvirksomheder er svaret Ja. Her er der ingen krav om, at man skal eje sin NemKonto. Det betyder, at din virksomheds NemKonto ikke behøver at være registreret som en virksomhedskonto, men kan være privatejet.

----

Måske kan du få en ekstra 'personlig' bankkonto i din bank, men det her burde banken jo også have helt styr på. Har du forklaret at det er en enkeltmandsvirksomhed og ikke IVS, ApS, A/S?

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke sætte automatisk betaling op direkte på kontoen, men du kan godt anvende betalingskortet til abonnementsbetalinger. Det har jeg fået bekræftet fra Lunarway.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
Måske kan du få en ekstra 'personlig' bankkonto i din bank, men det her burde banken jo også have helt styr på. Har du forklaret at det er en enkeltmandsvirksomhed og ikke IVS, ApS, A/S?

På grund af hvidvaskkontrol er der ingen banker, der under normale omstændigheder, tillader at benytte en privatkonto til erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at du MÅ bruge en personlig konto men før første moms skal du have dit CVR tilknyttet og det får du med 98% sikkerhed ikke en bank til at gøre til en personlig konto idag. Det er både for hvidvask og andet, noget rod

Du kan modtage penge ind på en hvilken som helst konto i personlig virksomhed - i selskab må det kun ske til en konto selskabet ejer - men du får som sagt behov for CVR tilknytning hvis du f-eks skal have moms retur

Du kan også nemt risikere en bank - eller paypal nægter at du må modtage erhvervsbetalinger. Faktisk SKAL paypal nægte hvis ikke det er en paypal erhvervsaftale, da de jo har samme krav på sig, til hvidvask, og de skal derfor kende til baggrunden for dine erhvervstransaktioner - helt som alle banker skal. Det kan betyde at pengene låses frem til du har tilknyttet erhverv - både hos paypal og banker

Lunarway er for mig at se dyr i forhold til at du, i modsætning til banker får:

  1. En konto som er af top-op typen = du skal selv fylde på - eller naturligvis få penge ind fra kunder. Den del lyder ikke problematisk for dig
  2. Et kort som er af typen pre-paid som du så også skal se til at flytte penge ind på - Det er for mig lidt som unge utilpassede der ikke må have alm kredit kort og almindelig bankkonto grundet overtræks historik. Signalet er ikke rart
  3. En konto du ikke må lave automatiske betalinger fra via nets (gamle PBS) - besværligt for erhverv i mine øjne - men måske til at leve med for dig
  4. Prisen ca 1000 kr år 1 og 2000 kr fremover. Specielt ved 2000 kr er det mere end f.eks Nordea standard for små erhverv der har det private samme sted og dyrt i forhold til det man får synes jeg
  5. Til gengæld har de ikke mange krav til din privat økonomi og din forretnings budgetter - men gennemfører ellers samme hvidvask kontrol som andre = man får meget sjældent nej som enkeltmands virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til de to fakturaer du skal have afsted, så synes der at være enighed om at du blot kan skrive dit private bankkonto-nummer på og få dem afsted.

Derefter må jagten efter en mere permanent bankløsning gå videre.

Fra mit perspektiv er PayPal på ingen måder en løsning.

Tilmeldt 13. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar! Det lyder stadigvæk som et interessant alternativ her i opstarten. Giver brugen af Lunarway nogle problemer angående bogføringen kontra en almindelig erhvervskonto? Tænker mere på din tekst angående kontoudtog etc. Muligvis et dumt spørgsmål, men det er trods alt første gang jeg skal til at bogføre osv, så mangler stadigvæk at sætte mig ind i meget :-)
Tilmeldt 13. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen idé om hvordan jeg lige citerer indlæg, så prøver sådan her:

@seoplus

Tak for svar! Det lyder stadigvæk som et interessant alternativ her i opstarten. Giver brugen af Lunarway nogle problemer angående bogføringen kontra en almindelig erhvervskonto? Tænker mere på din tekst angående kontoudtog etc. Muligvis et dumt spørgsmål, men det er trods alt første gang jeg skal til at bogføre osv, så mangler stadigvæk at sætte mig ind i meget :-)

@Steffen Bering Jensen

Tak for info Steffen. Er du virkelig sikker på at jeg kan det? Får jeg ikke problemer med bogføringen, når jeg modtager penge på min private konto og så derefter begynder at modtage på min erhverhvskonto? Jeg er jo også momsregistreret, så skal fakturere inklusiv moms. Kan jeg overhovedet gøre det til min private konto?

@AdamAftenbakke

Fedt! Jeg har et par abonnementsbetalinger, så det kunne være godt hvis de kunne køre automatisk over kortet.

@John Hannover

Tak for dine altid værdifulde svar herinde John. Det hele er meget nyt for mig, så jeg har lige et par uddybende spørgsmål.

Du skriver at jeg som enkeltmandsvirksomhed kan modtage penge på hvilken som helst konto. Så teoretisk set kunne jeg sende en faktura idag og modtage penge på min private konto og så bogføre det i f.eks. Dinero? Jeg regner ikke med at jeg skal have noget moms retur her i starten da jeg ikke rigtig har nogle udgifter - så det eneste jeg skal er bare at betale moms. Så der skal jeg vel bare sørge for at "gemme" momsen som bliver indbetalt på min personlige konto, og så betale den når tid er?

Jeg har faktisk en erhvervskonto hos PayPal, dog uden at have tilknyttet mit CVR nummer endnu. Sidst jeg modtog en betaling, var pengene låst i 3 uger inden de blev frigivet. Så hvis det er normen hos dem, så er det godt nok heller ikke optimalt. For ikke at tale om de gebyr de har.

Angående Lunarway: Så burde #1 og #3, som du selv skriver, ikke være noget problem for mig. #2 virker også helt fint, da jeg som sagt ikke har de store udgifter og hverken får brug for kredit/lån eller lignende. #4 angående prisen betyder heller ikke det store nu - og regner også med at skulle skifte til en "rigtig" erhvervskonto på et eller andet tidspunkt. #5 så er det også noget jeg leder efter. Nu ved jeg ikke hvilke krav bankerne stiller, men privat har jeg en kassekredit og SU-lån, så det kunne være super ærligt at blive afvist på baggrund af dette.

Jeg tror at Lunarway er den rette løsning for mig pt. Dog har jeg lige læst noget andet som jeg bliver i tvivl om.

Der er god sandsynlighed for at jeg i løbet af de næste måneder flytter til Sverige og bliver grænsegænger. Det betyder at jeg skal have svensk adresse. Der står at man skal have dansk adresse hos Lunarway. Kan de finde på at lukke min konto ned i tilfælde af at jeg flytter til Sverige? Min virksomhed kommer stadigvæk til at være registeret i DK og jeg kommer til at betale dansk skat - det er kun min private adresse der bliver rykket til Sverige.

Sorry for de mange spørgsmål, men sætter virkelig pris på din og andres hjælp herinde!
Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er muligt at eksportere et kontoudtog gennem Lunarway appen, og så sende det til dig selv som email, eller gemme det i din dropbox.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)