Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der design beskyttelse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amioner.

Jeg er igang med at oprette en lille produktion af sækkevogne.
Men der er jo ikke særlig mange forskellige måder at lave en sækkevogn på. Så mit spørgsmål lyder på, må man lave en sækkevogn der er mere eller mindre identisk med nogle der allerede er på markedet? Eller skal de have et lidt anderledes design? Hvis ja, hvor meget skal det skille sig ud?
Dette kunne også være, cykler, trillebør, vandkande, bestik. Osv osv.
Evt. Nogle der har link til hvor man kan læse nærmere om dette? Kan se der ikke findes nogle patenter på det som jeg vil lave. Men er der noget designbesyttelse ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Korte svar er ja - alt er i princip designbeskyttet - hvis det er unikt og adskiller sig - blot ved ibrugtagning - lige som det faktisk også kan registreres, men selv uden registrering, er der design, der er unikt, beskyttet.

Man kan jo ikke beskytte selve det alm udseende af en cykel som sådan, men har et mærke - også for en sækkevogn, nogle helt karakteristiske design i sig, så må de ikke bare kopieres. Et skofirma har fået dom for at en speciel rød stillet ikke bare måtte kopieres af andre, så selv dele af et samlet design, kan være unikt og dermed beskyttet

Selve det, at en sættevogn har to runde hjul, en plade til at sætte en sæk på og nogle stænger op til håndtag, vil ikke være beskyttet, så du må tænke i, om det du "efterligner" virker unikt sælges ud fra et bestemt design.

Der er derfor ikke en facitliste. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)