Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra IVS - til - ApS

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lier,

du tager fejl - der er forskel på at omdanne et selskab ved at bruge dets egen egenkapital (§ 357C, stk. 2) og så lave en forøgelse af grundkapitalen ved et kontant indskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Jeg prøvede bare at tune din egen opstilling med hvor de 40.000 extra kommer fra, nemlig kapitaludvidelse og til info

Erhvervsstyrelsen godtager følgende dokumentation for kontant indbetaling af selskabskapital:

  • Erklæring fra en advokat om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto (eller klientkonto), som tilhører selskabet under stiftelse.

  • Erklæring fra en godkendt revisor om, at kapitalen er indsat på en bankkonto, som tilhører selskabet under stiftelsen eller at kapitalen findes som kassebeholdning.

  • Bekræftelse fra en bank på, at kapitalen er indsat på en bankkonto, som tilhører selskabet. En udskrift fra netbank er ikke tilstrækkelig dokumentation og banken skal bekræfte, at selskabskapitalen er til stede.

ja ved en NYstiftelse - ikke ved en omregistrering eller apportstiftelse eller andet - 

Det er ved omdannelse helt sikkert den samlede kapital der skal ligge til grund og der skal helt sikket altid en revisorerkæring eller revideret regnskab til

Erklæringens standard viser klart det - og den har jeg citeret før  - bemærk det fede- SUMMAN AF selskabskapital med tillæg af den besluttede forhøjelse:

Det er vores opfattelse, at selskabets kapital er til stede. Det vil sige, at summen af selskabskapital og reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag, opgjort pr. XX 201X, med tillæg af den besluttede kapitalforhøjelse på x kr. mindst udgør 50.000 kr., og at selskabets egenkapital med tillæg af kapitalforhøjelsen mindst udgør 50.000 kr."

Du kan IKKE omregistrere på basis af bank eller advokat klient konto - du kunne have stor negativ EK ved kapitalforhøjelsen - deraf krav om vurdering ved omregistrering - også hvis ny invester kom ind

ud over det koster det da meget mere at betale 27% - 42% skat af udbytte for at skyde 40 t ind og ud igen - end de fleste alm revisorvurdernger

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, du omdanner ikke et IVS, det omregistreres og reglerne er ganske tydelige jf. ovenstående. Prøv at forklare mig hvilken hjemmel der er i selskabsloven for dit synspunkt.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

fra den nye lov - hvor det også fremgår klart - at det er en betingelse for omregistrering at der er en vurderingsmand - eller der foreligger revideret regnskab der ikke er mindre end 5 mdr gammelt og viser den samlede kapital - Så bank bekræftelse kan ikke bruges ved omREgistrering 

 § 5 Stk. 1. Generalforsamlingen i et iværksætterselskab, som ikke er under konkurs eller tvangsopløsning, skal senest 2 år efter denne lovs ikrafttræden med det stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring, beslutte, at iværksætterselskabet skal omregistrere sig til et anpartsselskab. Det er en betingelse for omregistreringen, at der udarbejdes en erklæring af en vurderingsmand, jf. selskabslovens § 37, om, at kapitalen er til stede. Der er ikke krav om en erklæring af en vurderingsmand, jf. 2. pkt., hvis iværksætterselskabets seneste reviderede årsregnskab udviser en selskabskapital og reserver, som kan overføres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000 kr., er forsynet med en revisorerklæring uden modifikationer og årsregnskabets balancedag ikke ligger tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om vedtægtsændring, jf. 1. pkt., og det centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring om, at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunktet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

tja, det er jo så spørgsmålet, for kan man ikke lave en selskabsomdannelse uden at skulle slamme 30-50.000 til en revisor, kan man jo blot stifte et APS, der for x kr overtager IVS'et aktiver og passiver så det går i 0 og så derefter opløse det ;-)

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

John

men lad os slå EN ting fast - en kontant kapitalforhøjelse af egenkapitalen kræver ikke en revisorerklæring - og sådan er det, cash is king ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John

men lad os slå EN ting fast - en kontant kapitalforhøjelse af egenkapitalen kræver ikke en revisorerklæring - og sådan er det, cash is king ;-)

Det gør den ikke - men det bliver man jo bare ikke til et ApS af- 

Det kræver en revisorerklæring eller revisorunderskrevet nyere regnskab (max 5 mdr) - før (nu) eller siden (inden en gang april 2021) og din metode bringer intet andet end tab af 27-42% af 39.999 kr - men det må du da helt selv om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John,

tja, det er jo så spørgsmålet, for kan man ikke lave en selskabsomdannelse uden at skulle slamme 30-50.000 til en revisor, kan man jo blot stifte et APS, der for x kr overtager IVS'et aktiver og passiver så det går i 0 og så derefter opløse det ;-)

sikke en omgang du vil ud i må jeg bare sige - Ja det kan man da - så vil skat nok lige sikre sig at der ikke også var en goodwill i det IVS og i så fald beskatte den - man kan jo ikke lave en skattefri omdannelse på din måde = flytte kundebase og goodwill fra EN juridisk enhed til en anden. Tror jeg giver op her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John,

tja, det er jo så spørgsmålet, for kan man ikke lave en selskabsomdannelse uden at skulle slamme 30-50.000 til en revisor, kan man jo blot stifte et APS, der for x kr overtager IVS'et aktiver og passiver så det går i 0 og så derefter opløse det ;-)

Hvis du bare har nogenlunde styr på dit regnskab, så kan du nok godt finde en revisor til at lave erklæringen for noget mindre end det beløb. 

Men det er godt nok mange underlige konstellationer, som du er ude i, blot for at undgå en revisorerklæring. Og du kan ikke undgå revisorbistand på den ene eller anden måde, hvis dit IVS skal omregistreres.

Som John ganske rigtigt påpeger, så kan du ikke bare overdrage aktiviteterne til et nyt selskab, det skal sælges til dagsværdi, herunder også eventuel goodwill. Så det kan udløse en betydelig skatteregning at overdrage aktiviteten.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

John - hvad er forskellen på at stifte et APS eller lave en kapitalforhøjelse i et IVS, det er jo ikke engang spørgsmålet om hvad papirene koster, det er bare et spørgsmål om hvad der står på papirene ;-)

Og kan man ikke flytte sin kundebase uden skattemæssige konsekvenser - jezz - hvis man har specielle kompetencer, så er kunderne da fløjtende ligeglade med hvilket CVR nummer der stå på regningen, men det kan jo selvfølgeligt være svært at fostå for en "generel" revisor som i antal gør, at man kan fodre svin med dem.

Big surprice, flytter kerne-medarbejder fra selskab A til selskab B - flytter kunderne med og hvis en malermester går konkurs og starter op dagen efter - så følger kunderne trop - og jeg har aldrig hørt det skulle være et beskatningsgrundlag !!!

Nu driller jeg, men det forekommer mig du hellere søger forhindringer (som revisorer kan tjene tykt på) end løsninger.

Og loven er jo nærmest skrevet som om IVS'er var multinationale virksomheder der bare som Simon Spies "bare kan skrive en check" for at få omdannet en egenkapital fra 1 krone til 40.000 - folkepensionist Jutta med gårdbutikken eller den håbefulde 20 årige iværksætter, der sidder på en bænk med drømme, en laptop og splinter i røven, der omsætter 1-200.000 om året, skal sgu da ikke i klørene på revisorer som Deloitte eller andre, der har gjort en dyd ud af at tømme enhver naiv lægepraksis for 2-300.000 tusinde i revisionsudgifter om året.

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)