Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Equity af en virksomhed i udlandet.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået tilbudt en stilling i en virksomhed (startup) i London, hvor jeg har fået lov til at arbejde remote fra København da jeg er bosiddende i Danmark.
Virksomheden har tilbudt 15% i equity med en vesting over 3 år hvor pengene vil blive udbetalt i aktier.

Ifølge virksomheden må jeg ikke blive ansat af dem direkte, da jeg kan risikere at betale dobbelt i skat. De anbefaler derfor, at jeg opretter en konsulent virksomhed (enkeltmandsvirksomhed) og sender dem en invoice hver måned hvor et beløb svarende til det optjente aktie pr måned vil blive udbetalt.

Hvad synes I om den form? Kan det passe at jeg ikke må blive ansat af virksomheden? Hvordan kan jeg bedst muligt sikre mig et ejerskab på 15% når det gælder et udenlandsk firma. Det skal lige siges, at jeg ikke har oprettet en virksomhed endnu.

Håber, at I kan hjælpe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:29

Forklaringen fra firmaet er ikke korrekt. Hvis du er ansat og sidder i Danmark er der kun skattepligt til Danmark. Derimod giver det pligter til firmaet i form af registrering i Danmark og afhængig af hvad dit arbejde er måske etablering af fast driftsted og dermed mulighed for at firmaet kan komme til at betale skat af en del af deres aktivitet til Danmark. Med andre ord er firmaets forslag ikke for din skyld men fordi det er lettest for dem selv.

At du laver firma og fakturere dem er ingen garanti for at SKAT mener at du er selvstændig fremfor lønmodtager. Det er en klassisk diskussion som du kan finde på SKATs hjemmeside. Det er spørgsmålet om du selv har nogen risiko, selv tilrettelægger arbejdet mm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:53

Jeg ville gå til en advokat i sådan en sag. 
Der er ikke som sådan risiko for at du skal betale dobbelt skat - der er dobbelt beskatnings aftale med DK / UK  

Betale i equity via vesting aftale - fremtidig ret til at overtage - og så får du en løn til at overtage disse aktier - og den løn skal du jo så have som efter skat beløb til rådighed for at overtage disse aktier - Det sammen med den vigtig ejeraftale der er ikke noget du skal rode med selv

Den med at du ikke kan blive ansat - og kravet om aktier som betaling over 3 år får alle alarmlamper til at ringe. Det er SÅ almindeligt, også i DK, at firmaer vil have gratis indsats af konsulenter som så nok skal få ejerandel - og det skal helst være de kan få ejeranden uden at betale skat af "lønnen" og der er sjældent en ejeraftale eller andet som gør at konsulenten har noget som helst andet end besvær ud af at eje 15% af noget som ejerne kan skalte og valte med som 85% ejere - den skal du lade en advokat gennemgå og køre på din side

Du skal også have klart hvordan din enkeltmands skal kunne være aktieejer af unoteret selskab (det kan ikke fungere som holding) - om tanken er at du skal få penge til din enkeltmands - betale skat af dem i form af overskud - og så privat købe aktierne via vesting afting med beskattede midler

Pas på det ikke er et par "smart asses" der bare skal have din viden om bord. De kan sagtens lave vesting aftale (og du skal så have den ejeraftale del med) - give dig løn som ansat - og du står så med kontanter efter skat, som du kan anvende-  helt i en ren option, til at afgøre OM du vil købe aktier efter optionsaftale - men tag hjælp af en proff

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)