Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf - Fakturering og bogføring/SKAT

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Jeg har netop opstartet enkeltmandsvirksomhed som fotograf og har brug for vejledning i hvordan jeg udskriver korrekte fakturarer, bogfører og opgiver SKAT.

Jeg forestiller mig følgende scenarier:

1. Opgaver i DK
2. Opgaver i EU land
3. Opgaver i lande udenfor EU (USA eksempelvis)
4. Salg af ikke fysiske fotos til DK kunde
5. Salg af ikke fysiske fotos til EU kunde
6. Salg af ikke fysiske fotos til kunde udenfor EU

7. Internationalt Brand samarbejde hvor jeg modtager honorar fra udlandet

Muligvis flere scenarier...

Hvordan fakturerer jeg, bogfører og opgiver SKAT/forskudsopgørelse/selvangivelse for de ovenfor skrevne scenarier ?

Mvh Fotografen



Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selv fotograf - men faktisk kun med kunder i Danmark.

Det er mange ting du spørger om - både hvordan du fakturerer, hvordan du bogfører, hvordan du indberetter til skat - og om moms-regler mm i forskellige lande.
Jeg vil kraftigt anbefale dig:

- Anskaf et regnskabsprogram (Jeg bruger selv Summasummarum - det er ret enkelt - du kan bruge det til fakturering - og hvis du er omhyggelig har du automatisk styr på de beløb, du skal indberette til moms - samt et næsten færdigt årsregnskab når året er gået).

- Betal en revisor nogle timer for at du kommer rigtigt igang - så du får dit regnskab sat op med relevante konti - og så du bliver hjulpet korrekt igang med alle de ting du spørger om - men samtidig med I sidder med det program, du skal bruge til det.

- Det er MEGET, MEGET nemmere at komme rigtigt igang fra starten, end at skulle til at ændrer i fakturaer, som er forkert udstedt, rette moms mm.

- Det lyder også til, at du skal momsregistreres og have et CVR nummer. Snak med SKAT - de vil gerne hjælpe en rigtigt igang. 

God fornøjelse

Tilmeldt 19. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dirch.

Tak for svar. Jeg starter med at snakke med SKAT og tager den derfra.

Mvh fotografen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Formentlig er du momspligtig - og dermed skal du være momsregistreret som du her beskriver omfanget  -det er så din start

1 Fakturerer med moms

2 fakturerer private med moms og momsregistrerede kontrollerer du momsnr på og fakturerer uden moms som EU reverse charge og angiver til skat på hvert eu 

3 fakturerer alle uden moms - angiver i rubrik C

4 samme som i 1

5 Digitale ydelser til private i EU kræver moms i hvert EU land - registrering via skat onestopshop system

6 Fakturerer uden moms til uden for EU

7 samme som 6 til uden for EU og samme som 2 til firmaer inden for EU

Du kan ikke forvente skat sidder og svarer på alt det  og slet ikke forvente at forstå det hvis du ikke mindst bruger skrift , Overvej lige at få en online bogholder ind over for det er meget du vil på en gang  og du kommer til at have stor risiko for fejl

Regnskab generelt har du letlæst e-bog eller paperback til her - den er lavet til folk der selv vil bogføre og dækker generelt uanset program du bruger - http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Super svar - jeg har Dinero. Tænker der er online bogholder der kan hjælpe ?

Der er mange ting at holde styr på føler jeg.

Mvh fotografen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja mener Dinero har en liste over bogholdere og revisiorer som kan hjælpe dig - Den bog jeg henviste til tager sit billed udgangspunkt i Dinero (med deres tilladelse)
Se til at oprette alle kunder korrekt - EU - uden for Eu - privat - momsreg osv - for så er programmet hjælpsomt med at få bogført korrekt - men med din kompleksitet - så find online bogholder og få hjælp i alle fald første år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)