Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg virkelig krænket varemærke lovgivningen?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan det virkelig passe?

Jeg har modtaget en mail fra et firma om at jeg har "krænket deres varemærke".

Her er situationen:

Jeg har haft et website med annoncer, herunder affiliate annoncer. Der har været et samarbejde med en annoncør, der har ført det pågældende brand. Jeg har så skrevet om dette brand, mere specifikt, et bestemt produkt og linket til webshoppen der forhandler produktet. Jeg har kun skrevet sagligt og positivt om brandet og produktet. Jeg har ikke haft nogen fortjeneste af dette. Produktbeskrivelsen har stået i samme afsnit som andre produktbeskrivelser (som jeg har økonomisk interesse i).

Kan det virkelig være krænkelse af et varemærke?
Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra det du skriver, lyder det ikke til, at du har krænket deres varemærke.

Er det firmaet selv, der har skrevet til dig, eller er det en advokat?

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en advokat.

Jeg har dog også brugt et billede fra forhandleren, af brandets produkt, som så vel nok måske kan falde ind under brug af ophavsretsligt materiale, men det er som det er.

Jeg forstår dog på ingen måde at man kan mene jeg har misbrugt brandet. I så fald skulle det være, hvis de mener jeg bruger deres brand til at tjene penge på andre produkter. Det synes jeg godt nok ville være vildt, hvis det blev dommen, da jeg har nævnt dem 1 gang på et site med 100 andre artikler. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja har du taget logo eller andet beskyttet materiale og kopieret har du brudt ophavsret - OM det så fører til den ene eller anden dom er en anden sag, men der kan sagtens dømmes, så snart man bruger andres materiale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg er med på jeg har brugt et billede - fra en forhandler - af produktet, som kan have krænket ophavsretten for billedet. Det er som det er. Jeg betaler gerne den (lille) bøde, hvis det virkelig er så vigtigt at få mig straffet.

Det jeg ikke mener kan være rigtig er "misbrug af varemærke", ved at skrive om produktet og linke til forhandleren.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har taget et billede og brugt på din hjemmeside uden samtykke, er det en krænkelse af deres ophavsret.

Du må gerne omtale deres produkter neutralt eller positivt og endda i nogle tilfælde benytte deres logo uden samtykke, men når det er en advokat der skriver, er der typisk noget de kan gå efter.

Hvis det for dig er uklart hvad varemærke krænkelsen består i, kan du skrive til advokaten og spørge ind til deres krav. I den sammenhæng bør du gøre opmærksom på at du har samarbejdet med en af deres forhandlere som affiliate partner.

Rigtig mange af denne type sager ender som et forlig, så hvis du har krænket deres rettigheder, kan det godt betale sig at forhandle sig til en mindelig løsning.

Mener du ikke de har ret eller deres krav er alt for stort, kan du gøre indsigelse.

---

Hvis du vil have mere konkret hjælp, bliver du nød til at vise os hjemmesiden, evt. på https://archive.org/web/ .

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har spurgt om hvori krænkelsen består.

Advokaten skriver:

"brug af varemærket XXX" 

Og at der skulle være tale om krænkelse af varemærke ved det pågældende brug. Han skriver ikke andet.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Vi kan ikke hjælpe ud fra brudstykker med din tolkning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

JensHansen11:

Hej John,

Jeg er med på jeg har brugt et billede - fra en forhandler - af produktet, som kan have krænket ophavsretten for billedet. Det er som det er. Jeg betaler gerne den (lille) bøde, hvis det virkelig er så vigtigt at få mig straffet.

Det jeg ikke mener kan være rigtig er "misbrug af varemærke", ved at skrive om produktet og linke til forhandleren.

det er ikke misbrug at skrive om produktet og linke til forhandler - men du må ikke bruge et billede eller varemærke som jo har ophavsret direkte - og jo her i forbindelse med at skrive om det, og det er nok det advokaten mener med - i forbidelse med at skrive om produktet osv

Det er normalt man indgår forlig. Ofte i størrelsen 2-3000 kr som kan være bedre end at skulle i retten. Omvendt stilles der nogen gange urimeligt krav fra nogen der ikke vil i forlig, og så kan retten være bedre. Jeg vil mene op til ca 3000 kr nok er bedre ed retten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokaten taler om varemærkeloven, ikke bare ophavsretten, hvorfor han må mene at det at skrive om produktet i sammenhæng med andre produkter, på en eller anden måde enten lukrerer på brandet eller sværter brandet ved at fremgå i den sammenhæng.

Eller hvad?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)