Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Input søges angående firmastart for en multimediedesignerklasse

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Vi er en multimediedesignerklasse som overvejer at starte et firma.
Vi har i den forbindelse et par spørgsmål som vi håber i kan give os lidt vejledning til.
 
Ideen til firmaet er at det skal lave penge til studietur, fester osv osv.
Hvordan skal firmaet oprettes? Som enkeltmandsvirksomhed eller noget andet? Vi er jo flere i klassen som vil være med, men er det bøvlet værd at skulle udbetale løn, ATP osv osv?
Hvis man har nogle folk ansat på accordløn og udbetale 0 kr hvis de f.eks ikke har solgt noget? Kan man på en smart måde komme uden om alt det bøvl med ATP bidrag osv?
 
Vi har udarbejdet en forretningsplan og er rimelig sikker på vores målgruppe osv, men er der andre ting vi skal tænke over inden vi søsætter ideen?
 
Med venlig hilsen
 
Klaus Østergaard og Thomas Aba
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

At starte firma fordi man vil have finansieret studieture eller fester? Den har jeg sgu aldrig hørt før!

Jeg tror at det er bedre at I tager en avisrute eller noget i den stil, for hvis det er jeres motivation tror jeg ikke at jeg ville handle med jer. Eksisterer firmaet så når studiet er overstået? Eller stå jeres kunder så med håret i postkassen?

Hvis I vil starte firma, bør I nok fokuserer mere på hvad I vil være gode til, og hvad I vil med firmaet på længere sigt. Og så kræver det nok også lidt tålmodighed før pengene begynder at rulle ind...

Måske jeg har misforstået jeres indlæg?

Ha'' en go'' fest!
 
mvh Carsten
 
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Jeg tror du har misforstået vores hensigter en del. Vores projekt er ikke søsat i håb om flere fester og en gratis studietur. Vores hensigt og ide med projektet er, at få mulighed for at bruge de ting vi lærer i undervisningen i det virkelige liv også. Vi tror selv på, at vi sammen har en masse kompetencer som tilsammen kan gøre os gode at være kunde hos.
 
Vi har selvfølgelig snakket vores forretningsplan og ide igennem med vores lærer og vejledere på skolen. Det er blot overskudet, hvis det vi skulle få det, som skal bruges til vores fælles studietur. Dette projekt er udelukkende fordi vi ønsker at lære mere og få noget erfaring vi kan bruge i vores videre færd.
 
Jeg håber det forklarer vores ide og hensigter bedre og at nogle skulle få lyst til at hjælpe os ved at svare på vores spørgsmål.
 
Med venlig hilsen
 
Thomas Aba
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad vil I sælge?
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg syntes ideen er kanon. Kan satens se en masse kompetance i sådan en klasse. Nogle er gode til dtp, andre til web, nogle går op i branding, mens andre kan lide at kode og programmere osv. og så har man jo sine lærer man kan trække på.

Kanon ide, men tror den måske bliver svær at fører ud i livet, specielt når i er så mange om det (nu kender jeg selvfølgelig ikke tallet) lad os sige 8-10 stykker.

En anden ting er software, skolen kører vel med education licenser, dog mener jeg de har kommericelle licenser også til deres skole praktik, men må man bruge dem ?

Men kan softwaren løses så syntes jeg der kunne ligge en del fede ting i sådan et koncept, og så har i jo en rimelig ballast oven i hatten den dag der skal laves afgangsprojekt :) håber det lykkes pøj pøj med det :)

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Mht til løn, accord eller ej, atp osv. så er der regler på de områder der skal overholdes.

Grundlæggende så skal i overholde funktionærloven hvis folk har mere end 8 timer om ugen.

Derefter så findes der overenskomster på en lang række områder, du skriver ikke hvad det er I vil lave (MK hvor læser du om ideen? Det er muligt jeg er træt, det har været en lang dag, men jeg burde ikke være blind endnu ).

I kommer nok ikke uden om at skulle følge reglerne for at udbetale løn, i skal jo også registere virksomehden og antallet af anatte (i fuldtid) - så er der AES:
http://www.atp.dk/www/portal.nsf/entryfrms!readform&Area=AES-forside

Jeg kan ikke liiige huske om det er lovpligtigt, men det mener jeg (ret mig gerne hvis jeg tager fejl!).

Personligt syntes jeg at det er rigtigt godt at prøve teorien af i praksis (forbered jer på et chock, for tingene hænger typisk ikke så godt sammen, men det er så bare min erfaring), bare prøv på ikke at sætte for mange penge samt jeres gode navn over styr i forløbet.

Tag ind og snak med SKAT eller et lokalt erhvervscenter, det er nok lidt kedeligt men de sikrer faktisk at I får styr på det helt grundlæggende.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/8/2006 12:30:27 PM Forfatter:abse
Hvordan skal firmaet oprettes? Som enkeltmandsvirksomhed eller noget andet? Vi er jo flere i klassen som vil være med, men er det bøvlet værd at skulle udbetale løn, ATP osv osv?

Hvis man har nogle folk ansat på accordløn og udbetale 0 kr hvis de f.eks ikke har solgt noget? Kan man på en smart måde komme uden om alt det bøvl med ATP bidrag osv?

Vi har udarbejdet en forretningsplan og er rimelig sikker på vores målgruppe osv, men er der andre ting vi skal tænke over inden vi søsætter ideen?
 
Selvom staten kalder deres nye system for LetLøn, så tro mig, det er falsk varebetegnelse ;)
- Hvis ingen af jer har den voldsomme interesse indenfor erhvervøkonomi, og det samtidig falder udenfor jeres uddannelse, ville jeg nok prøve at komme om ved det på en anden måde.
 
Forslag:
1) Én person står som ejer af det hele og giver efter udbetalingen det beskattede overskud som en donation til turen?
2) I registrerer jer alle sammen i et I/S med en meget skarp konktrakt, der forhindrer at én af jer pludselig pådrager jer udgifter som alle hænger på
3) I finder en eller anden, hvis far allerede driver et firma, og får lov til at fakturere gennem ham med et bi-navn :)
 
1-2-3 er bare skud fra hoften, men mit råd er helt sikkert at  forsøge at nedbringe det administrative bøvl - det kan suge fornøjelsen ud af projektet.
 
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det lidt svært uden at kende ideen, er det produkter eller konsulent timer i udbyder? Er det et firma der skal køre i 10 år frem eller er det kun de næste par år under studiet?

Er det måske en mulighed at i hver især kommer under grænsen for at i skal moms registreres? Mener det er omkring 50.000 kr der er grænsen, men det er et stykke tid siden jeg har set på det sidst. Dvs. i kan være en samling personer der hjælper hinanden, som et firma, men reelt registrerer i timer etc. overfor kunden individuelt og på den måde skal det vist bare tilføjes soom b indkomst hos skattefar.  En anden fordel er at slipper for at hæfte solidarisk + hvis i skulle blive lidt uenige om tingene, er det ikke for indspist. eks. i et I/S med 10 personer ...  kan der nok gå lidt tid med modstridende interesser ...
 
Jeg har ikke undersøgt det til bunds, men overvej at køre lidt ud af den tangent hvis i er under grænsen ...
 
Kommentarer fra jer andre?
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Helmer ja der er ikke så meget info, men går ud fra når han er ved at uddannelse sig til multimedia designer, vil jeg tro ideen ligger indenfor det område, og da jeg selv kender til uddannelsen og har egen intresse indenfor området, var det ikke så svært at se hvad ideen evt. vil gå ud på :)
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Ah ja, det forklarer jo en del
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)