Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til opstart af PMV

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har gennem en årrække drevet min egen lille virksomhed som bi-beskæftigelse. Jeg har aldrig tjent over kr. 50.000 pr. løbende 12 måneder, og har aldrig rigtigt haft så mange udgifter i firmaet (fordi jeg har brugt mit eget private it- og telefonudstyr).

Nu er tiden dog kommet, hvor både min PC og telefon for alvor trænger til udskiftning. Derfor overvejer jeg meget, at få oprettet et CVR-nummer og tænker at PMV er det rigtige for mig?

Men til det har jeg et par spørgsmål:

1. Kræver det en særskilt firma-konto tilknyttet min PMV, eller kan det køres fra en privat-konto?

2. Kan jeg fratrække hele beløbet for køb af udstyr (computer og mobil) (også moms)?

3. Hvis jeg fratrækker en mobiltelefon, kan jeg så også trække udgiften til mobilabonnement og internet?

4. Hvis ja ved 3 - skal abonnementet så stå i firmaets navn, eller kan det stå i mit private navn?

5. Kan man nøjedes med at lave årsregnskab ved PMV - eller skal der også laves noget hvert kvartal?

Såvel mobil som PC vil blive brugt privat også, og jeg vil ikke ud i en diskussion med SKAT omkring det - derfor søger jeg svar på til en løsning, som er accepteret både privat og til virksomhed.

På forhånd tak

MVH

Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16

1 'ikke loven men hvis banken ser virksomhed over privat konto kræver de det  
2 nej momsen skal deles

3 ja momsen skal deles og du skal betale skat af fri telefon hvis du har den med hjem

4 firmaets bedst

5 årsregnskab er OK men du skal da føre det helt løbende = i princip da mindst per måned eller kortere

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 22:44

Hej john.

Først og fremmest tak for svar.

Ad 2: Skal momsen deles i 2? Hvordan rent praktisk? Lad os sige jeg køber en telefon til kr 1000 plus moms så denne udgør 250 kr (ialt 1250 kr).

Kan du forklare hvor meget jeg så skal trække fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Moms skal ALTID deles i forhold til hvad du kan sandsynliggøre som forbrug - firma/forbrug

Uanset du kan trækken en computer eller telefon fra  og/eller du betaler skat af fri telefon, så skal du dele momsen HVIS du bruger ting (skat kan forvente du gør) i % privat - firma

Den del af momsen - lad os sige 50% af den  som du ikke har momsfradrag for - er bare en udgift

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)