Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubegrænset erstatningsansvar ved privat enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino
Nu har jeg læst lidt op på det. I forhold til at starte egen virksomhed, er oprettelsen af en enkeltmandsvirksomhed jo en hurtig måde at komme i gang på. Jeg er dog bekymret over denne beskrivelse af virksomhedsformen: ...stifter hæfter personligt og ubegrænset i en enkeltmandsvirksomhed...

Lad os antage at jeg producerer og sælger en elektrisk ovn inden for EU. I et tænkt scenarie løber varmelegemet løbsk, og ovnen forårsager at kundens hjem brænder af. Vil jeg hæfte økonomisk og personligt i dette tilfælde?

Et andet scenarie vil være at en el ledning løsner sig, og gør kabinettet strømførende. Kunden bliver slået ihjel ved berøring af kabinettet. Igen - vil jeg hæfte økonomisk og personligt i dette tilfælde?

Jeg ved godt at det lyder som ekstreme eksempler, men det er ikke usandsynlige scenarier.

Kan man tegne en produktansvarsforsikring for at mitigere denne risiko?

Med venlig hilsen
Flemming
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Er din virsomhed skyld skaderne, vil du hæfte personligt, så ja det kan blive meget dyrt. Derfor mange startet et IVS eller ApS.

naturlugvis  kan du tegne en produktansvarsforsikring, for at dække evt. Skader.

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

OK. Hvis jeg starter op med en enkeltmandsvirksomhed, så skal jeg helt klart have en produktansvarsforsikring.

Er det korrekt forstået at ved et IVS er det alene virksomheden der hæfter. Altså - virksomheden kan blive ramt af et stort sagsanlæg, og undergå en konkurs. Men stifteren hæfter ikke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Lemme136:

OK. Hvis jeg starter op med en enkeltmandsvirksomhed, så skal jeg helt klart have en produktansvarsforsikring.

Er det korrekt forstået at ved et IVS er det alene virksomheden der hæfter. Altså - virksomheden kan blive ramt af et stort sagsanlæg, og undergå en konkurs. Men stifteren hæfter ikke.

det er korrekt - men omvendt skal du ikke idag med et IVS forvente at kunne få varer eller andet - uden forudbetaling og bank skal du vente kræver du personlig hæfter med selvskyldnerkaution for en konto. Det er korrekt at kun virksomheden hæfter ved fejl og klager osv - med mindre ejeren har gjort noget groft uforsvarligt/ulovligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Jeg vil kontakte nogle forsikringsselskaber i morgen, for at få en fornemmelse af omkostningerne til en produktansvarsforsikring. Hvis de er relativt lave, tror jeg at jeg vil starte med en enkeltmandsvirksomhed + produktansvarsforsikring, for at komme i gang uden at sætte min personlige økonomi på spil.

Hvis det er omkostningstungt, vil jeg overveje et IVS, der dog administrativt synes lidt mere omstændigt.

Det med forudbetaling mv.er jeg ikke bekymret for. Jeg starter småt, og køber kun hjem for kendte midler.

Mvh
Flemming

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset virksomhedsform er det en god idé at sikre sig med ansvar- og dataforsikring.

Har du brugt 3 år på at bygge en virksomhed op, er det ikke sjovt at miste del hele pga. et uheld som du ikke er herre over.

Der er mange danske hjemmesider, der bliver hacket hver dag, og efter EU har "beriget" os med GDPR, kan det blive rigtigt dyrt at få stjålet persondata.

Især hvis man pga. manglende juridisk viden ikke handler korrekt og rettidigt i tilfælde af dataindbrud.

I mange brancher koster disse forsikringer ikke ret meget.

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Det med GDPR er meget interessant. Men hvis man starter med at benytte en hosted webshop, i stil med DanDomain, vil de så ikke være ansvarlig for datasikkerheden? Det skal jeg lige have undersøgt...
Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lemme136:
Men hvis man starter med at benytte en hosted webshop, i stil med DanDomain, vil de så ikke være ansvarlig for datasikkerheden?

I forhold til GDPR er du dataansvarlig.

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg kan se at det ikke er så enkelt. Der skal laves en del fodarbejde.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)