Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselspenge, må en virksomhed det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 13
Indlæg ialt: 3
Fra  MV Photography Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle. 

Jeg har et spørgsmål vedr. tilbagetrækkelse af kørepenge.

Jeg har igennem et halvt år fået udbetalt kørepenge, men ikke holdt kørebog. 

Det har aldrig været virksomhedspraksis, men for en måneds tid siden bad min chef mig om at holde en fremadrettet. 

Det har jeg gjort. 

Nu er jeg sygemeldt og chefen prøver alle måder at gøre det surt. 

Han beder om en oversigt over kørte kilometer i alle måneder, og jeg ved godt at det er fordi han ønsker at lave en modregning.

Udbetalingen af kørepenge er godkendt i lønsystemet af både mig og ham selv. 

Jeg har haft virksomhedskørsel men aldrig haft et overblik - altid kun et skøn der blev lavet måned til måned. 

Hvad er hans ret her? Det er jo godkendt. 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Din chef beder dig om dokumentation for din kørsel, udarbejdelse af en kørebog er også noget SKAT evt ville spørge efter.

Du kan læse hvad din kørebog skal indeholde på SKAT.dk.

Da din arbejdsgiver er underlagt dokumentationspligt fra SKAT omkring dette giver det mening at disse krav træder igennem til medarbejderne.

Kan din arbejdsgiver ikke dokumentere dine kørepenge, er der ikke fradrag for dem i virksomheden - og han vil derfor skulle betale skat af dine kørepenge.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Nikolaj - bortset fra sidste afsnit. Selskabet vil have fradrag men beløbet bliver skattepligtigt for medarbejderen. Det vil sige at selskabet så skal indeholde skat af den udbetalte kørselsgodtgørelse og afregne denne til SKAT. Sker det ikke eller er det ikke sket vil selskabet hæfte solidarisk med medarbejderen for skattebeløbet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg  ved faktisk ikke om det er helt så simpelt, at arbejdsgiveren 100% kan slippe ved at skulle indberette beløbet til skat - og jeg er meget sikker på, at arbejdsgiveren ikke bare kan modregne det på nogen måde

Det er arbejdsgiverens pligt at kontrollere kørslen - og det gør en arbejdsgiver normalt ved at kontrollere kørebog. Har denne aldrig gjort det - og som i tilfældet her - senere bedt dig føre kørebog, og du så har gjort det, så er jeg ikke helt sikker på, at det er så simpelt, at arbejdsgiveren nu kan indberette til skat som løn - og ganske sikker på, at arbejdsgiveren ikke kan modregne

Kørebog er et kontrolpunkt, og uden det, kan skat forkaste fradraget - og vil normalt ofte gøre det MEN - 

Jeg er ikke sikker på, at arbejdsgiver ikke har påtaget sig et ansvar ved ikke at instruere om kørebog som krav - men har accepteret kørepenge ud fra et skøn (hvilket ikke er ulovligt men blot giver skat anledning til at forkaste ofte) 

Formentlig kan den ende i intet fradrag, men hvis du er i fagforening, så ville jeg nok gå på, at arbejdsgiver har optrådt uforsvarligt ved ikke at kræve kørebog men udbetalt efter skøn, og at det så er arbejdsgiver, der hænger på en evt skatteproblematik

Jeg er ikke sikker på, at selskabet ikke kunne ende med at hænge på skatten selv - i forhold til den del SKAT ikke ville godkende ud fra den skønsmæssige ansættelse.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg er ikke sikker på, at arbejdsgiver ikke har påtaget sig et ansvar ved ikke at instruere om kørebog som krav - men har accepteret kørepenge ud fra et skøn (hvilket ikke er ulovligt men blot giver skat anledning til at forkaste ofte)

Og så er resultatet at det skal behandles som en skattepligtig godtgørelse hos lønmodtageren

Cookie - John Hannover:
Formentlig kan den ende i intet fradrag, men hvis du er i fagforening, så ville jeg nok gå på, at arbejdsgiver har optrådt uforsvarligt ved ikke at kræve kørebog men udbetalt efter skøn, og at det så er arbejdsgiver, der hænger på en evt skatteproblematik


Reglerne er ret firkantet i forhold til SKAT. Er betingelserne opfyldt  - ja eller nej. Hvis nej så skattepligt. Her vil selskabet hæfte soldidarisk med lønmodtageren med regres over for denne. Hvis man som lønmodtager vil gøre krav på "skatten" mod selskabet vil det være en civil sag mellem arbejdsgiver og lønmodtager. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Jeg er ikke sikker på, at arbejdsgiver ikke har påtaget sig et ansvar ved ikke at instruere om kørebog som krav - men har accepteret kørepenge ud fra et skøn (hvilket ikke er ulovligt men blot giver skat anledning til at forkaste ofte)

Og så er resultatet at det skal behandles som en skattepligtig godtgørelse hos lønmodtageren

ja sådan må det jo være - Du har nok også ret i, at selskabet næppe kan have taget forpligtelsen ved ikke at stille kravet om kørebog korrekt eller kontrollere - MEN tror du ikke det så vil kræve, at selskabet faktisk pådømmes at have lavet den fejl og at kørslen dermed forkases? Tror du selskabet helt selv - efter at have udbetalt kørepenge (og vel indberettet) kan modregne disse på eget initiativ - Det tvivler jeg faktisk på.

Får selskabet fra SKAT underkendt kørslen, vil det givet udløse skat hos modtaget MEN  - kan selskabet helt selv beslutte at modregne betalt kørsel som er indberettet? Tvivler meget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)