Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO - brugen af mellemregningskontoen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er på nippet til at købe en lejlighed som skal lejes ud.

Da jeg betaler topskat giver virksomhedsskatteordningen mening for mig. Jeg er nogenlunde inde i alle de forskellige opgørelser, adskillelse fra privatøkonomi mm. 

Der kommer opsparet overskud fra 1. år. Det vil derfor sige, at mit indskud bliver ikke sådan lige at betale tilbage og derfor vil jeg gerne binde så lidt som muligt. Jeg vil dog gerne lave et indskud, så målet er ikke at have 0 kr. på indskudskontoen.

Det jeg dog gerne vil, er at lade privatøkonomien betale alle udgifter i forbindelse med købet såsom advokat, tinglysning af skøde og optagelse af gæld og bogføre disse på mellemregningskontoen. Jeg er klar over, at disse ikke er fradragsberettiget, men omkostningerne indgår vel stadig i 'virksomheden' og betales af virksomhedens kontanter... De private udlæg skal så fremgå på mellemregningskontoen og så vil de kontanter der kommer fra indbetalt husleje i løbet af 2019 kunne betale disse penge tilbage til privatøkonomien og mellemregningskontoen rammer 0 kr. ved årets slutning. 

Summen vil være, at jeg til nytår har ca. 0 kr. i kontanter i virksomheden men til gengæld har skudt en ejendom ind til købspris og en gæld på de 80 % af ejendommens pris.

Er det muligt at gøre det sådan eller er der noget i reglerne der forhindrer at jeg prøver at minimere mit indskud og dermed min binding? Mit mål er at spare overskuddet op og løbende benytte dette i fremtiden til at købe flere udlejningsejendomme og/eller opstarte anden selvstændig virksomhed jeg går og barsler med.

Vh Jonas

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:31

Jonas:

Hej,

Jeg er på nippet til at købe en lejlighed som skal lejes ud.

Da jeg betaler topskat giver virksomhedsskatteordningen mening for mig. Jeg er nogenlunde inde i alle de forskellige opgørelser, adskillelse fra privatøkonomi mm. 

Der kommer opsparet overskud fra 1. år. Det vil derfor sige, at mit indskud bliver ikke sådan lige at betale tilbage og derfor vil jeg gerne binde så lidt som muligt. Jeg vil dog gerne lave et indskud, så målet er ikke at have 0 kr. på indskudskontoen.

Det jeg dog gerne vil, er at lade privatøkonomien betale alle udgifter i forbindelse med købet såsom advokat, tinglysning af skøde og optagelse af gæld og bogføre disse på mellemregningskontoen. Jeg er klar over, at disse ikke er fradragsberettiget, men omkostningerne indgår vel stadig i 'virksomheden' og betales af virksomhedens kontanter... De private udlæg skal så fremgå på mellemregningskontoen og så vil de kontanter der kommer fra indbetalt husleje i løbet af 2019 kunne betale disse penge tilbage til privatøkonomien og mellemregningskontoen rammer 0 kr. ved årets slutning. 

Summen vil være, at jeg til nytår har ca. 0 kr. i kontanter i virksomheden men til gengæld har skudt en ejendom ind til købspris og en gæld på de 80 % af ejendommens pris.

Er det muligt at gøre det sådan eller er der noget i reglerne der forhindrer at jeg prøver at minimere mit indskud og dermed min binding? Mit mål er at spare overskuddet op og løbende benytte dette i fremtiden til at købe flere udlejningsejendomme og/eller opstarte anden selvstændig virksomhed jeg går og barsler med.

Vh Jonas

Lige lidt grundliggende omkring VSO; indskudskonto, mellemregningskonto, opsparet overskud mv. er udelukkende beregninger og siger ikke noget om virksomhedens økonomi eller finansiering.

Derfor at have en målsætning om en indskudskonto på mere end 0 strider imod skatteoptimering som tankegang.

Men for at svare på dit spørgsmål, der er ikke noget reglerne der forhindrer den fremgangsmåde du beskriver. Jeg ville dog overveje lige et bruge en time sammen med en revisor eller anden kyndig VSO-rådgiver, der er ofte flere muligheder i en VSO end dem man selv ser, eksempelvis har du noget andet gæld som kan tages med ind under påskud af at udgøre de sidste 20%-finansiering eller om du skal time opstarten af din påtænkte "anden selvstændig virksomhed". 

Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:28

Tak for svar.

Jeg er enig i, at jeg skal sætte mig sammen med en revisor.

Mit spørgsmål er dog møntet på de valg der jo også skal tages af mig privat. Der har det betydning om jeg kan minimere det beløb der uundgåeligt vil ende på indskudskontoen med den metode jeg vil køre det på.

Vh Jonas

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)