Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crowdfunding

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Fra  Coinsequence Ltd. Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nogen tror Crowdfunding er en let vej at rejse kapital, så er det måske vigtigt at justere ens opfattelse inden man springer ud I det. Enhver finansiering kræver noget af den der søger finansieringen – det drejer sig trods alt om at få andre til at give deres penge til et eller andet man gerne vil.

 

Hvad er Crowdfunding?

 

Det er en måde at rejse kapital til ens forretning eller projekt ved at invitere en masse mennesker til at donere eller investere primært gennem forskellige online crowdfunding platforme så som Kickstarter, Crowdcube etc.

 

Der er I min opfattelse 4 forskellige slags – selvom jeg er sikker på at vi vil se en del flere I fremtiden da det er et område der er I stærk udvikling.

 

  1. Sponsor – Folk støtter en ide, et event eller et produkt med penge fordi de synes det er noget der bør støttes.
  2. Salg af produkt – Folk køber et produkt inden det er blevet produceret ofte kun baseret på en ide og uden at vide om det nogensinde vil blive leveret.
  3. Lån – Folk låner penge til et projekt de tror på og for at få forrentet sine penge.
  4. Aktiesalg – Folk tror på et projekt og køber aktier i det fordi de forventer at kunne sælge dem i fremtiden for mere end de har investeret.

 

For at få en succesfuld crowdfunding kampagne må man have folks tillid og det er ikke så nemt som man tror. Det er derfor vigtigt at man dokumenterer hvad det er man vil så godt som muligt og eventuelt laver en video der viser og forklare produktet. Det gode ved denne process er at man får tænkt forretnings konceptet igennem og får værdifuld feedback fra både investorer og fremtidige kunder. Og det er faktisk her en af de største værdier ligger I crowdfunding for det er i realiteten også en meget værdifuld markedsundersøgelse samt feedback fra potentielle investorer.

 

 Men det er en proces og den er ikke gratis så man må stille sig nogle spørgsmål inden man går igang.

 

  1. Hvad kræver det at lave en succesfuld crowdfunding kampagne?
  2. Hvad koster processen?
  3. Hvor meget kan man rejse?
  4. Hvor lang tid tager det?
  5. Hvad sker der hvis projektet ikke lykkes?
  6. Vil vi kunne levere produkterne baseret på de penge der rejses?
  7. Hvis det er lån – hvordan bliver lånet betalt tilbage?
  8. Hvis det er aktier – Kender vi konsekvenserne ved at have andre aktionærer og hvor meget koster det?
  9. Hvordan beskytter vi konceptet/produktet når vi går ud og fortæller hele verden om det.
  10. Hvad sker der hvis vi skal rejse mere kapital senere?

 

Dette er bare 10 af de vigtigste spørgsmål.

 

Processen man typisk går igennem inden man rejser nogle penge overhovedet ved crowdfunding er ikke så langt fra hvad man ville gå igennem hvis man skulle rejse penge på nogen anden måde, ofte er den faktisk mere involveret, siden det generelt er sværere jo flere investorer man har. 

 

Der er altid en risiko når man går ud offentligt med noget – folk vil være kritiske, man skal være troværdig og have styr på tingene for der er altid nogen der forstår detaljerne lige så godt eller bedre end en selv. Men det er af stor værdi at få den slags feedback så tidligt I processen som muligt så man kan justere om nødvendigt.

 

En anden reel risiko er at der er nogen der synes så godt om produktet eller konceptet at de selv går videre med den og realisere inden man selv er kommet videre. Der er ting man kan gøre så det er vigtigt med en strategi.

 

Men der er rigtig mange situationer hvor Crowdfunding enten er den eneste vej frem eller den helt rigtige vej frem, men selv I disse tilfælde er det vigtigt at man er klar over hvad man har gang i og ved hvordan man skal håndtere situationen.

 

Hvis der er nogen der har nogen spørgsmål eller er interesseret i at få en ufopligtende samtale om en ide eller projekt er de velkomne til at kontakte os

 

Inivation IVS

www.inivation.dk 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)