Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

undelandsdansker og pension hvad er der af muligheder?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 31. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 05:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg har i lang tid gået og tænkt over hvad jeg skal gøre med hensyn til pension, og håber der er nogle herinde der kan give mig nogle gode råd

lidt om mig, jeg er 30år gammel og har boet uden for eu siden jeg var 23 og har derfor ikke indbetalt til pension i den tid jeg har været udrejst, da jeg boede i danmark arbejde jeg kun et år efter jeg var udlært og har derfor heller ikke sparet nået af betydning op fra før jeg tog afsted.
nu er tiden så kommet hvor jeg har fået mit firma op at give noget overskud så der er lidt at ligge til side af, så tænker jeg skal igang med at spare sammen til pension,

jeg har planer om på et tidspunkt at flytte hjem til Danmark igen, men har fået fortalt at hvis jeg bliver væk i mere end 10 år vil min folkepension falde betydeligt, har ikke kunnet finde ud af om dette er korrekt og hvor meget den evt vil falde med, er der nogen der ved nået om dette?

har googlet lidt om hvor meget man bør sparre sammen, men dette er lidt forvirende da de udregninger jeg har fundet tager udgangspunkt i man også får fuld folkepension, disse udregninger ligger på omkring 6milioner hvilket jeg synes lyder af meget, jeg tænker at jeg skal bruge 20år på pension med 15000kr om måneden hvilket giver 3,6milioner, hvis min udregning er korrekt skal jeg derfor lægge 8300 til side efter skat om måneden indtil jeg er 66
det kan jeg i princippet godt som det ser ud nu, men da jeg ikke har taget højde for inflation da jeg ikke ved hvordan jeg regner det ud, og at pengene jo på ingen måde bliver mere værd af at stå på min konto de næste 36 år så er det spørgsmålet opstår,
hvilke muligheder er der, og hvad er smartest?

har pt 2hundredetusinde kroner i rede penge at gå i gang for

hvad jeg selv går og overvejer er

1. begynde at købe små lejligheder og leje dem ud, det vil give mig en ekstra indkomst jeg så også kan investere, den dag jeg skal på pension kan jeg så muligvis sælge og få penge at leve for, eller hvis jeg har nok lejligheder kan indkomsten fra dem jo så betale min pension hvilket i sidste ende gør at jeg egentlig ikke behøver at lægge til side

sideløbende kan jeg så købe aktier og forhåbentlig tjene penge her også



2. eller jeg kan betale til en pensionsopsparing, har læst at der er flere forskellige muligheder her også og har svært ved at gennemskue hvad der er bedst for mig,

umiddelbart hælder jeg mest til nummer 1, men der er muligvis nogle regler jeg har overset og er derfor lidt usikker.

hvis der er nogle der kender til andre muligheder, eller står i nogenlunde samme situation, eller har noget at byde ind med, høre jeg meget gerne fra jer

på forhånd tak Rasmus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i, at folkepension falder når man opholder sig uden for DK - som jeg husker det skal man for fuld pension have boet i DK 40 år fra man var 15 år gammel  og ellers får man kun en forholdsvis andel. - Jeg mener det er så relativt simpelt som noget med, at har man kun boet 20 år = halvdelen af det krævede, ja så er pensionen halv.

Om du skal betale til pension afhænger en del af dit skatteforhold. Er du DK skattepligtig, så giver det mening da du kan få fradrag for rate og livrente - ellers giver det ikke nødvendigvis mening at betale i DK uden fradrag og så må du se på hvor du nu sparer skat og hvad skatten så bliver der hvor du bor ved udbetalingen

Aktier er da en god mulighed - lejligheder mm vel også, igen ret afhængig af hvor du nu er skattepligtig, så her skal du finde en danske revisor der kan sige dig noget om at købe lejligheder og tjene på disse.

Hvor meget du skal spare op - En tommelfingerregel er 15% af din indtægt hvis du starter ret tidligt og så ellers mere - hvis senere, og du vil så kunne have 60-80% af din tidligere indtægt i en lang pensionsperiode (og igen jo afhængig af hvor lang den bliver  skal pengene fordele fra 65 til 75 år eller fra 65 til du er 100)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :
tak for dit svar, det giver god mening mht folkepensionen

jeg er ikke skattepligtig i DK så det var derfor jeg i første omgang tænkte det ville være bedre at investere i enten huse eller aktier,
det land jeg bor i har dobbelt beskatnings aftale med Danmark, hvilket gør at hvis jeg køber en lejlighed til udlejning bliver jeg begrænset skattepligtig i DK, så der vil jeg skulle betale skat i DK af de penge jeg tjener i Danmark hvilket jo er helt fair.

der er dog en ting mht udlejning af huse jeg ikke har kunnet finde svar på, har læst et sted at hvis man ikke bor i Danmark så er man ikke berettiget til nogen fradrag, vil det så sige at jeg helelr ikke er berettiget til bund fradrag hvis jeg køber et hus? det giver jo en væsentlig forskel på hvad jeg skal forlange i leje for at det kan hænge sammen

en anden fordel ved at have nogle lejligheder er at jeg vil tilbageflytning har en indkomst fra starten hvilket vil hjælpe mig godt igang
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Der er ingen fornuft i at spare op på pensionsordninger i Danmark. Danmark er så nidkær i sin beskatning, at du kun har noget ud af det ved småbeløb og hvis du er fuldt skattepligtig til Danmark.

Jeg ville ligeledes ALDRIG investere i ejendomme i Danmark, da der er masser af skatteregler at være opmærksom på, så din bedste investering vil helt klart være i det land, som du har ophold i. Der kan du holde dig ajour med udvikling i ejendomspriser og skattelovgivning, samt holde øje med din investering.

Din alder taget i betragtning, så ville jeg nok investere i aktieporteføljer, hvor du ikke er afhængig af bopæl og meget andet. Så kan du frit bevæge dig over hele verden og lade din investering passe sig selv. Opret det i en bank, som kan følge dig overalt som eksempelvis HSBC eller hvad du nu har af internationale banker, hvor du befinder dig.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 31. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Flemming, mange tak for dit råd

problemet med at investere her at jeg ikke forstår sproget nok til at kunne følge 100% med i markedet, et andet problem er at hvis jeg tjener meget mere ryger jeg op på næste skatte trin, der vil medføre at min sygeforsikring, børnenes skole og en del andre ting stiger en del, det er muligvis stadig billigere end Danmark,
så min tanke var det måske var nemmere for mig at komme igang i Danmark, plus at når vi flytter hjem igen vil det hele bare fortsætte som hidtil

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du tænkt over om folkepension findes når du skal på pension?

Siden du er 30 år, så skal du på pension i 2059.

Jeg tror bestemt ikke folkepension findes til den tid.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej Rasmus,

Der er ingen fornuft i at spare op på pensionsordninger i Danmark. Danmark er så nidkær i sin beskatning, at du kun har noget ud af det ved småbeløb og hvis du er fuldt skattepligtig til Danmark.

Jeg ville ligeledes ALDRIG investere i ejendomme i Danmark, da der er masser af skatteregler at være opmærksom på, så din bedste investering vil helt klart være i det land, som du har ophold i. Der kan du holde dig ajour med udvikling i ejendomspriser og skattelovgivning, samt holde øje med din investering.

Din alder taget i betragtning, så ville jeg nok investere i aktieporteføljer, hvor du ikke er afhængig af bopæl og meget andet. Så kan du frit bevæge dig over hele verden og lade din investering passe sig selv. Opret det i en bank, som kan følge dig overalt som eksempelvis HSBC eller hvad du nu har af internationale banker, hvor du befinder dig.

Med venlig hilsen

Flemming

Din folkepension er som John nævner baseret på 40 år i Danmark.

Opsparing i Danske ejendomme kan være en fantastisk forretning specielt hvis du har dem som fast bolig i en tilstrækkelig periode. Du kan - eller kunne i hvert fald -  fradrage alt ved udlejning når du bor udenlands, og kapitalgevinster er skattefri hvis det er din privatbolig i et eller to år. Tåbeligt at vi betaler skat for at eje en bolig men ikke af om vi tjener eller tabe penge på den.

Sørg for at få kontakt til Danes Worldwide  https://www.danes.dk/en/frontpage/ som helt givet har styr på sådanne ting, ligesom de store revisionsfirmaer tidligere havde gratis håndbøger der beskrev det land du er i.

Hvis du er i USA skal du passe meget på med dine beslutninger!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Tåbeligt at vi betaler skat for at eje en bolig men ikke af om vi tjener eller tabe penge på den
ganske enig - det ville give mere mening at sige - købspris + inflation i ejerperiode - skattefrit - og gevinster over det (lad os gå med til at kalde dem samfundskabte) kunne så have en eller anden rimelig skat. Det ville så bare gøre det lidt vanskeligere måske at rykke op i klasse og nok også kunne dæmpe stigninger i priserne - men so what - det var måske tilmed sundt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Din folkepension er som John nævner baseret på 40 år i Danmark.

Det er ikke korrekt. :)

Med bopæl i f.eks. Thailand er du berettiget til dansk pension, hvis du har boet i danmark i 30 år efter du er fyldt 15 år og frem til din pensionsalder.

Yderligere har danmark indgået en pensionaftale med enkelte lande, som ikke er medlem af EU.

Det vil sige at du kan opnå ret til dansk pension ved f.eks. at flytte til Filippinerne, da kravet ifølge pensionsaftalen er dansk statsborgerskab + kun 3 års bopæl i danmark efter du er fyldt 15 år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

seoplus:

BroncofanDK:
Din folkepension er som John nævner baseret på 40 år i Danmark.

Det er ikke korrekt. :)

Med bopæl i Thailand er du berettiget til dansk pension, hvis du har boet i danmark i 30 år efter du er fyldt 15 år og frem til din pensionsalder.

Yderligere har danmark indgået en pensionaftale med enkelte lande, som ikke er medlem af EU.

Det vil sige at du kan opnå ret til dansk pension ved f.eks. at flytte til Filippinerne, da kravet ifølge pensionsaftalen er dansk statsborgerskab + kun 3 års bopæl i danmark efter du er fyldt 15 år.

vis gerne hvor det fremgår at 30 år ialt efter man er fyldt 15 rækker til fuld folkepension Bemærk FULD folkepension som jeg skrev. jeg kan kun finde 40 års reglen før det nedsættes
https://seniorhaandbogen.dk/pension/folkepension/folkepension-efter-arbejde-udlandet/  ?

meget gerne link til 30 år skulle række til fuld folkepension ved bopæl Thailand (ved vi har aftale med som du skriver f.eks  filippinerne - mente dog stadigt  de lande at det så ikke var fuld dk folkepension men brøkdels? Lærer gerne at et link tak

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)