Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontorfællesskab - hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej eksperter! Jeg er en del af et kontorfællesskab, hvor vi er seks medlemmer. Vi har oprettet en forening, som vi hver måned betaler medlemskontingent til. Foreningens eneste formål er at stille lokaler til rådighed, dvs. betale for huslejen, el og internet. Foreningen har intet overskud.Her er så spørgsmålet: Hvordan skal den faktura se ud, som vi hver især får til vores respektive regnskaber? Jeg har herunder lavet et skabeloneksempel - skal der fremgå mere?Desuden: Det er min foreståelse, at foreningen er momsfritager og ikke har regnskabspligt. Tager jeg fejl?På forhånd mange tak


Hej! Jeg oprettede i går en tråd, hvor jeg spurgte ind til hvordan en faktura skal se ud, når den kommer fra en forening - men det stod hurtigt klart, at det måske slet ikke er en forening, jeg skal lave. Derfor spoler jeg lige endnu længere tilbage og forsøger at finde ud af, hvordan vi bedst driver det kontorfællesskab, som jeg er en del af. Så jeg er nysgerrig efter at høre, hvad andre med kontorfællesskaber gør. Altså:

Jeg er en del af et lille kontorfællesskab, hvor vi er seks medlemmer. Vi er blevet enige om et fast beløb, som vi alle hver måned betaler. Det beløb er hovedsageligt den husleje, som udelejer skal have - men vi har lagt 100 kr. oveni hver for at dække internet og el, som udlejeren ikke leverer. Desuden er der et lille bitte plus hver måned, som lægges i vedligeholdelseskassen. Men vi taler altså om ret små beløb, og der akkumuleres intet overskud.

Mit spørgsmål er, hvordan dette skal drives og bogføres? Skal vi drive det som en forening?

I den oprindelige tråd er der både blevet nævnt I/S og som et P/S, og jeg ved ikke, hvad der er det rigtige. Jeg ved blot, at der findes masser af kontorfællesskaber derude. I virkeligheden er min intention blot at finde den simpleste måde at sørge for, at seks personers penge samles i én klump og sendes videre. Som sagt er det ingen forretning, og der er intet overskud, så det virker unødvendigt at skulle have udgift til revisor, når foreningens (eller hvad det er) eneste formål er at samle pengene og sende dem videre.

Mange tak!

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

UMA er til dig der søger en fleksibel kontorløsning, besøg UMA Workspace på Vestergade i centrum af København, lige her og glem alt om hjemmekontorer og cafeer. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)