Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret vedr software

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:

Det hele afhænger lidt af, hvad du kan dokumentere, at der er aftalt.

Er der aftalt, at han får andel i et evt overskud, og kan du dokumentere, at dette er aftalt, f.eks via mails, sms´er eller beskeder via messenger, skype eller andre chatsystemer, så gælder helt almindelig aftaleret, som siger, at en aftale er en aftale, med mindre begge parter ønsker at ændre den.

Og så kan han ikke kræve, at koden fjernes fra jeres server, hjemmeside, eller hvad den nu bruges til :)

men her er risiko at der ikke er aftalt specielt klart - f.eks andel i overskud - hvis han nu slet intet får osv - så tror jeg sådan en aftale vil være for "fluffy" til at man kan sige, han skal have arbejdet helt gratis og slet ikke modtage noget - Aftale mod andel af overskud er skidt generelt og ikke let at håndtere i retten - hvis Skype SMS osv og der slet ikke rent faktisk kommer noget ud af et evt stort programeringsarbejde

OM programøren så vil teste den i retten er måske tvivlsomt - men jeg forstår han kan være bitter hvis han intet modtager for sit arbejde

vh John Hannover

Så er det jo det, som man kan dokumentere, som er aftalen :)

At det er en åndsvag aftale, det er så en helt anden sag :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Cookie - John Hannover:
Det hele afhænger lidt af, hvad du kan dokumentere, at der er aftalt

Hvis vi ser på overskriften, så er han sat på opgaven som freelance og dermed beholder han ophavsretten til det han har udviklet. 

Firmaet har så erhvervet sig en brugsret, men ved ikke at leverer efter aftalen (overskudsdeling) så misligholder de selv de aftale og de vil dermed også miste brugsretten til softwaren. 

Spørgsmålet er, hvad kan der dokumenteres uden skriftlig aftaler. 

Det næste problem er, om han har udviklet som tredjepart, på software som i forvejen er beskyttet, det kan betyde firmaet har misligeholdt hele programpakken, så den kan sagtens udvikle sig til et "mareridt".  

Er det ikke lidt vildt, at begynde at antage, at der er misvedligehold af en aftale, ud fra de nærmest ikke eksisterende informationer, som der er i tråden?

"Nu vil han enten have procenter eller en del af koden fjernet."

Jeg læser ovenstående sætning som, at han vil have procenter af firmaet, men det må trådstarter jo lige præcisere...

Iøvrigt vil et misvedligehold ikke betyde, at trådstarter mister brugsretten, blot at modparten vil kunne kræve betalingen, som denne har tilgode jævnfør aftalen.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej mere vildt at antage at den der har lavet koden ikke ejer den synes jeg faktisk - ud fra de meget få informationer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nej mere vildt at antage at den der har lavet koden ikke ejer den synes jeg faktisk - ud fra de meget få informationer

Hvem har antaget det i tråden her?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Cookie - John Hannover:

Nej mere vildt at antage at den der har lavet koden ikke ejer den synes jeg faktisk - ud fra de meget få informationer

Hvem har antaget det i tråden her?

det har du måske ikke - det var ud fra du sagde almindelig aftale ret og SÅ KAN HAN IKKE KRÆVE DEN FJERNET og det kan han jo hvis det er hans rettighed og du mener så - ud fra det utroligt lidt der er beskerevet om aftale at kunne konkludere det og jeg mener - at hvis han reelt så intet får - så kan han formentlig det

At du gerne vil skændes på baggrund af SÅ tyndt et aftale grundlag er fint nok med mig - lad den bare ligge her. 

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:

Cookie - John Hannover:

Nej mere vildt at antage at den der har lavet koden ikke ejer den synes jeg faktisk - ud fra de meget få informationer

Hvem har antaget det i tråden her?

det har du måske ikke - det var ud fra du sagde almindelig aftale ret og SÅ KAN HAN IKKE KRÆVE DEN FJERNET og det kan han jo hvis det er hans rettighed og du mener så - ud fra det utroligt lidt der er beskerevet om aftale at kunne konkludere det og jeg mener - at hvis han reelt så intet får - så kan han formentlig det

At du gerne vil skændes på baggrund af SÅ tyndt et aftale grundlag er fint nok med mig - lad den bare ligge her. 

Jeg vil ikke skændes, hvorfra har du det?

Men hvis der ikke er aftalt nogen begrænsninger på brugsretten, så kan programmøren ikke kræve det fjernet, når trådstarter først har fået en brugsret. 

Der ligger flere domme på,at det faktisk forholder sig sådan, så kan man tro på det eller ej...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har svært ved at tro han kan bede om dette. Han er hyret som konsulent til at udvikle noget kode, som er lagt på jeres server. Tror ikke han har noget at komme efter, vil mene han står med bevis byrden da koden ligger på jeres servere.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Iøvrigt vil et misvedligehold ikke betyde, at trådstarter mister brugsretten, blot at modparten vil kunne kræve betalingen, som denne har tilgode jævnfør aftalen


Det er helt normalt man KAN mister brugsretten af software, hvis man misligholder aftalen, der ikke meget nyt i dette på dette område. Det står faktisk i alle licensbetingelser i forvejen. 

Der hvor der også er problemer er, hvis firmaet har hyret tredje partner til at udvikle på et allerede beskyttet program, men det må trådstarteren lige skrive, om det er open software eller speciel udviklet program. I de fleste tilfælde bortfalder en evt. serviceaftale om at holde systemet ajout, hvis andre er inde over. 

Fashion-Seller:
Jeg læser ovenstående sætning som, at han vil have procenter af firmaet, men det må trådstarter jo lige præcisere...


ja jeg læser det også som at han vil have procenter af ejerskab i virksomheden, men igen må trådstarteren lige præciserer dette. 


Fashion-Seller:
Er det ikke lidt vildt, at begynde at antage, at der er misvedligehold af en aftale, ud fra de nærmest ikke eksisterende informationer, som der er i tråden?


En aftale er en aftale, om den er mundtlig eller skriftlige gør ikke den store forskel, kun hvis man bliver uenig, så er den mundlige aftale ikke let at dokumenterer indholdet af. 


Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Fashion-Seller:
Iøvrigt vil et misvedligehold ikke betyde, at trådstarter mister brugsretten, blot at modparten vil kunne kræve betalingen, som denne har tilgode jævnfør aftalen


Det er helt normalt man KAN mister brugsretten af software, hvis man misligholder aftalen, der ikke meget nyt i dette på dette område. Det står faktisk i alle licensbetingelser i forvejen. 

Der hvor der også er problemer er, hvis firmaet har hyret tredje partner til at udvikle på et allerede beskyttet program, men det må trådstarteren lige skrive, om det er open software eller speciel udviklet program. I de fleste tilfælde bortfalder en evt. serviceaftale om at holde systemet ajout, hvis andre er inde over. 

Er det samme tråd, som vi snakker om?

Hvor får du lige pludselig licensbetingelser fra? Og isåfald hvilke licensbetingelser, da der ikke findes nogle standard der gælder...

Dertil står der tydeligt i trådstarters oplæg, at der er tale om noget kode, det kan være alverdens ting, når det skrives så bredt dækkende. Så at begynde at antage en masse ting, det gavner da ikke ligefrem i sådan en tråd her, det bidrager kun til, at der kommer en masse faktuelle forkerte svar.

Juul:

Fashion-Seller:
Er det ikke lidt vildt, at begynde at antage, at der er misvedligehold af en aftale, ud fra de nærmest ikke eksisterende informationer, som der er i tråden?


En aftale er en aftale, om den er mundtlig eller skriftlige gør ikke den store forskel, kun hvis man bliver uenig, så er den mundlige aftale ikke let at dokumenterer indholdet af. 

Det er vi helt enige i, derfor skrev jeg også, som jeg gjorde i mit første svar, at alt afhænger lidt af, hvad der kan dokumenteres, når det er foregået mundligt :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Er det ikke lidt vildt, at begynde at antage, at der er misvedligehold af en aftale, ud fra de nærmest ikke eksisterende informationer, som der er i tråden?


Jeg gjorde også opmærksom på at trådstarter må komme med mere information, men hvis man ikke overholder sine aftaler, så er der et brud. 
Hvis aftalen er, koden udvikles med en aftale om at der skal deles i et overskud og hvis det overskud så forsvinder fordi man udbetaler alt til sig selv, så må man sige aftalen ikke overholdes, men igen kan vi kun gætte udfra vores egen erfaring, da der er alt for lidt information omkring dette problem. 

Fashion-Seller:
Hvor får du lige pludselig licensbetingelser fra? Og isåfald hvilke licensbetingelser, da der ikke findes nogle standard der gælder..


Hvis aftalen er, jeg udvikler koden hvis jeg får del i overskud, så er det licensbetingelser, at den så er givet mundtlig gøre det bare træls for begge side. Licens betyder tilladelse. Derfor er tilladelse for at bruge softwaren underlagt den aftale man har og som derfor også er licensbetingelse. 

Vi kan diskuterer dette uendeligt, det burde være en øjenåbner for alle nye, som tror at mundtlige aftaler er nok. Få alle aftaler på skrift og godkendt med en underskrift fra alle involverede. 


Side 2 ud af 4 (35 indlæg)