Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele ved at bruge en holding IVS, og kapital oprettet?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.
Mit første indlæg på forummet. Jeg har læst indlæg, og det er en stor ressource :)
Jeg har et spørgsmål om at oprette en IVS og en holding IVS.

Jeg planlægger at starte en lille healty snack mad forretning, sælges via E-handel.
Jeg kan lægge 20.000 dkk i kapital, så giv mig de næste 9 måneder for at se, hvordan markedet reagerer (mens jeg fortsætter mit fuldtidsjob).

Jeg skulle registrere 1 x IVS med 20.000 dkk, men jeg har nu observeret, at mange registrerer et holdingselskab for 1 dkk, der ejer 100% af selskabet.

Mine spørgsmål er:

1) Er det værd mig at gøre dette? - Registrer 2 x IVS for at have et holdingselskab. Jeg kan komme med cofounders i fremtiden.

2) hvordan skal kapitalen fordeles? 20.000 i driftsselskabet og 1 dkk i holdingselskabet? Eller har holdingselskabet brug for mere at betale for admin omkostninger som forsikring mv?

Eventuelle råd her ville være fantastisk.

Tak skal du have

Joe
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok først overveje om det overhovedet skal oprettes som IVS/ApS. Kunne i dette tilfælde måske med fordel køres som personlig virksomhed.

Det giver bedst mening med holding+drift når der er et "fuldt sats" på en forretning med væsentligt vækstpotentiale og eventuelt flere i ejerkredsen.

Men for at svare på spørgsmålene....

Når holding+drift etableres "samtidigt", så stiftes holdingselskabet med en kapital på f.eks. 50.000, og de penge bruger holdingselskabet så til kapital i driftsselskabet ved stiftelsen af det.

Det kan bestemt være nyttigt/nødvendigt at sætte lidt ekstra penge ind i holdingselskabet fra start. For det første er der et stiftelsesgebyr på 670 kr og i de fleste tilfælde også en advokat/revisor-regning ved stiftelsen. Dernæst formentlig også et gebyr fra banken for etablering af bankkonto (og måske endda en løbende betaling).

Prøv at få forsikringsselskabet til at dække dig i begge selskaber med ansvarsforsikring, så du ikke får en særskilt regning i holdingselskabet.

Endelig er der (for de fleste) en årlig udgift til årsrapport i holdingselskabet. Det kan dog gøres forholdsvis billigt hvis man kigger sig godt for.

 

Tilmeldt 14. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steffen,
Tak for dit hurtige svar. Mine første grunde til at forfølge en IVS over en personlig virksomhed handler om det underforståede "holde personlige og forretningsmæssige adskilte", især økonomisk, men også hvis et produkt har forårsaget en person skade (meget usandsynligt, og jeg vil naturligvis tage alle skridt for at afbøde dette ).

Også mine planer er fremtiden ville være, hvis forretningsidéen langsomt vokser, at bringe med medstiftere i de næste 3-6 måneder. Min ekspertise er i ingredienser, produktudvikling og fødevareproduktion, så i fremtiden vil jeg sandsynligvis være nødt til at bringe partnere med ekspertise i E-handel og marketing til at vokse virksomheden yderligere. Måske mangler jeg noget her med denne logik?

Med hensyn til fundamentet havde jeg planer om at bruge tjenester på et websted som billigselskab, da jeg ikke er dansk, så jeg vil reducere risikoen for fejl. Under stiftelsen vil det spørge, hvor meget kapital der skal tildeles til hvert firma.

Kan du forklare mere detaljeret kapitalstrømmen, hvor min? Lad os sige, jeg vil have 20000 dkk i driftsselskabet (for at betale for virksomheden) og 4.999dkk i bedriften (for at betale for admin). Jeg etablerer IVS-holdingen med angivelse af 2k kapital. Jeg etablerer driftsselskabet, staten 20k kapital. Hvor mange bankkonti skal jeg derefter oprette og elektronisk, hvor skal der sendes kontanter, og hvor bruger jeg fra på min opstartsomkostninger for virksomheden og senere forhåbentlig indtægter? Jeg er forvirret, hvis holdingselskabet er stort set lidt papirarbejde, og så kommer alle operationer ud af driftsselskabets bankkonto?

Mange tak!

Joe
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med de detaljer, så lyder det umiddelbart som en god idé med et IVS/ApS. I det tilfælde vil jeg først og fremmest anbefale dig at prøve at samle de 50.000 og få et ApS med det samme. Der er risiko for at IVS bliver mødt med et krav om at omdanne sig til ApS indenfor få år.

Lyder også lidt som om der bliver brug for 50.000 alligevel.

billigtselskab.dk, ditselskab.dk og nemadvokat.dk er alle udmærkede bud på assistance. De vil alle sammen hjælpe dig igennem processen. Du skal bare koncentrere dig om at finde f.eks. 55.000 kr.

Den helt korte version er at du overfører pengene til en "klientkonto" hos advokat/revisor og så kører det derfra.

Inden du gør det, så tal med din bank om vilkårene for at få en erhvervskonto (to hvis det skal være holding+drift). Hvis vilkårene ikke er attraktive, så prøv en anden bank.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)