Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min nye bogholder kræver kopi af mit sygesikringsbevis og pas/kørekort

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,
Jeg har et ApS og er ved at finde en ny bogholder, der skal hjælpe mig med momsregnskab samt bogføring. Jeg har fundet et lille firma, der lyder fornuftige og kompetente, men de kræver kopi af mit personlige sygesikringsbevis samt kopi af pas eller kørekort. De refererer til at det er p.g.a. at de er "Registreret som indberetter i “Registret for bekæmpelse af hvidvaskning”."

Jeg har ikke noget i vaskemaskinen, men jeg synes det lyder besynderligt og har aldrig været ude for det før og har haft virksomhed i over 10 år. Og tænker også om det er lovligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Din bogholder er omfattet af § 11 i hvidvaskloven. Det er oplysninger som han skal indsamle.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

instant:

Hej Aminoer,
Jeg har et ApS og er ved at finde en ny bogholder, der skal hjælpe mig med momsregnskab samt bogføring. Jeg har fundet et lille firma, der lyder fornuftige og kompetente, men de kræver kopi af mit personlige sygesikringsbevis samt kopi af pas eller kørekort. De refererer til at det er p.g.a. at de er "Registreret som indberetter i “Registret for bekæmpelse af hvidvaskning”."

Jeg har ikke noget i vaskemaskinen, men jeg synes det lyder besynderligt og har aldrig været ude for det før og har haft virksomhed i over 10 år. Og tænker også om det er lovligt?

En bogholder skal sikre sig at du er den du udgiver dig for at være - at indsamle identitet på sine kunder i form af kopi på sygesikringsbevis, pas eller kørekort er god skik i forhold til de retningslinjer som gælder for hvidvask.

At du ikke har været ude for det tidligere er nok mere end tilfældighed, for hvidvasklovgivningen i sin nuværende form er ikke helt ny.

 

NB: det er ikke ulovligt - tværtimod er det ulovligt for din bogholder ikke at kende sin kunde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

instant:

Hej Aminoer,
Jeg har et ApS og er ved at finde en ny bogholder, der skal hjælpe mig med momsregnskab samt bogføring. Jeg har fundet et lille firma, der lyder fornuftige og kompetente, men de kræver kopi af mit personlige sygesikringsbevis samt kopi af pas eller kørekort. De refererer til at det er p.g.a. at de er "Registreret som indberetter i “Registret for bekæmpelse af hvidvaskning”."

Jeg har ikke noget i vaskemaskinen, men jeg synes det lyder besynderligt og har aldrig været ude for det før og har haft virksomhed i over 10 år. Og tænker også om det er lovligt?

ikke bare lovligt men lovpligt og skal tælle på positiv siden. Bogføring / revision med mere er underlagt hvidvask lov, så de gør det 100% korrekt - tag det som et meget klart plus til en start

Din bogholder hører under pt 17 i loven:

Erhvervsstyrelsen fører tilsynet med de ikke-finansielle virksomheder, hvilket inkluderer følgende erhvervsaktiviteter, jf. hvidvasklovens § 1, nr.15-18:

  • nr. 15: Revisorer og revisionsvirksomheder godkendt i henhold til revisorloven.
  • nr. 16: Ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder.
  • nr. 17: Skatterådgivere, eksterne bogholdere, ikke-godkendte revisorer og andre virksomheder og personer, der i øvrigt erhvervsmæssigt leverer samme ydelser som advokater, revisorer og ejendomsmæglere.
  • nr. 18: Tjenesteydelser til virksomheder, jf. hvidvasklovens § 2, nr. 12, a-e:
    • a) Selskabsoprettere
    • b) Professionelle ledelsesmedlemmer
    • c) Udbydere af c/o adresser og virtuelle kontorhoteller
    • d) Fondsforvaltere
    • e) Professionelle aktionærer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Pas på med at de ikke misbruger dine personlige oplysninger.

Der findes mange personlige oplysning til salgnettet.

Jeg har aldrig været ude for dette og jeg vil aldrig opgive disse oplysninger da et selskab er en juridisk enhed for sig selv. Dermed ikke bundet til ens CPR.

Du burde kun give selskabets personlig oplysninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :


@Skygge Manden så enkelt er det ikke.....

Hvidvasklovens §11, stk. 3 Virksomheden eller personen skal indhente identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere og gennemføre rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitet, således at virksomheden eller personen med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er. Er kunden en juridisk person, skal der herunder gennemføres rimelige foranstaltninger for at klarlægge den juridiske persons ejer- og kontrolstruktur.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skygge Manden:

Pas på med at de ikke misbruger dine personlige oplysninger.

Der findes mange personlige oplysning til salg på nettet.

Jeg har aldrig været ude for dette og jeg vil aldrig opgive disse oplysninger da et selskab er en juridisk enhed for sig selv. Dermed ikke bundet til ens CPR.

Du burde kun give selskabets personlig oplysninger.

sorry  vrøvl - loven kræver i høj grad indsigt i personen bag selskaber - det du gør her er bare via manglende viden at gøre det svært at vælge en god ekstern bogholder rent ud sagt

Du må sætte dig ind i loven . Vi giver masser af CPR oplysninger idag  men hvis ikke vi føler os sikre på at give dem til en bogholder  så kan vi jo tage en aut revisor som er lette at forfølge men dyrere - NEJ bare giv de lovpligtige oplysninger til din eksterne bogholder og se så og kom videre uden frygt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)