Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvskyldnerkaution

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Jan 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har i 2016 indvilliget i at yde min daværende arbejdsgiver et virksomhedslån, som skal afdrages over 4 år med en rente på 6% pr. år. Grunden var at firmaet skulle erhverve nye systemer til diverse arbejdsgange
Der er oprettet et skrifteligt lånedokument, som både jeg og virksomheden (ApS) har undersrkrevet. Der er dog ikke oprettet en selvskyldnerkautionsbevis, som ejer af virksomheden jo burde have underskrevet.
Det 1. afdrag er betalt (dog noget for sent). Nu skal 2. afdrag betales, men geg har i mellemtiden opsagt hele lånet til udbetaling i februar 2019. Dels fordi jeg har forladt virksomheden, og således ikke har inflydelse på resultatet, og dels fordi jeg er usikker på om virksomheden kan tilbagebetale lånet.
Skal jeg bede virksomhedsejeren om at underskrive en selvskyldnerkautionsbevis?
Skal jeg indlede en incassosag, hvis lånet ikke bliver tilbagebetalt?
Gode råd søges!
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

johro:
Skal jeg bede virksomhedsejeren om at underskrive en selvskyldnerkautionsbevis?

Det er jo din egen fejl at et sådan dokument ikke udfærdiget / underskrevet da lånet blev givet - Det er jo lidt håbløst først at komme med sådan et krav nu. Ejeren er jo på ingen måde forpligtet til at underskrive et sådan dokument nu.

Hvad siger jeres låneaftale mht. opsigelse af lånet?  I første omgang vil dialog not være den bedste løsning frem for at sende skyldner til inkasso.

Tilmeldt 1. Jan 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn. Tak for svar. Ja, jeg taler ikke om placering af ansvar eller skyld. I låneaftalen står der, at lånet kan opsiges med 3 mdr. varsel af begge parter. Jeg har opsagt lånet i november 2018 til udbetaling i februar 2019, men næste afdrag skal falde den 01. januar 2019. 

Jeg er enig i, at den bedste løsning vil være dialog, hvilket formentlig også vil kunne lade sig gøre. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Mener bare at du nok ikke får særligt meget ud af at komme efterfølgende og bede om en selvskyldner kaution.

Som tidligere nævnt vil dialog i første omgang være den bedste løsning, fornemmer du der er økonomiske problemer kan du evt. anbefale at de evt. kontakter Early Warning  https://earlywarning.dk

Tilmeldt 1. Jan 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Nej, jeg er ikke i økonomiske problemer, men vil da gerne have mine penge igen da det for mig drejer sig om mange penge. Jeg er jo kun en privat långiver over for en virksomhed

Kan du eventuelt anbefale et incassobureau, hvis det kommer så langt? 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

johro:
Nej, jeg er ikke i økonomiske problemer

Men du antydede at låntager var i økonomisk vanskeligheder - hvilket jo må betyde at du kan ende med et tab hvis det kommer til en konkurs.  I første omgang så brug dialog og evt. belysning af hvad der vil ske, hvis lånet ikke tilbagebetales og hvilke konsekvenser det vil få for virksomheden.  Er du smart fortsætter du lånet mod at du får en selvskyldnerkaution. ( eller anden sikkerhed)    

Umiddelbart vil jeg tror at du sende sagen direkte i fogedrettet, uden brug af inkasso firma. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Johro

Hvis jeg var dig ville jeg nok acceptere en udskydelse af tilbagebetalingen med fx. 3 mdr,, mod til gengæld at modtage en selvskyldnerkaution fra hovedaktionæren.

Modtager du ikke selvskyldnerkautionen i løbet af meget kort tid (3-4 dage), ville jeg øjeblikkelig indlede retslig incasso via advokat.

vh. Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Tilmeldt 1. Jan 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter
Tak for svar. Jeg tager i mod dit råd, som jeg synes lyder fornuftigt. Kan jeg evt finde en blanket eller et eksempel på et selvskyldnerkautionsbrev på nettet?
Vh. John
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved der i alle fald findes betalingsblanketter til det men jeg personligt tvivler lidt på, at låntager bare lige underskriver en selvskyldnerkaution.

Selve erklæringen er simpel nok, at ejeren personligt hæfter for enhver misligeholdelse af lånet i-h-t- til lånebrev xxx af dato - i en personlig selvskyldnerkaution, og at kautionisten er fuldt bekendt med konsekvenser af en evt. misligeholdelse - Noget i den stil, men start med en personlig samtale, helst øje til øje og ellers til nød telefonisk, og afklar OM selskabet nu kan indfrie lånet eller om selskabet, hvis det ikke umidelbart kan indfrie beløbet, vil få lånet forlænget imod, at ejeren underskriver personlig kaution for gælden og dermed hæfter personligt ved misligeholdelse

Det kan være alene den samtale afklarer, om du skal til at skrive kautionsbrev og så se til at få 2 vitterligheds vidner til at skrive under som bekræftelse på jeres underskrift også. Får du OK, så må du have udarbejdet en sådan kautionsforpligtelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er en selvskyldnerkaution værd alene, hvis du ikke har sikret dig at vedkommende har noget af værdi.  Måske er du bedre stillet med noget sikkerhed i f.eks ejemdom.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)