For en god ordens skyld henviser jeg lige til mit oprindelige og "kommentar-kickstartende-indlæg" på PopStops Amino-blog. Med fare for at få en hel branche på nakken - mener jeg, at der er nogle spændende elementer i den lille debattråd - og det er derfor, jeg nu har postet dette indlæg i selve forum - så vi netop kan få en debat med kommentarer fra alle aminoerne. Er SEO-eksperterne en flok ekskluderende rygklappere? Jeg var ikke i markedet for at købe, derimod var mit indlæg et kækt forsøg på at få nogle konkurrencemindede SEO'er på banen med tal eller procentsatser for, hvad en sådan opgave ville koste af tid og kræfter. For så vidt er I velkomne til at lave konkurrencen med ordet "Malkeko" i stedet for "tekstforfatter" - men jeg savner bare generelt lidt åbenhed omkring, hvem der egentlig er bedst, og hvilke metoder de enkelte eksperter bruger. Ikke forstået sådan at I skal servere alle jeres guldkorn gratis, men jeg synes, at der er en bemærkelsesværdig grad af branchemæssig "klappen hinanden på ryggen" indenfor SEO. Det er sjældent, at der er nogen som virkelig siger: "Sådan her gør vi... Det er den bedste måde... Det er det fordi...osv.". I bund og grund er det vel et meget godt eksempel, at der her på Amino er blevet lavet - hvis jeg husker ret - en lukket gruppe for SEO-folk, hvor I udveksler kompetencer og gode idéer eksklusivt til hinanden. Det er jo ellers ikke stilen generelt her på amino...? Det er meget forståeligt, at man som brancheekspert ønsker sparring fra kompetente ligesindede, men omvendt kunne jeg godt tænke mig, at der var lidt større konkurrence imellem jer - som jeg ser det lige nu, flokkes SEO-folkene om at kommentere og henvise på og til hinandens blogs. Jeg er overbevist om, at dette udover den branchekammeratlig dimension også er et udtryk for, at de enkelte SEO'er ønsker at promovere sig selv overfor konkollegaens bloglæsere. Det er helt naturligt. Men kunne det ikke være lidt spændende med en større åbenhed og oplysning om de enkelte bureauers styrker og forskelle? Om ikke for SEO-folkene selv, så for de kunder der skal ud og vælge en SEO-samarbejdspartner? Hvad siger aminoerne, synes I også "SEO-folkenes fester er lidt rygklappende og bør have nogle mere informative indbydelser?" |
Hej Rene
Her kommer lige et kort svar fra mig.
Jeg syntes ikke at SEO folk er nogle rygklappere. I de år jeg har været i SEO branchen, syntes jeg mere at der er blevet opbygget en gensidig respekt, og så er SEO'er gode til at netværke, og kommunikere via hinandens blogs.
Jeg syntes bestemt ikke at SEO folk holder deres kort tæt ind på kroppen, tværtimod. Jeg vil næsten tro at SEO er det emne på Amino du kan læse mest om, og masser af dygtige SEO'er giver hverdag gratis og gode råd til iværsættere, både her på Amino og på deres egne blogs.
Med hensyn til at oplysning om de enkelte bureauers styrker og forskelle, så er det lidt svært at definere, men alle SEO'er med respekt for sig selv kan give dig nogle referencer, hvis du henvender dig som en potentiel kunde.
P.S. Jeg tager kroner 600,- i timen for SEO