Tak til jer alle for de gode svar
... omend jeg synes graden af enighed i foruroligende grad leder tankerne mod frokoststuen i Vestjydsk Andelskasse (udtales Wæsdjyjsk Aannlskas), hvor man over termokandekaffen og en gang lavt belagt smørrebrød når til enighed om, at rettidig omhu er bedre end overtræk på budgetkontoen;-)
Det var mit håb, at denne tråd kunne skabe et lidt mere nuanceret overblik til alle os der skal bruge SEO i fremtiden, men tilsyneladende er det begrænset hvor meget denne branche kan splittes op i kompetencenicher, og naturligvis er jeg forstående overfor jeres argumenter om, at I bestemt ikke ønsker at låse jer selv fast i en bås.
Enkelte kommenterer på min branche, som et modsvar til mit spørgsmål, og samtidig forsvar for den i mine øjne meget uigennemskuelige SEO-branche.
Det er egentlig uinteressant i denne sammenhæng, hvorvidt tekstforfattere og kommunikationsfolk er bedre eller dårligere end jer til at fortælle hvad de kan, og hvordan de arbejder. Omvendt vil jeg dog sige, at hjælp til pressemeddelelser, firmanavne, slogans og hjemmesidetekster i meget høj grad er klassiske "tekstforfatterydelser", som ofte helt gratis bliver leveret her på Amino. Naturligvis er der ikke lavet markedsundersøgelser og identitetsprofiler inden, men disse ydelser ville normalt koste mange tusinde kroner - så lidt kommunikationsguldkorn synes jeg nu nok, at vi skriverkarle leverer.
Ydermere er min egen virksomhed Dribling så åben omkring faste ydelser og priser, som det nærmest kan lade sig gøre. Jeg har faktisk forsøgt, at sætte kreativitet og kommunikation til overskuelige og faste priser. Gennemsigtigheden er altafgørende for mig, idet jeg ved, at det for mange kræver overvindelse at indse værdien i at ofre penge på ord og sætninger... "som man jo i bund og grund bare selv kan skrive".
Jeg tør også godt at sætte mig selv i bås: Tag fat i Dribling, hvis din kommunikation skal være kort, opsigtsvækkende og skarpt skåret til målgruppen. Find en anden tekstforfatter, hvis du skal bruge lange produktlister eller tung beskrivelse. Der er mange, der kan skrive korrekt - men kun få der forbedrer forståelsen, og får kommunikationen til at kalde på aktion hos læseren.
Nå, nok om det - lad os i stedet starte den meget forenklede spidskompetenceliste for SEO'er, med de informationer der trods alt er kommet frem, så kan I jo selv tilføje:
SEO'ernes forskelligheder/spidskompetencer - de kan sikkert meget mere af det hele... men nedenstående er cutting edge:
Anders Saugstrup: Wordpress blogs.
deMib: Anbefales bl.a. til Teknisk high-end SEO med dynamiske sites, og projekter der er kørt af sporet.
Ronnick: Søgemaskineoptimering af Joomla sites.
iMarketing: Udfører altid White Hat søgemaskineoptimering.
... OBS: Når resten af jer sætter en lille linies kompetencer på denne stærkt forenklede oversigt, så husk lige at kopiere hele listen med, så overblikket bevares;-)
God søndag!