Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om fradrag af udgifter.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey. Har kigget med på sidelinien i et godt stykke tid nu, og har fået opsnuset et par rigtig gode og brugbare tips. Det er dejligt at læse på et forum hvor folk er seriøse, og giver ud af deres dyrebare viden.

Nå, men jeg har et firma sammen med en kammerat (I/S). Det er et multimedie firma med fokus på indspilning af musik, men vi varetager også andre opgaver, f.eks grafisk arbejde osv. Vi er så småt ved at finde rundt i regnskabs junglen, men der er nogle ting jeg ikke helt har kunnet få overblik over.

Mit specifikke spørgsmål går på fratrækning af udgifter (leje af kontor, varme, el osv.). Jeg har fået mulighed for at leje en lille lejlighed lige ved siden af hvor jeg bor, som jeg vil indrette mit studie i. Dvs at jeg har to lejekontrakter, og har altså alle udgifter til varme, el, leje osv. adskildt. Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, men bruger minimum 25 timer om ugen i studiet. Jeg har søgt på foraet og læst mange poster om fradrag, men har ikke helt kunnet finde svar på om jeg er berettiget til det. Lejligheden har selvfølgelig egen indgang, og skal KUN bruges til erhverv. Vil det blive godtaget hos Told&Skat selvom de to lejligheder ligger lige ved siden af hinanden?

En anden ting er, HVIS jeg nu får godkendt et fradrag, hvordan gør jeg så rent praktisk? Kan jeg f.eks indberette hele beløbet via tastselv service på skat.dk?

Mit hovedkort er hos min arbejdsgiver, det vil sige at mit nuværende fradrag bliver indberettiget i min løn jeg får derfra. Kan jeg så godt bruge mit forhøjede fradrag (hvis det bliver godkendt) hos min arbejdsgiver?

Ja, lidt mange spørgsmål i samme post, håber ikke det er for uoverskueltigt.

På forhånd tak.

Mvh Morten Berthelsen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:40

Jamen, hvis du har et firma, så skal du ikke bruge dit skattekort, men betale B-skat.

Ja..vil mene. at der ikke bliver problemer med at få fradrag for lejligheden, hvis du bruger den

100% erhvervsmæssigt.

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 10:16

Tak for det hurtige svar.

Det vil sige at jeg også skal betale B-skat af det jeg får fra mit dagjob? Ok, den havde jeg ikke lige fanget. Men har man stadig et personfradrag så?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42

Nej..du betaler A-skat af dit lønmodtagerjob, og B-skat af virksomhedsindkomsten.

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 10:49

Ja, ok selvfølgelig, der var jeg vist lige lidt hurtig.

Vil det så sige at jeg kun kan trække udgifter fra firmaet fra gennem min B-skat?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52

Du skal lave et regnskab for dit firma på et tidspunkt.

Kort fortalt:

Hvis du regner med overskud, kan du forskudsregistrere dette, og løbende betale

B-skat(10 rater p.a.).

Du kan også vente til regnskabet er lavet. og så betale B-Skat af evt. overskud.

Husk dog så løbende at lægge penge til side, så du har til bétaling af skatten.

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 12:18

Jeg har tænkt mig at bruge modellen med at lægge penge til side her det første år. Som jeg forstår det betaler jeg kun skat af overskudet, ikke?

Mit spørgsmål går dog stadig på om jeg kan trække leje af kontoret fra på min A-skat, eller om jeg kun kan gøre det i mit B-skat regnskab?

Ps. Jeg er meget taknemmelig for dine svar, det kan være rigtig svært at finde rundt i systemet som ny-begynder.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31

Ja...kun af overskuddet. Underskud blive modregnet i din A-indkomst.

Nej...leje trækker du fra som en udgift i dit regnskab, altså B-indkomst.

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 13:00

Hmmmm. Hvad mener du med at Underskud vil blive modregnet i min A-indkomst? Det forstår jeg ikke helt...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:06

Hvis du tjener 100 tkr. hos din arbejdsgiver og har underskud i dit firma på 50 tkr., bliver du kun beskattet af 50tkr.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)