Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS: med eller uden Holding?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ved at starte et APS op og får lidt forskellige meldinger vedrørende evt. holding selskab bagved.

Advokaten "tænker stort" og mener at man lige så godt kan stifte holding med det samme. Revisor er nok lidt mere "afdæmpet" og mener at man uden problemer kan se tiden an og evt. stifte holding senere.

Personligt vakler jeg. Holding er ikke et must fra starten af. Det er et mindre firma, som skal køres som et fritidsprojekt, forventer dog en omsætning på min. 50-100k/år, når den første start er overstået. Der skulle naturligvis gerne genereres et fornuftigt overskud, men der er ikke noget akut behov for at få dem trukket over i holding, de vil kunne blive stående i driftsselskabet.   

På den ene side synes jeg egentlig at det kunne være rart at stifte det hele samlet fra starten af, så er der (forhåbentlig) styr på det. Omvendt: er det nemmere og billigere at vente med holding er det også ok....

Holding vil i starten være uden aktivitet, evt. med overførsel af overskud fra drift. Så revisor mente faktisk at jeg selv ville kunne håndtere krav  regnskab/årsrapport etc. (evt. med en lille smule hjælp) Men ekstraomkostningen skulle være lille....

Nogen der har nogen erfaringer med dette og et bud på om/hvor meget et evt. (i første omgang) "overflødigt" holding kan medføre af besvær/omkostninger

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor:

Advokaten "tænker stort" 

I hvert fald på sit salær

Thor:

Er ved at starte et APS op og får lidt forskellige meldinger vedrørende evt. holding selskab bagved.

Advokaten "tænker stort" og mener at man lige så godt kan stifte holding med det samme. Revisor er nok lidt mere "afdæmpet" og mener at man uden problemer kan se tiden an og evt. stifte holding senere.

Personligt vakler jeg. Holding er ikke et must fra starten af. Det er et mindre firma, som skal køres som et fritidsprojekt, forventer dog en omsætning på min. 50-100k/år, når den første start er overstået. Der skulle naturligvis gerne genereres et fornuftigt overskud, men der er ikke noget akut behov for at få dem trukket over i holding, de vil kunne blive stående i driftsselskabet.   

På den ene side synes jeg egentlig at det kunne være rart at stifte det hele samlet fra starten af, så er der (forhåbentlig) styr på det. Omvendt: er det nemmere og billigere at vente med holding er det også ok....

Holding vil i starten være uden aktivitet, evt. med overførsel af overskud fra drift. Så revisor mente faktisk at jeg selv ville kunne håndtere krav  regnskab/årsrapport etc. (evt. med en lille smule hjælp) Men ekstraomkostningen skulle være lille....

Nogen der har nogen erfaringer med dette og et bud på om/hvor meget et evt. (i første omgang) "overflødigt" holding kan medføre af besvær/omkostninger

Der findes så mange unødvendige (personlig holdning) holdingselskaber derude.

 

Uanset hvad årsagerne til holding skulle være; så SKAL der bruges ekstra tid på regnskab, indberetning af skat, læse digital post, forsikring m.v., og har du ikke selv styr på det hele, så er der min. 5.000 kr. i årlige udgifter.

Og særligt med det aktivitetsniveau du forventer, så kan jeg slet ikke se hvad der skulle begrunde oprettelsen af et holding nu. De omkostninger der er ved en aktieombytning senere, såfremt det nogensinde bliver relevant, står ikke mål med de løbende omkostninger (og tid du skal bruge).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Enig - Alt for mange mener holding er standard - specielt de der lever af at stifte mener det - men det er langt fra altid tilfældet

Læs lidt om fordele og ulemper - som Jesper skriver - alene forsikringer (lovpligtig arbejdsskade også i holding uanset løn/omsætning) bankkonto ekstra - let mindst 5000 om året og så en masse administrasion og - ekstra omk til sambeskatning/regnskab/skat -) http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html

vh John H

Jeg synes det er lidt groft at skyde advokaterne i skoene at anbefaling af holding er for egen vindings skyld, og ikke lige tage revisors egeninteresse i at vente med. Der skal laves en del arbejde af revisor hvis holding senere skal stiftes, medens advokat i værste fald får udskudt sin indtjening (og det vil være blilligere i advokat at gøre det med det samme).

Basis er - skal du bruge holding?

Hvis du tjener gode penge kan det være en suverænt god ide at have et holding selskab mellem dig og drift, og hvis du ikke rigtig tjener penge er det udgifter og besvær. Vores bank har lige sendt en meddelelse om at de gerne vil gøre ekstra meget for vores holdingselskab og derfor øger prisen 1100kr/år.

Der er fordele hvis du skal låne drift penge ved at du kan gøre det gennem holding og derved fremføre underskud hvis det skulle gå galt og du har fremtidige gynger der kan tjene det ind som du tabte på karrusellen. Det er også en fordel hvis du kan løfte overskud op i holding.

Det er givet ganske dyrt at etablere holding senere - næppe under 20-30000kr i meromkostninger da du skal have revideret regnskab, værdisætning mm som revisorer tager rigtig mange penge for at lave.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nu mest enighed med Jesper 

Jesper_nl:

Thor:

Advokaten "tænker stort" 

I hvert fald på sit salær

du må gerne sige det er groft at sige stifter selskaber kan have tendens til at ville stifte mest muligt/flest muligt -  ja sågar altid sige selskab og have svært ved at råde til personlig virksomhed
Hvis din tillid til alle der lever af at stifte selskaber er så god - så er den nok modsat tillid til de fleste andre der lever af deres erhverv - så jeg er ikke ked af at sige, man skal være varsom ved mange "stifte" selskaber (der er masser af dem som ikke har stor integritet) 

Vi er enige om, at det er en helt konkret vurdering . men her er det lidt typisk - Et fritidsprojekt som straks, tilsyneladende uden nogen stor gennemgang af behov - skal have holding på. Kender mange advokater og revisorer - som trods alt også selv advarer kraftigt mod den tendens fra - stifteselskaber

Er der andre end stifteselskaber - advokater og revisorer du mener aldrig kunne råde til for dyr løsning? Regnskabsprogrammer-  advisors bredt osv - eller kun lige stifteselskaber det er groft at sige man lige skal være opmærksom på, faktisk også lever af det.

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Uanset hvad årsagerne til holding skulle være; så SKAL der bruges ekstra tid på regnskab, indberetning af skat, læse digital post,

Enig, det er jo overkommeligt.

Jesper_nl:
forsikring

Ikke enig. Mit holding er "paraply" for alle mine datterselskaber og jeg betaler ca. 2.000,00 om året. Der er 6 selskaber under holding.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jesper_nl:
forsikring

Ikke enig. Mit holding er "paraply" for alle mine datterselskaber og jeg betaler ca. 2.000,00 om året. Der er 6 selskaber under holding.

det kan man også sagtens overtale forsikring til (går ud fra du mener du har alle 7 selskabers CVR med på policen - men det er nu nok i den billige ende. Er du kun et kan du godt finde til 500 for forsikring - men det er jo ren forhandling
Der er mange fald hvor holding er godt-  her med 6 selskaber som nok ikke kan sammenlignes med at ville starte i fritidsvirksomhed som IVS - hvor man jo ved behov, kan lave skattefri aktieombytning til holding og videre med drift - men klart det ikke betaler sig hvis man ved man skal det år 2 allerede-  men ellers jo en ret overkommelig transaktion siden, hvis man pludseligt har behovet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jesper_nl:
forsikring

Ikke enig. Mit holding er "paraply" for alle mine datterselskaber og jeg betaler ca. 2.000,00 om året. Der er 6 selskaber under holding.

Er det ikke en anelse selvmodsigende?

Du er ikke enig i "forsikring" men fortæller samtidig at dit eget holdingselskab er forsikret.

 

Hvad er det du er uenig i; uanset om selskabet forsikres sammen med andre selskaber, så skal det forsikres! og alt andet lige så er den samlede udgift til forsikring højere med holdingselskabet end uden.

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene. 
Har kigget på Johns link og kan der se at en ekstraudgift omkring 5k/år er realistisk som minimum, revisoren "mumlede" også noget i samme retningSmile (men var mildest ikke særlig klar i spyttet)

Er der nogen bud på hvad det koster at "bygge" holding ovenpå efterfølgende? Det vil være en begrænset opgave at opgøre værdierne i drift aps. Det vil kun bestå af lidt IT grej og et par andre arbejdsredskaber, men der vil ikke være varelager eller andet der skal opgøres/værdisættes....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke bare at flytte - der skal en revisor vurdering ind over til en skattefri aktieombytning - om det er 10.000 kr eller hvad - er svært at sige

Efter 2-3 år har du sikkert sparet til hvad det svarer til hvis det er så lidt du nævner. Hvad er årsagen til du søger holding - er det fordi du tror du ikke kan have alt i et CVR fremover og vil dele risiko, eller hvad er årsagen. Der skal du starte. Hvis du for alvor tror du skal bruge holding, så start med det fra start - ellers vent

Mere generelt om ApS - stiftelse og hele vejen http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/09/aps-alt-om-anpartsselskaber.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)