Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktieselskab - egenkapittal og lån

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Nov 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at skrive en opgave og er i den grad på bar bund - så har brug for kloge hoveder, som kan guide mig i den rigtige retning.

I et aktieselskab hvor mand, kone og 2 sønner er i direktionen/bestyrrelsen er egenkapitalen faldet fra 500.000 til 250.000 kroner. Manden har lånt A/S 300.000 kroner det sidste stykke tid og han har nu ikke mere at gøre godt med.

Hvordan ef han stillet nu?

Jeg er ude i at han skal opløse selskabet, men hvad overser jeg?

Tak på forhånd 😊

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46655
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Logsen:

Hej

Jeg er ved at skrive en opgave og er i den grad på bar bund - så har brug for kloge hoveder, som kan guide mig i den rigtige retning.

I et aktieselskab hvor mand, kone og 2 sønner er i direktionen/bestyrrelsen er egenkapitalen faldet fra 500.000 til 250.000 kroner. Manden har lånt A/S 300.000 kroner det sidste stykke tid og han har nu ikke mere at gøre godt med.

Hvordan ef han stillet nu?

Jeg er ude i at han skal opløse selskabet, men hvad overser jeg?

Tak på forhånd 😊

når ek er faldet til under halv så skal der afholdes generalforsamling hvor denne så skal tage stilling til fremtiden. Der er ikke krav om opløsning, heller ikke selv hvis egenkapitalen er faldet til under 0 og er negativ.

Ejeren skal have markedsrente for lånet som lov krav

Hvis generalforsamlingen så bedømmer, at der er årsager til, at selskabet kan komme på fode, og at der ikke påføres kreditorer en helt reel og stor risiko for, at de penge man tager som ny gæld ikke kan betales, ja så kan det blive dyrt for ejerne - Forsættes gældsstiftelse på et tidspunkt, hvor det er klart, at selskabet ikke kan betale en hver sit - så kan der ske hæftelsesgennembrud, hvor ejerne i stedet for selskabet står med personlig hæftelse

Det er derfor et ansvar generalforsamlingen tager på sig og skal se med alvor på, men der er mange A/S med negativ EK, uden de skal opløses

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)