Hej Jeg har for nogen tid siden startet et nyt firma og fået virksomheden oprettet og momsregistret i CVR.registret. Jeg har også lavet en hjemmeside hvor domænenavnet matcher firmanavnet. Så vidt så godt... Nu så jeg så tilfældigvis i en reklameavis fra Netto et billede af et produkt som havde samme navn som min virksomhed. Jeg tjekkede derefter om det var registreret som varemærke og ja det var det. Men det var først blevet registreret efter at jeg havde købt domænenavn og oprettet firmaet. Der er dog den lille krølle på sagen af mit navn er sammenskrevet af 2 ord og det registrede varemærke er i 2 ord. F.eks. funfood og fun food (eksemplet er tænkt da jeg ikke vil skrive det rigtige navn her) Mit spørgsmål er om det er noget som giver mig problemer? Kan jeg efterfølgende varemærkeregistrere mit firmanavn som er sammenskrevet af 2 ord og vil det konflikte med det allerede registrerede varemærke på 2 ord? Ja det er sg. forvirrende men jeg er lidt i vildrede med hvad jeg skal gøre. Vi er lidt i samme branche dog uden at have de samme produkter.
|
Hej,
Dét med varemaerket er vigtigt isaer hvis der er tale om to varer indenfor samme varekategori (to café'er, to producenter af chokolade, to vaskemaskiner) der har enslydende navne eller logo, der ligner hinanden saa meget, at kunden kan tage fejl af den ene vare fremfor den anden. Som regel sker det med forsaet dér hvor den ene producent (virksomhed) staar for kvalitet (=har hoeje produktionsomkostninger) mens den anden rider paa den foerstes renommé og tilbyder varer der er af ringere kvalitet. Saerligt slemt er det, hvis varen af ringere kvalitet er udbudt til salg i et prislag, hvor dens fortjeneste per solg enhed er hoejere end for den tilsvarende vare af hoej kvalitet. Det er et problem hvis firmaets logo eftelignes, dets virksomhedsnavn eller produktets navn, for eks. en "Chanel taske" der efterlignes af en "Shannel taske". Dertil kommer en anden effekt man skal taenke paa, naar en vare er saa kendt, at selve varens navn gaar hen og bliver en del af sproget. For eks. har de fleste sikkert hoert om, at den mousserende vin, der fremstilles i Champagne-regionen gav navn til selve metoden (vin bliver eftergaeret i flaske og tilsat sukker syrup og vendt hver dag i 9-12 maaneder). Men metoden bruges i mange andre regioner af Frankrig og udenfor Frankrig og der var derfor konkurrerende produkter til mousserende vin fremstillet i Champagne, hvorefter sammenslutningen af producenter i Champagne-distrikterne fik gennemfoert at andre vinproducenter af mousserende vin ikke maatte kald deres vin for fremstillet efter Champagne-metoden, det skal hedde sig, at der er anvendt "traditionnel metode" (for ikke at sidestille vin udenfor Champagne med vin fra Champagne distrikterne. MEN: mindre kendt er, at et verdenskendt parfumefirma fik nedlagt forbud mod at saelge sin parfume, der var blevet doebt "Champagne", idet vinproducenterne i Champagne foelte sig "traadt" for meget paa pg at deres renommé blev benyttet af andre (laes: blev benyttet GRATIS af andre).
Derfor mit raad til dig er, overvej foelgende:
1. Laver du og virksomheden, der har et produkt med samme navn, det samme? Hvis ja, overvej et navneskift hvis den paagaeldende virksomhed har mere markedsmagt end du har, ellers overvej om den truer dig eller du truer den og hvilke konsekvenser det kan faaa for dig. Hvis nej, overvej varemaerkebeskyttele indenfor DIN varekategori, hvis du har raad idenfor hans.Men da vil du genere ham, vil du dét (kan det betale sig for dig?) ?
2.Er navnet dét vaerd for dig? Hvis ja, saa soeg raad. Du skal vaere parat til at investere i dyr varemaerkebeskyttekse, for prisen beregnes per varekategori og per land.Med andre ord, du betaler det samme uanset om du er en dansk producent/firma, der varebeskytter paa sit hjemmemarket eller en tysk eller fransk producent, der varebeskytter paa sit 10-11 gange stoerre hjemmemarked (befolkningstal).
3. Hvilke geografiske omraader virker du paa og hvad med din rival? Hvis I begge saelger til Tyskland og hvis dit budget er begraenset, saa soeg beskyttelse i Tyskland (stoerre marked= stoerre potentielt tab hvis kunderne tager fejl af jeres varer).
4. Det store spoergsmaal er: taber du penge paa at I hedder det samme, eller goer han? Skygger han for dig eller skygger du for ham? Hvis svaret et nej i begge tilfaelde, er det ikke lige meget? Hvis du skygger for ham, overvej om han kan skade dig ved en retssag (PS: der er nogen, der indbringer en virksomhed for domstole bare for at maleke penge ud af den anden), jeg gaar ud fra, at du ikke gider den slags selv.
5. Et andet aspekt: skader hans produkt dit firma? For eksempel saelger du tobak mens han saelger anti-rygningsmedicin (bare et fjollet eksempel)? I saa fald skal du lige taenke (4) igennem en gang til....
NB: det er ofte store virksomheder der er "om sig" og plager smaa snarere end omvendt.
NNB: der er flere og flere (isaer i udlandet), der hedder noget, der ligner, og lever med det. Du kan vaelge at have et logo i en farve og udformning, der goer dig speciel.
Det afgoerende for varemaerkebeskyttelsen er: saelger i det samme/eller indenfor samme varekategori, og lever den ene af jer paa den andens renommé, for det er der i mange EU lande en lov imode, herunder en lov i Frankrig, der hindrer efterligninger (ikke bare produktefterligninger) hvis hensigt er at vildlede kunden og faa kunden til at afvige fra sit oprindelige forbrugervalg. Faenomenet hedder i fransk lov "parasitisme", det vil sig, det at snylte paa en andens virksomheds grad af mediedaekning/hvor meget den er kendt, herunder hoerer eksemplet overfor fa Champagne. Haaber det hjaelper dig....