Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

varemærkeregistrering - hvor vigtigt er det?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har for nogen tid siden startet et nyt firma og fået virksomheden oprettet og momsregistret i CVR.registret. Jeg har også lavet en hjemmeside hvor domænenavnet matcher firmanavnet. Så vidt så godt... Nu så jeg så tilfældigvis i en reklameavis fra Netto et billede af et produkt som havde samme navn som min virksomhed. Jeg tjekkede derefter om det var registreret som varemærke og ja det var det. Men det var først blevet registreret efter at jeg havde købt domænenavn og oprettet firmaet. Der er dog den lille krølle på sagen af mit navn er sammenskrevet af 2 ord og det registrede varemærke er i 2 ord.  F.eks. funfood og fun food (eksemplet er tænkt da jeg ikke vil skrive det rigtige navn her)

Mit spørgsmål er om det er noget som giver mig problemer? Kan jeg efterfølgende varemærkeregistrere mit firmanavn som er sammenskrevet af 2 ord og vil det konflikte med det allerede registrerede varemærke på 2 ord?

Ja det er sg. forvirrende men jeg er lidt i vildrede med hvad jeg skal gøre. Vi er lidt i samme branche dog uden at have de samme produkter. 

Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:51

Hej,

Dét med varemaerket er vigtigt isaer hvis der er tale om to varer indenfor samme varekategori (to café'er, to producenter af chokolade, to vaskemaskiner) der har enslydende navne eller logo, der ligner hinanden saa meget, at kunden kan tage fejl af den ene vare fremfor den anden. Som regel sker det med forsaet dér hvor den ene producent (virksomhed) staar for kvalitet (=har hoeje produktionsomkostninger) mens den anden rider paa den foerstes renommé og tilbyder varer der er af ringere kvalitet. Saerligt slemt er det, hvis varen af ringere kvalitet er udbudt til salg i et prislag, hvor dens fortjeneste per solg enhed er hoejere end for den tilsvarende vare af hoej kvalitet. Det er et problem hvis firmaets logo eftelignes, dets virksomhedsnavn eller produktets navn, for eks. en "Chanel taske" der efterlignes af en "Shannel taske". Dertil kommer en anden effekt man skal taenke paa, naar en vare er saa kendt, at selve varens navn gaar hen og bliver en del af sproget. For eks. har de fleste sikkert hoert om, at den mousserende vin, der fremstilles i Champagne-regionen gav navn til selve metoden (vin bliver eftergaeret i flaske og tilsat sukker syrup og vendt hver dag i 9-12 maaneder). Men metoden bruges i mange andre regioner af Frankrig og udenfor Frankrig og der var derfor konkurrerende produkter til mousserende vin fremstillet i Champagne, hvorefter sammenslutningen af producenter i Champagne-distrikterne fik gennemfoert at andre vinproducenter af mousserende vin ikke maatte kald deres vin for  fremstillet efter Champagne-metoden, det skal hedde sig, at der er anvendt "traditionnel metode" (for ikke at sidestille vin udenfor Champagne med vin fra Champagne distrikterne. MEN: mindre kendt er, at et verdenskendt parfumefirma fik nedlagt forbud mod at saelge sin parfume, der var blevet doebt "Champagne", idet vinproducenterne i Champagne foelte sig "traadt" for meget paa pg at deres renommé blev benyttet af andre (laes: blev benyttet GRATIS af andre).

Derfor mit raad til dig er, overvej foelgende:

1. Laver du og virksomheden, der har et produkt med samme navn, det samme? Hvis ja, overvej et navneskift hvis den paagaeldende virksomhed har mere markedsmagt end du har, ellers overvej om den truer dig eller du truer den og hvilke konsekvenser det kan faaa for dig. Hvis nej, overvej varemaerkebeskyttele indenfor DIN varekategori, hvis du har raad idenfor hans.Men da vil du genere ham, vil du dét (kan det betale sig for dig?) ?

2.Er navnet dét vaerd for dig? Hvis ja, saa soeg raad. Du skal vaere parat til at investere i dyr varemaerkebeskyttekse, for prisen beregnes per varekategori og per land.Med andre ord, du betaler det samme uanset om du er en dansk producent/firma, der varebeskytter paa sit hjemmemarket eller en tysk eller fransk producent, der varebeskytter paa sit 10-11 gange stoerre hjemmemarked (befolkningstal).

3. Hvilke geografiske omraader virker du paa og hvad med din rival? Hvis I begge saelger til Tyskland og hvis dit budget er begraenset, saa soeg beskyttelse i Tyskland (stoerre marked= stoerre potentielt tab hvis kunderne tager fejl af jeres varer).

4. Det store spoergsmaal er: taber du penge paa at I hedder det samme, eller goer han? Skygger han for dig eller skygger du for ham? Hvis svaret et nej i begge tilfaelde, er det ikke lige meget? Hvis du skygger for ham, overvej om han kan skade dig ved en retssag (PS: der er nogen, der indbringer en virksomhed for domstole bare for at maleke penge ud af den anden), jeg gaar ud fra, at du ikke gider den slags selv.

5. Et andet aspekt: skader hans produkt dit firma? For eksempel saelger du tobak mens han saelger anti-rygningsmedicin (bare et fjollet eksempel)? I saa fald skal du lige taenke (4) igennem en gang til....

NB: det er ofte store virksomheder der er "om sig" og plager smaa snarere end omvendt.

NNB: der er flere og flere (isaer i udlandet), der hedder noget, der ligner, og lever med det. Du kan vaelge at have et logo i en farve og udformning, der goer dig speciel.

Det afgoerende for varemaerkebeskyttelsen er: saelger i det samme/eller indenfor samme varekategori, og lever den ene af jer paa den andens renommé, for det er der i mange EU lande en lov imode, herunder en lov i Frankrig, der hindrer efterligninger (ikke bare produktefterligninger) hvis hensigt er at vildlede kunden og faa kunden til at afvige fra sit oprindelige forbrugervalg. Faenomenet hedder i fransk lov "parasitisme", det vil sig, det at snylte paa en andens virksomheds grad af mediedaekning/hvor meget den er kendt, herunder hoerer eksemplet overfor fa Champagne. Haaber det hjaelper dig....

Tilmeldt 20. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:04

Hej Netouse

Tak for din fyldige indføring i området. Det har været til stor hjælp. Jeg må indrømme at jeg blev lidt panisk da jeg så "mit" navn i en tilbudsavis. For dels mener jeg jo at jeg kom først med navnet. Og dels er navnet jo kørt i stilling med hjemmeside og alskens reklame på biler m.m. så at skifte navn vil være en bekostelig affære. Jeg opererer udelukkende på det danske marked og har ingen aktuelle tanker om andet. Mens det andet firma også beskæftiger sig med eksport. Vi beskæftiger os begge med fødevarer i økologibranchen - jeg som grossist og det andet firma som producent. Så umiddelbart vil der ikke være nogen af os som taber goodwill på sagen. En ekstra krølle på det hele er så at vi bor kun 10 km fra hinanden og at da jeg startede virksomheden fik omtale i de lokale aviser. Så det kan jo ikke afvises at virksomheden fik lidt "inspiration" herfra. Og det er måske nok det der irriterer mig mestHuh? Men måske har du ret i at jeg bare skal leve med det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 10:20
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:36

Hej heart&soul,

Jeg er glad hvis det har vaeret nyttigt.Jeg vil bare tilfoeje en ting til, saafremt du overvejer at soege raadgivning via advokat: honorar per time for raadgivningen kommer til at koste mere end at soege varemaerkebeskyttelsen!

Jeg taler af egen, bitter erfaring, 250.000 Dkr. fattigere efter at have patenteret en opfindelse: honoraret gik til at betale husleje paa meget fine Koebenhavnske lokaler med imponerende flot moderne kunst paa vaeggene (advokatkontoret er maecener i kunst, det er flot, men det har de sandelig ogssa raad til, spoerg dig selv hvorfra), og jeg soegte raad dér, efetr mange moeder ud i raadgivningscentret X, hvor konsulenter hoerte vneligt paa mig i flere timer ad gangen, boed paa kaffe og anbefalede efter flere maaneders raadgivningsforloeb at jeg patenterede opfindelsen via en advokat. Problemet er: jeg vidste fra start, jeg ville patentere opfindelsen i land X og Y, og ikke havde raad til "hele verden" idet "hele verden" i oevrigt var mere et marked for store virksomheder à la Microsoft, og jeg ville i den forbindelse vaere en underleverandoer (hvis alt gik vel) til saddan en virksomhed, der saa kunne udvide beskyttelsen selv. med andre ord: jeg kunne godt indsende opfindelsen til patentering alene, og jeg vidste selv, opfindelen holder, fordi jeg vidste indenfor mit fag, at jeg havde loest et problem som der hidtil ikke var loesninger til. Nu skulle advokatkontoret saa vise hvad de kunne: de anbefalede "hele verden" og forloeb B i ste det for forloeb A der var kortere, hurtigere, billigere og "godt nok til lille jeg". problemet er, at de tog fejl, opfindelsen (matematisk) kunne ikke patenteres indenfor "hele veden" da en raekke lande ikke accepterer at patentere matematik, men det goer USA (personligt synes jeg ogsaa det er inkonsekvent at sige nej til matematik naar man kan patentere et af naturens egne molekyler eller en hidtil uopdaget plantebestanddel......, altsaa ikke noget fremstillet syntetisk eller laboratorieskabt)....

Derfor vil jeg -personligt- ikke selv soege advokatbistand til varemaerkebeskyttelse eller patentering som foerste loesning: det er en god ting at goere, hvis du allerede er paa vej til en retssag.Advokater er gode til at haandtere situationer, hvor der allerede er en retssag i opgaering. Alt andet har jeg set ende galt. Der kommer forviklinger til, forsinkelser og honorar loeber paa, som du kunne bruge til at handle for i stedet for at bede nogen udtaenke en handling... Desuden, og jeg taler som én, der kommer fra et karriereforloeb som raadgiver, saa er du altid bedre rustet til at soege raad, hvis du allerede har gjort taenkearbejdet (den strategiske del af det) selv. Det skyldes, at du er den eneste, der ved, hvad du har af visioner til din virksomhed og hvad dit lokale netvaerk og miljoe kan baere af konkurrence mm. Du skal altid huske paa, at advokaten -eller raadgiveren- er en tekniker, der ikke altid fylder sin raadgivningsrolle ud med specifik vejledning i fase med dig: det er et spoergsmaal om empati og emotionnel intelligens, og det ved vi jo, at mange teknikkere ikke er saa gode til at udvikle, selv om de selv tror de har gjort det. Det svarer til altid som raadgiver at stille sig selv spoergsmaalet: "fik jeg loest opgaven tilfredsstillende"? Og dertil:"fik jeg loest dén opgave, der egentligt blev stillet?", det er det sidste, som de fleste raadgivere er mindre gode til, og hvor du staar bere rustet hvis du har udtaenkt strategien selv, for saa eventuelt at faa en sparringspartner til at teste strategiens gyldighed.

Vil du varemaerkebeskytte selv, skal du vide, at de fleste smaa og mellemstore virksomhder i Frankrig goer det selv online: saadan en adang mener jeg ogssa der er i DK, den giver adgang til at du online laver en varemaerkesoegning paa alle, der heder noget fonetisk lignende, hvorefter databasen angiver hvilke varekategorier de enslydende virksomheder er aktive indenfor, og du kan beslutte hvor mange produkt og varekategorier du vil varebeskytte for.

http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_varemaerke.htm her har du hvad det koster i DK

https://www.dkpto.dk/apps/evm/index_dk.asp her har du online adgang til at soege beskyttelse

NB VIGTIGT: foer du eventuelt varebeskytter er det at foretraekke, at du laver en soegning paa fonetiske navne. Jeg har ikke ledt efter online adgangen til dette, men mon ikke det er paa den samme hovedadresse? I Frankrig (og det maa vare det samme allevegne)e r det nemlig saadan, at saafremt din ansoegning gaar ud paa at beskytte et navn, der er for taet paa et eksisterende navn, bortkastes din anmodning, men du faar ikke pengenge tilbage (det er at betragte som penge der gaar til at behandle selve ansoegningen, ikke bompenge som saadan til selve navnet du vil beskytte).

Til eksempel: jeg lavede selv en soegning, som jeg betalte 15  € for.Der kom ud af dét, at der var 4 virksomheder, der havde varemaerkebeskyttet, hvori indgik et ord, jeg ogsaa har i mit logo. Men ordet kan gradboejes! For eksempel hvis mit navn indelholde blomsten "viol" , saa er "Violen" og "Violer" og "Violerne" tre forskellige virksomheder, der hver isaer maa varebeskytte deres navn. Derfor kan varebeskyttelsen vaere godt hvis du er FOERST! Kommer det engang til en retssag (nu er Frankrig et mere nervoest marked med hensyn til at bringe hinanden for retten end DK, Frankrig udvikler sig retsmaessigt og mentalitetsmaessigt i retning af USA fsv angaar tilboejeligheden til at gaa i retten) er du i hvert fal, den, der har hvad man kalder "anterioriteten", du har laengst "eksistens" md varebeskyttelsen.

Er du grossist og saelger i DK, loeber udgifter op for dig udelukkende efter hvor mange varegrupper du vil beskytte for (til eks.: vin er forskellige fra mel, der er froskellig fra frugt osv....) med andre ord, du har som grossist flere udgifter til at varebeskytte end producenten, resten kan vi droefte i en privat mail. Saadan som du beskriver forloebet er der noget, der antyder, at producent er blevte "inspireret" lidt kraftigt. Der er nu tre maader at se paa dét: det bekraefter at du har fat i et godt navn, og efterligninger kan du tro, du vil se flere af (jeg taler igen af egen erfaring, jeg ahr med tiden alert at more mig over dét, men i starten syntes jeg det var lidt for ringe at idéloese mennesker kunne snylte paa andre). Derefter har jeg med tiden laert/opdaget, at faar man en aegte god idé, opstaar den ofte samtidigt hos flere mennesker/virksomheder: det skyldes at "noget" er i omloeb, en stemning, en laengsel... (og det er et godt tegn, du er intuitiv, og andre har vaeret det ogsaa, hold fast i, at din intuition guider dig). Den sidste anskuelsesmaade er, saafremt konkurrenten er for generende og traenger sig for meget paa dit navn i lokalomraadet: der er (venligtsindede)loesninger paa dette ogsaa. Det er klart, at du er bekymret eller irriteret, naar du har haft udgifter til reklame, logo mm paa biler, som du beskriver ovenfor. Men jeg har et par idéer til dig: her i Frankrig, hvor jeg skriver fra, fordi jeg importerer vin og er nede og finde spaendende leverandoerer, er man vant til, at der kopieres med arm og ben (jeg mener, det goer man i alle lande, men her har man lejlighed til at gro et tykt panserlag), og der er snedige loesninger, der er tilfredsstillende for alle parter og hvor dine kroner gaar til maalrettet handling.

Sidst men ikke mindst: nu ved jeg ikke, om det er god tone paa denne forum, jeg haaber det er OK at spoerge, men jeg vil gerne sende en privat mail til dig med nogle forslag til, hvad du kan goere. Maa jeg det, og i saa fald hvordan goer jeg? Jeg har forsoegt at finde dig ved at klikke paa forskellige links for at sende en direkte mail men fandt ikke vejen frem, jeg ved dog, det normalt kan lade sig goere paa et forum, ogsaa uden at kende vedkommendes mail paa noget tidspunkt. Kvier mig lidt ved at give mig til kende paa et offentligt forum. Du kan skrive til mig paa cfleurit@yahoo.fr (som ikke er mit navn), men saa skal jeg jo vaere sikker paa, at det er dig, der skriver og ikke (d)en anden virksomhed.Big Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)