Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække penge ud af personligt ejet virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tænkt tilfælde (med fiktive tal):

Hvis jeg har et personligt ejet firma hvor jeg har indskudt 0 kr og har opbygget et lager med en værdi på 50.000 og en kontant beholdning på 50.000, kan følgende så lade sige gøre. (skal lige sige at der er betalt skat af alt overskud i virksomheden, da jeg ikke bruger virksomhedsordningen)

Jeg vil have en motorcykel til 80.000 og hæver de 50.000 i kontanter. Så mangler jeg 30.000

Firmaet har et lager med en værdi på 50.000.

Jeg hæver 30.000 på kontoen, så firmaets reelle værdi er på 20.000 (100.000-50.000-30.000)

Derudover laver jeg en kassekredit i firmaet til at dække de 30.000 der mangler på kontoen.

Kan det lade sig gøre så længe man ikke hæver mere end firmaet er værd, altså holder det hævede beløb under 100.000 ?

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:28

Så vidt jeg lige ved kan du da goså godt trække mere ud end firmaet er værd, så længe banken er med på det :)

Så længe der bliver betalt skat af det overskud som virksomheden genererer tror jeg skat er ligeglad med hvordan den likvide situation er.

/Peder 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35

Hej!

Ja...ingen problemer.

Dog bliver egenkapitalen i firmaet forringet.

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 19:23

>>Så vidt jeg lige ved kan du da goså godt trække mere ud end firmaet er værd, så længe banken er med på det :)

Hvis det er korrekt, så kan jeg vel hive 300.000 mere ud end firmaet er værd og så reelt lade firmaet betale låneomkostningerne/renter for et lån hvor jeg reelt bruger pengene privat? Det går de vel ikke med til... (SKAT altså)

Eller har jeg misforstået noget?

René

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52

Det kan du gøre som du vil, idet det er et personligt firma.

Fra 9550 Mariager
Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:36
Altså jeg er ikke ekspert, men har jeg ikke ret i, at man som udgangspunkt ikke kan trække låneomkostninger, rente m.v. fra som driftsomkostninger, hvorfor det i sidste ende giver det samme som var man "privat" person? (mener at have læst det i forbindelse med årsregnskab i en bogføringsbog) Med venlig hilsen Hans-Henrik Andersen
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49

Ja....det er underordnet, idet resultatet bliver det samme i sidste ende, medmindre man kører virksomhedsordning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:00
For at sige det på lidt mere dansk: Hvis man ikke bruger virksomhedsskatteordningen er det fuldstændig underordnet om gæld og renteudgifter står i virksomhedens regnskab eller i den personlige indkomst og formueopgørelse. Det er to sider af samme sag.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02

Hej Bent!

Tak for din fordanskning! *S*

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)