For næsten 1½ år siden oprettede jeg en ApSvirksomhed, der udvikler software. Da softwaren endnu ikke er færdigudviklet, har der ikke været en eneste form for indtægt på virksomheden, derudover har der heller ikke været omkostninger, udover bank+advokat omkostninger.
Nu er tiden ved at nærme sig til mit første regnskabsår er omme, så jeg er i tvivl om jeg skal indberette noget?
Når jeg logger ind på Virk.dk står der min virksomhed ikke er momsregistreret, så jeg kan ikke indberette noget. Men jeg læste for et år siden på Amino at hvis man har indkomst under 50.000 kr, behøves man ikke at registrere sig? Eller kan det ikke passe?
Jeg vil bare være sikker på, jeg kommer godt ind i det nye år, på trods af virksomheden ikke har lavet en rød reje :) Men det er jo både en investering af startkapitalen samt min egen tid jeg ligger i firmaet. Jeg håber på i starten af næste år, jeg kan begynde at udgive dele af softwaren.
Jeg håber der er en der kan hjælpe mig på vej med gode råd! Jeg er ikke vildt motiveret til at betale et par tusinde for en revisor som skal lave 5min arbejde, jeg betalte i forvejen 4000 kr for at advokater brugte 10min på at oprette min virksomhed til at starte med, da jeg havde alt papir arbejdet i orden.
Så nogle gode råd her fra, hvad skattefar skal vide på ens første år med virksomhed, uden indkomst eller (store) udgifter?
Når du ikke omsætter 50 t på nogen 12 mdr periode i momspligtig aktivitet skal du ikke være momsregistreret som sådan
Du skal føre regnskab naturligvis også selv med de få omkostninger du har - som du skriver bank og advokat (dog skal omkostninger til stiftelse lægges til dit resultat igen i skatteregulering da det ikke er en udgift med fradrag) Du har vel også den lovpligtige arbejsskadeforsikring for dig selv som ejer, uanset løn og omsætning - (bod 5000 for at mangle) som udgift. - <Din kaptial i henholdsvis bank og som apskapital i status.
Det regnskab skal du så indberette i virk i det som hedder regnskab 2.0 - som som godt kan være drilsk selv om det er små tal - for både drift og status - og så skal du bruge tallet fra det til selskabsselvangivelsen, hvor jo jo også har reguleret udgift til stiftelse bort
OM det er så meget lettere med små tal ved jeg som ikke, men det er jo enten at prøve eller - betale lidt til en eller anden der vil hjælpe dig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for svaret! Jeg har ført regnskab på udgifterne indtil nu :) Godt at lige få en bekræftigelse på de 50k, det var det jeg var mest usikker på.