Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg et b-indkomstpligtigt legat?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop blevet tildelt et barselslegat af min fagforening, som udelukkende tildeles selvstændige, der skal på barsel. Dvs at det er givet til mig, fordi jeg har en selvstændig virksomhed.

De oplyser mig om, at beløbet er skattepligtigt og vil blive indberettet til skattevæsnet som B-indkomst.

Har jeg stadigt mulighed for at bogføre det gennem min virksomhed som er en enkeltmandsvirksomhed?
Og hvis ja, hvor bogfører jeg det - og er der så noget, jeg skal være obs på ift min private selvangivelse, hvis de har opgivet det automatisk til skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se det er en fordel (eller bagdel) at bogføre i personlig virksomhed. Det er givet et personlig legat og som de skriver, det bliver indberettet. Det betyder alt andet lig, at du vil se det i din rubrik 12 i selvangivelsen, og hvis ikke, så skal du kontakte legatgiver. Afsæt hvad der svarer til ca 40% af beløbet til samlet skat

Bogfører du det i virksomheden så skal du jo skattemæssigt tage det ud igen i regulering - så det giver ikke mening

tillykke med bøde barslen og legatet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)