Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer til opstartsvirksomhed, og privat lån hertil

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en IVS med en studiekammerat.

Hans computer er desværre gået i stykker - og da vi udvikler software er det ret nødvendigt med en sådan en.
Desværre er vi ikke nået så langt med omsætningen endnu, at virksomheden kan bære at betale en hel computer til ham.

Jeg vil derfor høre, hvordan det fungerer, hvis nu vi ønsker at købe en arbejdscomputer gennem virksomheden til ham?

Kan han låne virksomheden sine egne penge til at købe den - og blive betalt tilbage løbende?

Må han bruge computeren privat?  (jeg synes jeg kan læse mig til et nej, medmindre han betaler en del af momsen?)

Må han bruge computeren på universitetet, hvor vi lærer softwareudvikling?

Må han senere få/købe computeren af virksomheden, når vi får råd til at udskifte med en bedre model? Hvordan vil det så fungere?

Jeg håber I kan hjælpe lidt på denne front. Jeg synes der er mange gråzoner, så vi vil gerne være sikre på, at vi rammer rigtigt.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Pallu:

1

Kan han låne virksomheden sine egne penge til at købe den - og blive betalt tilbage løbende?

2

Må han bruge computeren privat?  (jeg synes jeg kan læse mig til et nej, medmindre han betaler en del af momsen?)

3

Må han bruge computeren på universitetet, hvor vi lærer softwareudvikling?

4

Må han senere få/købe computeren af virksomheden, når vi får råd til at udskifte med en bedre model?

1 - Ja - hvis det er kort tid = udlæg (ikke flere måneder) så er det bare et lån uden rente, hvis det er længere tid, så skal der lovmæssigt beregnes og betales rente fra firmaet til ham - markedsrente ca 4-10% ofte - eller bliver han beskattet af den alligevel uden firmaet så får fradrag for den

2 - Ja men så skal momsen deles i % forhold/privat firma mange trækker bare halv moms fra (50/50) som skat generelt anerkender. Computer er så ellers eneste aktiv man må bruge privat - bare momsen er delt

3 - Ja det vil jeg mene når I har delt momsen korrekt

4 - Ja til hvad I kan vise den koster. Er det første året, ville jeg bruge den oprindelige pris  men ellers hvad den koster brugt. Momsen skal dog altid være fast- nemlig fuld i anskaffelsesåret - og så 20% ned per år til den er 0 i år 6. Den følger dermed ikke prisen på aktivet  lidt besværligt. Få den må han ikke - alle aktiver skal man / bør man - have liste over, da det skal ud igen ved salg eller lukning, uanset de er afskrevet

--------

Læs lige denne med 12 råd til IVS og sæt flueben ved alle - mange kommer galt af sted med IVS fordi de glemmer et af de lovpligtige forhold: http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html

Vær opmærksomme på at der forment i Marts kommer ny lov for IVS - så det skal opspare så det har 40.000 kr bunden kapital inden udgangen af 2020 - = ved 1 krone skal der lidt mere end 50.000 kr overskud til inden da - som alt sammen skal afsættes 

Overvej min bog om IVS - e-bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

4 - Ja til hvad I kan vise den koster. Er det første året, ville jeg bruge den oprindelige pris  men ellers hvad den koster brugt. Momsen skal dog altid være fast- nemlig fuld i anskaffelsesåret - og så 20% ned per år til den er 0 i år 6. Den følger dermed ikke prisen på aktivet  lidt besværligt. Få den må han ikke - alle aktiver skal man / bør man - have liste over, da det skal ud igen ved salg eller lukning, uanset de er afskrevet

Det er ikke helt korrekt. Momsen ved salg til privat vil være efter de helt almindelige regler.

Reglerne om momsreguleringsforpligtelse gælder kun for investeringsgoder over kr. 100.000, hvilket jeg tvivler på er tilfældet her - og det er jo i øvrigt selskabets fradragsret, der bliver reguleret, og ikke den almindelige salgsmomsfakturaen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Cookie - John Hannover:

4 - Ja til hvad I kan vise den koster. Er det første året, ville jeg bruge den oprindelige pris  men ellers hvad den koster brugt. Momsen skal dog altid være fast- nemlig fuld i anskaffelsesåret - og så 20% ned per år til den er 0 i år 6. Den følger dermed ikke prisen på aktivet  lidt besværligt. Få den må han ikke - alle aktiver skal man / bør man - have liste over, da det skal ud igen ved salg eller lukning, uanset de er afskrevet

Det er ikke helt korrekt. Momsen ved salg til privat vil være efter de helt almindelige regler.

Reglerne om momsreguleringsforpligtelse gælder kun for investeringsgoder over kr. 100.000, hvilket jeg tvivler på er tilfældet her - og det er jo i øvrigt selskabets fradragsret, der bliver reguleret, og ikke den almindelige salgsmoms på fakturaen.

jeg mener momsen skal følge de 20% hvis salget sker til ejer selv altid?? Uanset prisen - momslovens § 28 stk 4 https://danskelove.dk/momsloven/28  f.eks ved lukning eller ved udtagelse af varer privat?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Bestemmelsen i momslovens § 28 (henviser over til § 8, stk. 2) vedrører "udtagning til privat brug". Det der var drøftelsen ovenfor var ikke en udtagning, men et salg af aktivet. Udtagning hører primært til i de personlige virksomheder, og trådstarter er i et IVS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Ole Lynge Andersen:
Udtagning hører primært til i de personlige virksomheder, og trådstarter er i et IVS.


I momsloven skelnes der kun mellem afgiftspligtige og ikke afgiftspligtige personer. Der er ikke belæg for at skelnes mellem typer af virksomheder. Det ville også være i modstrid med ånden i momssystemet.

Det her er et udemærket eksempel på at man i sin rådgivning bør overveje om et almindeligt salg er optimalt eller om der kan opnås en besparelse på momsen ved at bruge reglerne om udtagningsmoms.
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Ole Lynge Andersen:
Udtagning hører primært til i de personlige virksomheder, og trådstarter er i et IVS.


I momsloven skelnes der kun mellem afgiftspligtige og ikke afgiftspligtige personer. Der er ikke belæg for at skelnes mellem typer af virksomheder. Det ville også være i modstrid med ånden i momssystemet.

Det her er et udemærket eksempel på at man i sin rådgivning bør overveje om et almindeligt salg er optimalt eller om der kan opnås en besparelse på momsen ved at bruge reglerne om udtagningsmoms.

Men nu støder du ind i de selskabsretlige regler. Hvordan får du lovligt den brugte PC ud af selskabet?

Udtagning eksisterer ikke selskabsretligt. Enten køber du det, eller også får du det ud som løn eller udbytte. Hvis som udbytte skal der laves en vurderingsberetning på det. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Ole Lynge Andersen:
Enten køber du det, eller også får du det ud som løn eller udbytte.


Præcist. Udtagning betragtes også som "levering mod vederlag" (salg). Prisen på computeren skal afspejle markedsværdien, men hvor der ved beregning af momsen er mulighed for at behandle momsdelen efter de to muligheder enten udtagningsmoms eller alm salgsmoms.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Men nu støder du ind i de selskabsretlige regler. Hvordan får du lovligt den brugte PC ud af selskabet?

Udtagning eksisterer ikke selskabsretligt. Enten køber du det, eller også får du det ud som løn eller udbytte. Hvis som udbytte skal der laves en vurderingsberetning på det. 

Her må der ligge en vis risiko for misbrug da. Hvis man kan købe computere og så året efter se dem som halv værdi, og købe dem ud med kun den halve moms allerede året efter (og samme med kamera og andet rart) - så må der ligge en misbrugsmulighed.

Jeg er med på at den jo sagtens man være faldet til halv pris - en brugt bærbar f.eks. på et år MEN kan man virkelige få halvt fradrag for både maskine og moms ved den øvelse.

Jeg TROEDE udtagningsmoms netop var til den type tilfælde - også hvor en ejer f.eks lukker sit selskab og nu måske kun kan få aktiver bort, ved at købe dem selv - og her med den der 20% nedskrivning - også i et selskab og ikke kun i personlig virksomhed? Ved lukning af ex et IVS måske allerede året efter det blev stiftet (sker for mange) Kan ejer så få alle aktiver ud ved at købe dem til det han kan vise de ville koste brugt i DBA også momsmæssigt og have kun halv moms i forhold til det momsfradrag han fik året inden? (og en vurdering af computer og ganske meget andet - der er brugt en del, efter et år kunne let være halv pris)

Det ville i alle fald give lidt fornuft hvis man skulle bruge udtagningsmoms, så man ikke kunne spekulere i at købe aktiver som man, som ejer af selskabet, kan hævde ens selskab skal bruge ex til et eksternt kontor - inkl. opvaskemaskine og hvad ved jeg - for så året efter at tage dem ud selv til måske halv pris OG halv moms.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)