Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julekort - copyright af kendt design

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tænkt eksempel - omkring copyright i et julekort.

Hvis en virksomhed kontakter mig, om jeg kan lave et julekort der ligner et kendt plakat-design. Måske i kender dialægt plakaterne? Virksomheden vil gerne have lavet en version der specifikt omhandler udsagn fra deres virksomhed. Julekortene skal udleveres til kunder og samarbejdspartnere.

Designet tager altså udgangspunkt i en kendt plakat - men hvor der bliver lavet en version der omhandler en specifik virksomhed. Ingen profit eller salg.

Kan det skabe copyright problemer? Eller er det ligesom, hvis jeg hænger et Google-billede op på væggen?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke velbefaren i juraen så jeg svarer ud fra hvad jeg har af erfaring og hørt...

Du kommer selv med et svar. "der ligner et kendt plakat-design" og så allerede dér er vi ude på et skråplan. Man må godt blive inspireret af andres arbejde men at lave noget der ligner er no-go.

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle der ikke være noget galt med, så længe i giver julekortet jeres eget præg :)

Dem der har lavet "dialet plakaterne" har jo ikke eneret til at lave dialektplakater, de har kun rettighederne til de plakater, som de har skabt :)

At de ikke sælges eller der tjenes penge på dem, er faktisk irrelevant, da de bruges til branding af firmaet, og der dermed er en økonomisk interesse, som er kravet, såfremt der skal kunne kræves kompensation ved en krænkelse.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicklas:
Kan det skabe copyright problemer? Eller er det ligesom, hvis jeg hænger et Google-billede op på væggen?
kender ikke dialægt plakater men forestiller mig det er en helt anden tekst - og måske skrift type

Det med "hænger et google billede op på vægen", det må du ikke kommercielt  i en butik, bar osv - der er copyright på billeder, så den går ikke. Om din plakat er samme tekst og skrift som andre - så lyder som kopi, men kender dem ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicklas

Julekortene vil blive brugt som en slags reklame, hvis de udleveres til kunder og samarbejdspartnere. Jeg ville derfor ikke lave noget, der ligner plakaterne alt for meget. For at være på den sikre side kunne man ændre:

1) Skrifttype 

2) Afstanden mellem elementerne eller størrelsen af dem.

3) Selvfølgelig bruge sin egen tekst 

4) Ikke bruge samme slags talebobbel 

5) Ikke have dialægt stående på den 

6) Bruge en anden baggrundsfarve

https://imgur.com/a/H544okb

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasco:

1) Skrifttype 

4) Ikke bruge samme slags talebobbel 

5) Ikke have dialægt stående på den 

6) Bruge en anden baggrundsfarve

Hvorfor må han ikke gøre brug af disse punkter?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi man kan have ophavsret til nr. 1, 4 og 6.

Man behøver dog ikke nødvendigvis at ændre dem alle for at det kan anses for at være et nyt originalt værk.

Nr. 5 er deres varemærke.

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis skrifttypen findes i et program som du har adgang til så kan man ikke have ophavsret på skrifttypen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasco:

Fordi man kan have ophavsret til nr. 1, 4 og 6.

Man behøver dog ikke nødvendigvis at ændre dem alle for at det kan anses for at være et nyt originalt værk.

Nr. 5 er deres varemærke.

Man kan ikke have ophavsret på skrifttyper, talebobler eller en baggrundsfarve. Med mindre man skaber en helt unik skrifttype fra bunden, og selv her er der en del krav, før den kan beskyttes, fordi der allerede findes en del skrifttyper...

Og ordet dialægt kan du ikke få som varemærke, det er et almindeligt ord, som beskriver en tale eller skrive måde. 

Du kan få ophavsret på plakaten som helhed, men ikke de enkelte elementer, og derfor kan trådstarter godt lave julekort, hvis der laves nogle små ændringer...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:

Man kan ikke have ophavsret på skrifttyper, talebobler eller en baggrundsfarve. Med mindre man skaber en helt unik skrifttype fra bunden, og selv her er der en del krav, før den kan beskyttes, fordi der allerede findes en del skrifttyper...

Og ordet dialægt kan du ikke få som varemærke, det er et almindeligt ord, som beskriver en tale eller skrive måde. 

Du kan få ophavsret på plakaten som helhed, men ikke de enkelte elementer, og derfor kan trådstarter godt lave julekort, hvis der laves nogle små ændringer...

Dialægt findes ikke i ordbogen. Det gør dialekt derimod. Man kan godt opfinde et ord eller navn og benytte det som varemærke. Er du uenig i det?
Nej, man kan ikke få ophavsret på skrifttyper, talebobler eller en baggrundsfarve isoleret set, medmindre det er noget helt særligt. Jeg mener ligesom du, at det er plakaten i sin helhed, der som udgangspunkt er beskyttet, hvorfor man skal ændre på nogen af de elementer, som jeg skrev i mit indlæg. Hvis man laver en nøjagtig kopi, hvor man kun ændre en lille ting, f.eks. kun ændre teksten, er det en krænkelse af ophavsretten efter min opfattelse. Men mit første indlæg gav det indtryk, at alt skulle ændres, hvorfor jeg udemærket forstår din reaktion. :)
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)