Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stoppes IVS-svindel?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du burde måske sætte dig og læse baggrunden - EOS undersøgelsen mm - inden du bare kaster op her Hans- Synes du kaster dig ud i noget ud uden at rigtigt sætte dig ind i baggrunden for nu at være ærlig - når du bruger ord som "snotdum" osv - Synes på det sidste du ret ofte gør det faktisk Hans- Det er fint at være politisk, men sætter du dig ind i baggrunden?

Det handler ikke bare om IVS svindel - den kunne ske i ApS - Det handler om, at for mange IVS f.eks tvangsopløses og for mange koster samfundet for meget, sammen med en bedømmelse af, at mange af de IVS der har fungeret, havde fungeret lige så godt som enten personlig virksomhed - der kunne skattefrit omdannes til ApS eller - som ApS

6 gange så mange IVS som ApS - sat i forhold til antal og leveår - tvangsopløses hvert år - Masser af dem er uden aktivitet - mange indberetter ikke regnskab (ca 10 % tvangsopløses på det offentliges regning) - dyrt - og til skade for leverandører - ligesom de for ofte heller ikke indberetter til skat

Her er EOS undersøgelsen - den er ret dybtgående og IVS VAR et eksperiment som mange helt fornuftigt mener gik galg https://erhvervsstyrelsen.dk/ny-analyse-af-ivaerksaetterselskaber 

AT man kunne have ændret andre krav og lovgivninger og repareret på det muligt - det har jeg selv foreslået, men IVS slog sig selv ihjel _ 
Det foreslås så samtidigt at eksisterende skal have samme krav til kapital som nye ApS inden 2020 og den kapital foreslås nedsat til 40 t hvilket mange mener er fjollet

Her hele min artikel om det https://startupadvisejh.blogspot.com/2018/10/stop-for-nye-ivs-nye-regler-for-gamle.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du skal nuancere det lidt, bør du medregne omkostningerne til alle tvangslukningerne af IVSer som følge af at det måske er lidt for nemt at stifte. Det får du ikke rigtig med i din analogi med kobenet.

Hvis man kun sælger sin tid som konsulent er enkeltmandsvirksomhed vel ganske brugbar. Har man rådgiveransvar kan man som regel forsikre sig imod det.

Jeg har selv et IVS og for dem som bruger det seriøst er det selvfølgelig ærgerligt at den mulighed forsvinder, men kan også se at det ikke er helt hensigtsmæssigt at det kan oprettes risikofrit.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun være enig med John og Nicolai.

Men at fjerne muligheden helt, er måske lige stramt nok. Der kunne ses på: Ejerforhold og stifter. Er der mere end 1 tvangsopløsning/konkurs af IVS, så er det ApS. Ingen kære mor. Jeg ved godt, at så er der stråmænd osv., de skal så fortsætte som ejer/legale ejere.

Jeg har selv 5 IVS og jeg skal ikke med i den negative statistik. Derfor alt efter bogen. Og de 4 har opnået de kr. 50.000,00 i kapital. Det femte er først startet i foråret, men det går også den vej.

Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 6
Fra  http://terrassebrædder.dk Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
følger lige med her, lyder meget spændende
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ved møde, indkaldt af erhvervsministeren (den gang Brian M) medio 2018 siddet med jurister i EOS og talt om disse IVS problematikker, og foreslog i alle fald

1

Bod for at aflevere regnskab for sent bør falde personlig på ledelse/ejere, dersom selskabet lukket uden regnskab (tvangslukning) Skulle gælde alle selskabsformer, men speciel med IVS med ofte 1 kr i kapital og måske 3 ejere, så var lukning besparelse på 3x 3000 kr for ejerne og i stedet stod skat og EOS med rykker arbejde og skrifteretten med oprydning. 

2

Personlig betaling af ejere/ledelse af gebyr til dækning af skats og skifterets udgifter ved tvangslukning (formentlig 6-8.000 kr ialt svarende til EOS undersøgelsens estimat - om jeg husker ret)

3

Stfitelse gøres afhængig af at alle ejerregistre, ejerbøger, stiling til moms klart taget samt angivelse af e-mails til modtagelse af besked ved post i selskabets digitale postkasse er op plads (mange så slet ikke der blev rykke for regnskab f.eks)

4

Checkliste som ejere eller direktører af selskaber skulle gennemgå og underskrive som tegn på, at de kendte til forpligtelserne ved at drive selskab. (kald det et lille kørekort - en sådan checkliste findes mig bekendt f.eks. ved UG i Tyskland)

5

Udsendelse til alle ejere/ledelse af selskaber med reminder om moms, årsrapport og selskabsselvangivelse med en eller anden god frist og klargøring af konsekvens (ex 1 md før moms og 2-3 mdr før regnskab) til digital postkasse som jo skulle være tilknyttet ejeres/ledelses personlig email som besked. (en helt auto funktion med udsendelsen)

6

Forbud mod at nystifte selskab som stifter, hvis man som person inden for seneste X? mdr havde ladet andet selskab tvangsopløse

(ville have fået en del af de som lukker f.eks et IVS og stifter nyt med næsten samme navn og uden kurator har kræfter til at se det - kører goodwill og sikkert en del aktiver videre samme uge i nyt IVS)

--------------------------

Alt sammen alene noget der ville straffe de som ikke ville følge reglerne - for at få den fordel det jo er, at drive selskab uden personlig hæftelse - uden det gik ud over de seriøse.

Det kunne have stoppet en del af vanskelighederne men - EOS bedømmer jo så også, at formentlig ville en god del af IVS som faktisk var i egentlig drift, være kommet det som enten personlig virksomhed (der ved succes kunne skattefrit omdannes til ApS eller ved mangel på succes var lette at lukke) eller som ApS.

Rimeligvis får eksisterende jo lov at fortsætte - blot nu med krav på at skulle opbygge kapital svarende til ApS inden udgangen af 2020, og så nedsættes ApS kravet formentlig til 40.000 kr (som jeg ikke helt ser gevinsten ved). At sikre der sker opbyggelse af bunden kapital er udpræget fornuftigt, alt for mange IVS byggede 0 op ved at have 0 i resultat.

Jeg havde således været med på at reparere ved noget af det som gik galt, men forstår måske godt det mere drastiske skridt, som jo så skal vedtages først, men virker til at have klart flertal bag sig.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jeg har ved møde, indkaldt af erhvervsministeren (den gang Brian M) medio 2018 siddet med jurister i EOS og talt om disse IVS problematikker, og foreslog i alle fald

1

Bod for at aflevere regnskab for sent bør falde personlig på ledelse/ejere, dersom selskabet lukket uden regnskab (tvangslukning) Skulle gælde alle selskabsformer, men speciel med IVS med ofte 1 kr i kapital og måske 3 ejere, så var lukning besparelse på 3x 3000 kr for ejerne og i stedet stod skat og EOS med rykker arbejde og skrifteretten med oprydning. 

2

Personlig betaling af ejere/ledelse af gebyr til dækning af skats og skifterets udgifter ved tvangslukning (formentlig 6-8.000 kr ialt svarende til EOS undersøgelsens estimat - om jeg husker ret)

3

Stfitelse gøres afhængig af at alle ejerregistre, ejerbøger, stiling til moms klart taget samt angivelse af e-mails til modtagelse af besked ved post i selskabets digitale postkasse er op plads (mange så slet ikke der blev rykke for regnskab f.eks)

4

Checkliste som ejere eller direktører af selskaber skulle gennemgå og underskrive som tegn på, at de kendte til forpligtelserne ved at drive selskab. (kald det et lille kørekort - en sådan checkliste findes mig bekendt f.eks. ved UG i Tyskland)

5

Udsendelse til alle ejere/ledelse af selskaber med reminder om moms, årsrapport og selskabsselvangivelse med en eller anden god frist og klargøring af konsekvens (ex 1 md før moms og 2-3 mdr før regnskab) til digital postkasse som jo skulle være tilknyttet ejeres/ledelses personlig email som besked. (en helt auto funktion med udsendelsen)

6

Forbud mod at nystifte selskab som stifter, hvis man som person inden for seneste X? mdr havde ladet andet selskab tvangsopløse

(ville have fået en del af de som lukker f.eks et IVS og stifter nyt med næsten samme navn og uden kurator har kræfter til at se det - kører goodwill og sikkert en del aktiver videre samme uge i nyt IVS)

--------------------------

Alt sammen alene noget der ville straffe de som ikke ville følge reglerne - for at få den fordel det jo er, at drive selskab uden personlig hæftelse - uden det gik ud over de seriøse.

Det kunne have stoppet en del af vanskelighederne men - EOS bedømmer jo så også, at formentlig ville en god del af IVS som faktisk var i egentlig drift, være kommet det som enten personlig virksomhed (der ved succes kunne skattefrit omdannes til ApS eller ved mangel på succes var lette at lukke) eller som ApS.

Rimeligvis får eksisterende jo lov at fortsætte - blot nu med krav på at skulle opbygge kapital svarende til ApS inden udgangen af 2020, og så nedsættes ApS kravet formentlig til 40.000 kr (som jeg ikke helt ser gevinsten ved). At sikre der sker opbyggelse af bunden kapital er udpræget fornuftigt, alt for mange IVS byggede 0 op ved at have 0 i resultat.

Jeg havde således været med på at reparere ved noget af det som gik galt, men forstår måske godt det mere drastiske skridt, som jo så skal vedtages først, men virker til at have klart flertal bag sig.

vh John Hannover

Ideerne er rigtig gode, men problemet er at det i givet fald skal igennem et politisk system, hvor det hurtigt vil blive grebet af oppositionen og spinnet om til hvor mange byrder og straffe som regeringen vil pålægge iværksættere... Så jeg tror desværre bare de har grebet den lette løsning = afskaf.

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår ikke harmen over at IVS afskaffes. I min optik har vi tilstrækkelige valgmuligheder, når vi skal stifte selskab.

1. Enkeltmandsvirksomhed fungerer fint til alle rådgiver-virksomheder, som det eksempel der blev fremhævet i blogindlægget.

2. Da jeg stiftede mit første selskab, da kostede et ApS kr 125.000,- og dengang var pengene mere værd end idag. Det ville nok svare til at skulle have kr 200.000,- i dag. Dengang skulle også kr 500.000,- til et A/S som idag.

3. I/S kan også fungere, men jeg ville aldrig anbefale nogen det, når ApS er så billigt.

Når der kun skal kr 50.000,- til at stifte et selskab (og snart kun 40.000,- måske) så synes jeg ærligt talt ikke, at der overhovedet er grund til et 1 krs selskab. I næsten alle selskaber vil der være behov for meget mere end kr 50.000,- til at opstarte firma og drifte, hvorfor det så er totalt irrelevant for dem. Det efterlader få selskaber, som næsten ikke har et kapitalbehov, men har man ikke det, så behøver man vel heller ikke meget mere end en enkeltmandsvirksomhed? 

Når man så samtidig ser, at overvejende del af de selskaber, som lukkes, aldrig havde aktiviteter i nævneværdig grad, så var der måske ikke rigtig behov for dem i første omgang. Det efterlader en ret begrænset mængde selskaber, som måske ikke ville være blevet stiftet, hvis kapitalkravet havde været højere - men det kan vi ikke helt vide.

Pythonrap har 5 IVS'er - men lur mig om de ikke ville være blevet stiftet alligevel. Det tror jeg. 

Jeg synes det er fint, at IVS forsvinder. Det var for nemt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneste korrektion jeg har til dig Flemming, er at A/S faktisk er nedsat til 400.000kr i år 😅

Yderligere kan det jo faktisk stiftes medium et indskud på 100.000. Så hæfter man bare personligt for de sidste 300.000kr

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)