Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

krav til kontoplan

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu et af mine dumme spørgsmål.

Alle hjemme sider jeg kikker på skriver.
Bogføringsloven kræver, at man har en hensigtsmæssig kontoplan.
Selv her på siden https://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-kontoplan.aspx

Kiggede så lige på Bogføringsloven, men jeg kan altså finde noget om en kontoplan.

Derfor undre det mig alt man skriver dette.

Det er ikke fordi at jeg vil lyde negativ, og jeg mener også at alle virksomheder skal have en eller anden form for kontoplan.
Men ligefrem at henvise til en lov, hvor i der ikke står noget en kontoplan, mener jeg er lidt misvisende for uvidende som mig selv.

bogføringsloven skriver.
Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang.
erhvervsstyrelsen skriver.
I systembeskrivelsen for sådanne små virksomheder kan man tænke sig, at en egentlig konteringsinstruks er unødvendig, fordi der er tale om så elementære, alment forudsatte konti og behov, at det er overflødigt at udarbejde en formel beskrivelse heraf.
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej selvlært,

En kontoplan skal deles op, således at den afspejler, hvad omkostningen/indtægten omhandler.

Det er jo også et redskab for dig selv.

Så kontoplanen skal indeholde: faste omkostninger og variable omkostninger i forhold til din resultatopgørelse. Så skal den have punkter, der vedrører posteringer på aktiver og passiver.

Hos mig har jeg nogle brancheunikke koder på min omkostningsside, der omhandler indkøb af køkkener, garderober, bordplader, hvidevarer etc. Du har sikkert nogle, som passer til dig.

Det betyder, at når jeg senere læser mit regnskab, så kan jeg se, hvor stor del af mine variable omkostninger tilhører bordplader eller køkkener etc.

Du må jo selv vide, hvad kontoplanen skal indeholde og mange af posterne kan du finde i en helt generel kontoplan. Det er bare dine branchespecifikke konti, du skal have styr på.

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

det var ikke så meget betydningen af kontoplanen.

men om vidt det er et lovkrav at have en kontoplan, for alle virksomheder, selv de helt små.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke set det beskrevet som - bogføringsloven kræver hensigtsmæssig kontoplan nogen steder, men det står i alle fald ikke i bogføringsloven

man kan måske udlede af den, at den hensigtsmæssig kontoplan giver stor mening, men det er ikke en del af lovteksten

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27298 

Om det så er så interessant ved jeg ikke. For mig er det noget der giver lidt sig selv, da jeg altid vil tage udgangspunkt i et regnskabsprogram, som altid vil starte med en korrekt kontoplan, som man så kan tilrette fornuftigt selv. Jeg ville aldrig selv starte ud med andet end regnskabsprogram

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Der af mit spørgsmål hvorfor skriver men her på amino https://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-kontoplan.aspx at det er et krav.

Jeg ville heller ikke drive en virksomhed uden en form for kontoplan.
Da jeg mener at god bogføringsskik indbefatter en kontoplan, men igen et fortolkningsspørgsmål.
Men ret skal være ret man kan ikke skrive at det er et lovkrav, uden at lovgivningen man henviser til, skriver det er et lovkrav.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Synes lidt du hænger lidt rigelig i ord her. De fortolker måske lidt rigeligt eller skriver det lidt fast - men hele teksten er da en helt korrekt udledning af bogføringsloven. Hvordan man ville bogføre uden kontoplan er vanskeligt at se og, de skriver jo netop, at der ikke er krav til indhold og opbygning

"Bogføringsloven kræver, at man har en hensigtsmæssig kontoplan, men bortset fra enkelte regler f.eks. om momsregnskabet, er der intet lovkrav om indholdet af kontoplanen og dens opbygning."

Minder lidt om den gamle sang - Så gik der tid med det - vi fik noget at bruge tiden til Stick out tongue  

 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktisk en ret god sang!!!

Det er ikke indlæget jeg har et problem med, det er et godt beskrivende indlæg.

Men at de lagt et ord ind der ikke findes i lovgivningen.

MEN at redefinere loven til ens egen fortolkning er det jeg har problemet med.

Hvor ender vi henne hvis alle fortolker loven, og derefter skriver at loven kræver det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Den selvlærte:
Hvor ender vi henne hvis alle fortolker loven, og derefter skriver at loven kræver det.
Jeg er med på hvad du mener - men de fortolker mere end redefinerer - men ja det kunne da skrives anderledes, men de skriver jo der ikke stilles krav til indhold osv så jeg synes nu ikke det er slemt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker umiddelbart det blot er udledt af god bogføringsskik, samt at der er overskueligt mv.

Nu er vi så i DK vant til at driften kommer før balancen, hvor jeg oplever mange steder i udlandet at det er omvendt.

De eneste deciderede lovkrav jeg lige kan erindre er ifht kildeskatteloven som definerer der skal være særskilte konti til hhv løn, a skat og AM-bidrag mv. (Af hensyn til afstemning)
Samt momsloven, som definerer krav om konto til indgående afgift, udgående afgift mv. (Ligeledes af kontrol hensyn).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok så lukke vi den her skulle bare ud med.
Og nej slemt er det ikke for man kan nok ikke finde en virksomhed eller regnskabs program hvor der findes en form for kontrolplan.
Men jeg har altid lært lov kan ikke fortolkes.
Men tak for en god debat om det.
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)